{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Warga Felda tawan puncak dunia

Posted: 26 May 2013 08:35 AM PDT

Oleh HAFIZAHRIL HAMID

AHLI kumpulan pendaki projek Everest-Felda 2013 berdoa sebelum memulakan pendakian.

PADA 21 Mei lepas, sejarah sekali lagi tercatat apabila enam daripada tujuh pendaki dari Kelab Eksplorasi Tujuh Benua Malaysia (KE7B) berjaya menjejakkan kaki ke puncak Gunung Everest di ketinggian 8,848 meter (29,028 kaki) dari paras laut (dpl).

Kesemua pendaki berkenaan merupakan peserta projek Everest-Felda 2013 kelolaan KE7B yang dipimpin bekas pendaki Everest 2004, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin.

Ekspedisi yang dikenali Demi Negara Everest Felda 2013 itu mendapat sokongan dan tajaan daripada Felda, Felda Global Ventures Holdings Bhd. dan Majlis Belia Felda Malaysia.

Pendakian fasa terakhir ke puncak menyaksikan kesemua pendaki meninggalkan Kem 4 di ketinggian 7,900 meter dpl pada pukul 8.15 malam 20 Mei lepas.

Pendaki terawal, Mohd. Nasuha Shamsudin, 21, dari Felda Tersang 3, Raub, Pahang tiba di puncak pada pukul 8.31 pagi waktu Nepal, diikuti Mohamad Asyraf Mohd. Halim, 25, (Felda Lok Heng Timur, Kota Tinggi, Johor, 8.48 pagi); Muhammad Hafizuddin Ibrahim, 22, (Felda Chini Timur 1, Pekan, Pahang, 9.11 pagi); Zainudin Lot, 37, (jurulatih, 10.16 pagi); Myrza Fasha Md. Hamyrudin, 25, (Felda Tersang 3, Raub, Pahang) dan Muhammad Illaham Ishak, 37, (jurulatih), masing-masing 11 pagi.

Seorang pendaki lain, Siti Hanisah Sharuddin, 23, (Felda Jelai 1, Gemas, Negeri Sembilan) terpaksa berpatah balik setelah tiba di ketinggian 8,748 meter (South Summit) kerana masalah kesihatan.

Namun kecekalannya harus menjadi contoh kepada kita semua apabila Siti Hanisah membuat percubaan kedua pada Khamis lepas sekali gus menjadi wanita termuda negara berjaya menakluk puncak Gunung Everest di ketinggian 8,848 meter pada pukul 7.41 pagi waktu Malaysia.

Dalam pendakian ini, dua rekod baharu dicipta apabila Mohd. Nasuha muncul sebagai pendaki termuda selain Siti Hanisah sebagai pendaki wanita termuda dalam sejarah mendaki Gunung Everest negara sejak tahun 1997.

Siti Hanisah memecahkan rekod dipegang oleh Marina Ahmad yang menjejakkan kaki ke puncak Everest ketika berusia 26 tahun pada 2007.

Setiap kali pihak media dan pendaki sokongan menerima laporan tentang kejayaan para pendaki di Kem Induk Everest (EBC), beberapa sherpa bertugas akan mengetuk periuk bagi meraikan kejayaan para pendaki.

Ini merupakan tradisi yang diamalkan oleh kumpulan sherpa setiap kali mendapat berita gembira kejayaan pendaki.

Pada 2 April lalu, kumpulan pendaki anak-anak muda Felda itu bersama 13 pendaki sokongan berlepas ke Kathmandu, Nepal untuk menjalani latihan di Banjaran Himalaya termasuk Gunung Lobuche Timur dan Island Peak dalam misi menawan puncak tertinggi dunia, Gunung Everest.

Dunia baru Sasha

Posted: 26 May 2013 08:35 AM PDT

SASHA sering membawa Ghibran bermain bagi memastikan anak kesayangannya kekal aktif.

BAGI membalas kembali waktu yang hilang dek kerana tuntutan kerja, Sasha akan membawa Ghibran berjalan-jalan dan melakukan aktiviti yang digemari anaknya seperti ke taman permainan.

Cuti di hujung minggu juga dipenuhkan dengan aktiviti yang menyeronokkan untuk si kecil seperti baru-baru ini Sasha sekeluarga ke pusat akuarium Aquaria, KLCC.

Jika ketika zaman bujang, Sasha begitu obses dan sibuk dengan kerjanya dan jika kelapangan dia keluar bersama rakan-rakan, kini segala masa terluang hanyalah untuk keluarga terutama Ghibran.

Jika dulu, pemegang ijazah dalam jurusan Seni Persembahan dari Akademi Seni Persembahan West Australian ini gemar merenggangkan badan mempelajari tarian-tarian baru, kini aktiviti tersebut dikurangkan.

Begitulah kehidupan saya sekarang setelah mempunyai anak. jika dahulu hobi utama saya ialah melukis, kini bawa anak berjalan-jalan dan meluangkan masa dengan keluarga saya anggap sebagai hobi.

Selepas ini saya merancang untuk membawa Ghibran ke Taman Burung, Kuala Lumpur kerana saya mahu dekatkan dia dengan alam sekitar," ujar ceria Sasha ketika ditemui di taman permainan kanak-kanak, Starship Galactica, One Utama, baru-baru ini.

Ujar Sasha, aktiviti-aktiviti sebegitu amat penting untuk tumbesaran kanak-kanak dan dia tidak mahu anaknya hanya terperap dirumah.

Sasha mendirikan rumah-tangga bersama cinta hatinya, Yani Hijjas pada 18 Oktober 2009 dan dikurniakan cahaya mata selepas lebih dua tahun berkahwin iaitu pada 14 Januari 2012.

Jika melihat wajah anak lelakinya itu, tidak ubah seperti `anak mat saleh dengan rambutnya yang halus keperangan dan kulitnya yang putih mulus.

Menurut Sasha, ia bukan sahaja kerana Sasha yang berdarah kacukan Australia sebelah ibunya, tetapi ibu mertuanya juga berketurunan Inggeris.

Bahagi masa

Cerita Sasha, alam berumah-tangga seterusnya mempunyai anak merupakan sesuatu yang baru dan amat menyeronokkan kerana merasakan hidupnya lebih terisi.

Dia bersyukur dipertemukan dengan lelaki yang amat memahami kerjayanya dan bersama-sama gigih membesarkan anak mereka dengan saling bertoleransi.

Mengakui masanya agak sibuk dengan jadual kerja seharian kerana dia bukan sahaja bergelar pengacara The Breakfast Show yang disiarkan pada 8 hingga 9 pagi, Sasha turut menjadi antara penerbit untuk program dokumentari di NTV7, Magseven yang disiarkan setiap Selasa, 7.30 petang.

Tugasnya sebagai penerbit memerlukan dia merantau seluruh Malaysia bagi mencari kisah menarik untuk program dokumentari itu.

Setiap hari saya perlu bangun seawal 5 pagi kerana perlu berada di set pada pukul 7 pagi.

Oleh itu, saya akan bersedia awal seperti menyediakan baju serta kelengkapan anak pada malam sebelum itu dan suami akan menghantar Ghibran ke pusat jagaan harian.

Sebagai seorang ibu yang bekerjaya, semuanya memerlukan perancangan waktu yang elok, tiada istilah saat-saat terakhir.

Jadual waktu bagi tugas pengacaraan selalunya diperoleh sebulan awal, maka saya dapat mengatur waktu bersama suami berkenaan penjagaan anak.

Saya turut mempunyai satu kalendar besar yang diisi dengan segala jadual, termasuk perkara penting seperti hal-hal keluarga dan lain-lain," ujarnya.

Walaupun Sasha seorang perancang waktu yang bagus, perkara-perkara kecemasan sering berlaku dan dia akan bertindak pantas untuk menyelesaikan segalanya dan bersikap fleksibel.

Dansa

Ramai yang mula mengenali Sasha menerusi rancangan yang pernah dikelolakannya iaitu Dansa pada tahun 2009 di NTV7 yang membawa Sasha ke serata Asia dalam mengenali tarian-tarian tradisional setiap tempat.

Program dokumentari berkenaan tarian itu kemudian bersambung untuk musim kedua pada tahun 2011 dan Sasha turut menerbitkan buku berdasarkan dokumentari musim pertama itu bertajuk Dansa - A Dance Journey.

Kini Sasha dalam proses akhir menghasilkan buku keduanya yang bakal diterbitkan dalam tahun ini selain buku kanak-kanak.

Walaupun lebih mendalami ilmu tarian kontemporari ketika berada di universiti, Sasha yang berdarah kacukan ini amat mencintai tarian tradisional.

Saya menyukai tarian tradisional kita kerana keayuan dari gerak langkahnya.

Tarian seperti ballet juga elegan cuma setiap tarian mempunyai kecantikannya sendiri dan tarian tradisional menampakkan keayuan si penari," ujarnya yang memulakan karier dalam industri hiburan sebagai penari latar.

Cerita Sasha, walaupun tarian sudah amat sebati dengan dirinya, dia kini mengehadkan aktiviti tarian kerana sibuk dengan pelbagai perkara lain.

Larian amal

Bercerita tentang senaman pula, Sasha akan mencari sedikit waktu untuk bersenam walau sesibuk mana sekalipun demi kesihatan badan.

Jika dulu, dia menghabiskan masa satu jam untuk tiga hingga empat hari seminggu untuk bersenam, kini dia mengurangkannya kepada dua kali seminggu tetapi melakukan senaman intensif dengan bantuan pelatih peribadi yang datang ke rumahnya.

Dia terpaksa mengurangkan aktiviti lasaknya itu kerana perlu berjaga-jaga akibat pembedahan Caesarean sewaktu melahirkan Ghibran.

Tambahan Sasha akan menyertai Feel Good Run 2013 NTV7 yang berlangsung pada 7 Julai ini sejauh tujuh kilometer.

Larian amal itu sesuatu yang baik kerana ia mencabar kemampuan stamina saya.

Selalunya saya menghabiskan larian sejauh tiga hingga empat kilometer, tetapi kali ini saya mahu menghabiskan larian tujuh kilometer itu.

Saya tidak mahu sekadar menyertai tetapi betul-betul berusaha untuk memberikan yang terbaik," ujarnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat