{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Guna produk solekan halal

Posted: 22 May 2013 12:20 AM PDT

Tulang belakang Afidah Khamis Make Ups & Stuff (dari kiri) Azura Ismail, Ismalilie Fitri Abdullah, Afidah Khamis , Safinah Mustafa Zainal dan Norhafizah Norham.

MENYEDARI tanggungjawab sesama Muslim dalam menjaga kesucian termasuk dalam penggunaan alat solek, jurusolek pengantin, Afidah Khamis dari Afidah Khamis Make Ups and Stuff mengambil langkah menggunakan produk solekan yang halal dan suci dalam setiap solekannya.

Produk tersebut turut mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

"Berdasarkan pengalaman saya menjadi jurusolek, kebanyakan pengantin menghadapi kesukaran untuk menunaikan solat terutama ketika majlis sedang dilangsungkan.

"Mereka perlu menanggalkan solekan jika mahu bersolat. Keadaan ini menimbulkan sedikit kegusaran di hati kerana solekan tersebut perlu dibiarkan sehingga majlis selesai.

"Jika ingin bersolat sekalipun mereka perlu melakukannya ketika waktu sudah lewat dan adakalanya solat tersebut terpaksa ditinggalkan semata-mata untuk melayan tetamu yang hadir dan ditakuti solat akan mencacatkan solekan tersebut," kata Afidah.

Katanya, sekurang-kurangnya solekan akan bertahan dalam tempoh sehari semasa majlis dilangsungkan sehingga majlis selesai.

"Menggunakan jenis solekan yang halal dan suci, akan membantu pengantin menunaikan tanggung jawab mereka sebagai Muslim walaupun semasa majlis sedang dilangsungkan.

"Selain menjimatkan masa dan tenaga untuk menyolek, pengantin mempunyai pilihan untuk terus menunaikan solat dengan segera walaupun solekan tidak ditanggalkan pada wajah mereka.

"Contohnya, jika majlis akad nikah dilakukan pada waktu siang, pengantin boleh terus melakukan solat sunat selepas selesai akad nikah," katanya.

Seri pengantin

Menurut Afidah, menggalas tugas sebagai penaja solekan bagi Peraduan Gerbang Cinta Mega-Utusan Malaysia dari musim pertama hingga ke keempat adalah tugas besar untuk beliau dan ahli pasukannya bagi memastikan pengantin kelihatan berseri-seri pada hari persandingan.

"Pemilihan solekan bergantung kepada rekaan baju dan konsep majlis supaya selari dengan karakter sebenar si mempelai.

"Faktor ini penting untuk mempersembahkan tata rias yang menonjolkan personaliti dan kecantikan semulajadi pengantin, katanya yang sentiasa hadir ditemani rakan-rakan dalam pasukannya," katanya.

Selain beliau, untuk musim keempat ini, pasukannya turut dianggotai beberapa jurusolek berpengalaman seperti Norhafizah Norham, Azura Ismail, Ismalilie Fitri Abdullah dan Safinah Mustafa Zainal.

Menurut Afidah, setiap pasangan pengantin mempunyai karakter tersendiri dan berbeza-beza antara satu sama lain.

"Begitupun aspek solekan itu penting, tetapi usaha beliau untuk menaikkan seri pengantin juga bergantung kepada diri pengantin itu sendiri supaya sentiasa tenang dan tidak terlalu gemuruh.

"Selain solekan tertumpu kepada pengantin perempuan, sedikit sentuhan pada pengantin lelaki juga perlu dilakukan supaya keduanya sama cantik dan sama padan di atas pelamin.

"Walaupun terdapat sebahagian pengantin lelaki tidak mahu disolek, tetapi sebaiknya penggunaan bedak asas yang nipis di wajah akan membuatkan kulit kelihatan sihat dan bermaya," kata Afidah.

Ujarnya lagi, untuk Gerbang Cinta musim keempat ini, beliau akan melakukan kelainan kepada pengantin yang bertudung.

"Pada musim ini kita mendapat tudung yang ditaja dari butik Eja Sulahril. Tudung yang akan digunakan kali ini mengikut konsep menutup aurat yang dituntut oleh syariat.

"Selain nampak anggun dan bergaya pada hari bahagia, mereka juga turut mendapat pahala jika syariat diutamakan.

"Sedikit penambahan aksesori dan kelainan rekaan akan dilakukan untuk memberi suntikan dan sentuhan berbeza untuk setiap pemenang," kata Afidah.

Ujar Ibu kepada empat orang anak itu, selain kewujudan Afidah Khamis Make Ups and Stuff sebagai platform untuk wanita belajar teknik solekan, ia juga bertujuan membantu jurusolek baru yang ingin menimba pengalaman di bawah syarikat miliknya.

"Saya amat menggalakkan ramai lagi wanita -wanita di luar sana menceburi bidang solekan.

"Konsep solekan kami sederhana dan lebih kepada menghormati majlis.

"Namun, solekan yang agak berat juga bergantung kepada individu berkenaan serta mengikut kepada kesesuaian majlis tersebut," kata Afidah. - SITI AISHAH YUSOFF

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat