{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Dunia

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Dunia


Tumpu selesai masalah jerebu

Posted: 21 Jun 2013 05:10 PM PDT

PM Singapura enggan balas kenyataan dibuat menteri Indonesia

Singapura: Perdana Menteri Singapura, Lee Hsein Loong berkata beliau tumpu kepada penyelesaian masalah jerebu dan memastikan keselamatan rakyat Singapura berbanding membalas kenyataan dibuat seorang menteri Indonesia.

Menteri penyelaras kebajikan penduduk, Agung Laksono sebelum ini membidas Singapura pada satu sidang akhbar di Jakarta dengan mengatakan: "Singapura tidak sepatutnya bersikap seperti budak-budak."

Perdana menteri Lee berkata beliau akan mendapat apa-apa hasil dengan memberi maklum balas dan enggan untuk terbabit dalam apa yang disifatkan beliau sebagai 'diplomasi megafon.'

"Apa yang perlu kita lakukan adalah menyelesaikan masalah dan memastikan rakyat kita dalam keadaan baik dan terjaga dan semuanya yang boleh dilakukan diambil tindakan," katanya.

"Saya rasa kita perlu bekerja ke arah menyelesaikan masalah berbanding berbalas kata-kata kasar."

Agung terlebih dulu memberitahu pemberita bahawa Singapura tidak berkata apa-apa ketika keadaan udara baik tetapi mengadu mengenai jerebu yang berlaku.

Beliau juga mengkritik Indonesia yang belum lagi menandatangani secara sah perjanjian ASEAN mengenai pencemaran udara merentasi sempadan.
"Singapura memang begitu. Isu sempadan belum lagi selesai begitu juga dengan ekstradisi rasuah."

Bacaan meningkat

Ditanya mengenai tawaran bantuan dari Singapura beliau berkata: "Jika ia hanya setengah juta (dolar) lebih baik kita menggunakan belanja sendiri."

Kenyataan beliau terus mendapat kritikan melalui halaman Facebook The Straits Times.

"Kita bukan kanak-kanak, kita sekadar mengambil langkah pencegahan kerana (jerebu) berbahaya kepada kehidupan," kata seorang pembaca, Mildred Lee.

Sementara itu bacaan Indeks Piawaian Pencemar (PSI) di republik ini melonjak semula kepada "berbahaya" semalam, mencatat satu rekod baru selepas keadaan lebih baik seketika awal semalam.

PSI tiga jam itu dilaporkan mencatat 401 pada tengah hari waktu tempatan (0400 GMT) selepas menurun serendah 94 enam jam sebelumnya, menurut Agensi Alam Sekitar Nasional.

Bacaan tengah hari meningkat daripada 400 sejam sebelumnya, apabila ia memecahkan rekod 371 yang dicatat tengah hari kelmarin.

Tentera pemisah terima senjata

Posted: 21 Jun 2013 05:07 PM PDT

Beirut: Pemisah Syria menerima penghantaran lebih banyak senjata berkuasa dari sekutu Teluk sejak beberapa minggu lalu terutama membabitkan peluru berpandu anti-perisai dan anti pesawat yang membantu tentera rejim terbabit dalam pencapaian yang lebih agresif.

Bagaimanapun penghantaran yang sama itu mencetuskan permusuhan dan pertengkaran di kalangan serpihan pemisah, melakarkan kesan yang akan dihadapi Amerika Syarikat apabila mereka mula membekalkan pemisah terbabit dengan senjata secara langsung, satu perubahan dasar besar dilakukan pentadbiran Obama.

Setiap penghantaran menambah kekusutan kompleks terhadap politik pemisah, dengan berpuluh briged dan batalion yang menjalankan operasi bersikap cemburu, bermusuh dan bersaing dengan pejuang Islam radikal.

Briged sederhana mengadu bahawa golongan Islam lebih mendapat perhatian. Tetapi perkara itu ditolak puak Islamis mengatakan bahawa tuduhan itu berat sebelah.

Penghantaran terbaru awal bulan ini yang dikatakan yang kedua oleh negara Teluk sejak November dan pertama kali diketahui membabitkan peluru berpandu anti pesawat menyebabkan kemarahan di kalangan pemisah yang mengatakan ia adalah untuk kumpulan pelampau Islam, Ahrar al-Sha.

Jadi kubu kuat pemisah

Kumpulan terbabit adalah anggota kuat Barisan Islamis Syria, daripada 11 serpihan, yang dilihat kehadiran mereka selaras dengan Tentera Pembebasan Syria yang disokong Barat.
"Pengagihan tidak adil," kata seorang jurucakap Briged Pertama Tentera Pembebasan Syria di Damsyik, Zeineddine al-Shami.

"Ia dijalankan secara rawak berdasarkan orang yang mereka kenal."

Pemisah di kawasan Damsyik bertarung sejak beberapa minggu lalu terhadap kempen yang ditingkatkan oleh tentera rejim yang disokong Hizbullah Lubnan dan pejuang Syiah Iraq, untuk mendesak mereka keluar dari pinggir bandar yang menjadi kubu kuat pemisah.

Aharar al-Sham adalah satu daripada kumpulan pemisah kurang dikenali yang muncul dalam konflik Syria, bersama unit pejuang dalam hampir semua wilayah.

Ia bekerjasama di satu peringkat dengan Majlis Tentera Agung Tentera Pembebasan Syria, yang diwujudkan pada Disember untuk bekerjasama dengan briged pemisah tetapi masih lagi mempertahankan arahan bebas. - AP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat