{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Ditawar biayai bisnes RM1 juta

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 12 Jun - Satu sindiket penipuan dikesan cuba memperdayakan ahli perniagaan serta pemilik syarikat industri kecil dan sederhana (IKS) dengan menawarkan pembiayaan perniagaan mencecah RM1 juta.

Sindiket penipuan terbabit menawarkan 'pinjaman' lumayan itu hanya melalui kiriman khidmat pesanan ringkas (SMS) ke telefon bimbit milik ahli perniagaan atau pemilik syarikat IKS yang dipilih.

Tidak diketahui bagaimana sindiket itu memperoleh nombor telefon bimbit ahli perniagaan yang menjadi sasaran tetapi dipercayai ramai pemilik syarikat memperoleh SMS seumpama itu kebelakangan ini.

Kumpulan sindiket hanya mengirim jemputan atau tawaran membuat pinjaman kepada mana-mana syarikat yang dipilih dan jumlah pembiayaan ditawarkan tanpa menyatakan syarat-syarat lengkap untuk memohon pinjaman tersebut.

Sesiapa yang berminat diminta menghubungi nombor telefon yang disertakan dalam SMS bagi sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut.

SMS tersebut berbunyi 'RM0.00 Jemputan Khas ....(ditulis nama syarikat yang dijemput) Pra Lulus Pembiayaan RM1 Juta SME Success. RSVP ke 03-74518002 segera.'

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan (gambar) berkata, SMS tersebut adalah satu penipuan oleh kumpulan sindiket kerana tiada tawaran seperti itu pernah dibuat oleh syarikat pinjaman atau perbankan di negara ini.

Beliau sehubungan itu menasihatkan individu, ahli perniagaan atau pemilik syarikat yang menerima SMS tersebut agar jangan mempercayainya.

"SMS dihantar itu adalah satu penipuan oleh sindiket. Jangan mudah mempercayainya dan menjadi mangsa," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Syed Ismail berkata, pihaknya walau bagaimanapun belum menerima sebarang laporan daripada mana-mana individu yang menjadi mangsa penipuan seumpama itu setakat ini.

Namun, katanya, kumpulan sindiket tersebut sedang dipantau dan siasatan lanjut terhadap kegiatan mereka kini dalam siasatan.

Beliau berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat tentang individu mendalangi sindiket berkenaan diminta tampil membantu polis dalam siasatan.

Ibu cemas bayi umur setahun diculik lelaki sembilan jam

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

Di kawasan tandas awam berdekatan medan selera di Yong Peng inilah bayi yang diculik ditemui kelmarin.

MUAR 12 Jun - Seorang ibu terpaksa mengharungi detik cemas selama sembilan jam berikutan bayinya berusia setahun diculik seorang lelaki yang menceroboh rumahnya di Jalan Bakariah di sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu, mangsa berada di dalam rumahnya bersama tiga anaknya sebelum muncul suspek menaiki sebuah kereta Proton Persona dan mendakwa ingin menghantar ikan dipesan bapa mertua wanita tersebut.

Tanpa mengesyaki apa-apa, wanita itu membuka pintu pagar dan membenarkan suspek memasuki rumahnya sebelum lelaki tersebut menolaknya ke dapur dan mengikat tangan serta menutup matanya.

Menurut jurucakap polis, suspek kemudian melarikan bayi itu dengan menaiki keretanya.

Katanya, kejadian tersebut disedari jirannya yang ternampak suspek membawa bayi itu keluar lalu menghubungi suami mangsa.

"Kira-kira tiga jam selepas itu, bayi tersebut ditemui seorang peniaga dalam keadaan selamat di hadapan tandas berhampiran medan selera di Yong Peng, Batu Pahat, kira-kira pukul 3 petang.

"Setelah diberi makan dan ditukar lampin, peniaga itu menyerahkan bayi berkenaan ke Balai Polis Yong Peng dan dituntut ibu bapanya pukul 7 malam tadi.

"Difahamkan, bayi tersebut kini menjalani pemeriksaan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) dan keadaannya dilaporkan stabil," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pemangku Ketua Polis Daerah, Supritendan Sahadan Jaafar ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan penemuan bayi itu semula.

Katanya, usaha menjejaki suspek sedang giat dijalankan dan saksi kejadian diminta tampil ke balai polis berhampiran bagi membantu siasatan serta kes itu disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat