{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Jerebu: 65,000 'topeng' diedar

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

PETUGAS Pusat Khidmat Parlimen Muar mengedarkan penutup mulut dan hidung kepada orang ramai di Muar, Johor semalam.

MUAR 21 Jun - Pusat Khidmat Parlimen Muar mengedarkan sebanyak 65,000 penutup hidung dan mulut secara percuma di beberapa lokasi awam di sini, walaupun Indeks Pencemaran Udara (IPU) di daerah ini hari ini menurun kepada 200 berbanding paras bahaya sehingga 383 semalam.

Setiausaha sulit kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Shahnor Samsudin berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 20,000 diedarkan di hadapan Pasaraya Wetex dan 20,000 lagi di lebih 10 masjid manakala bakinya akan diedarkan di tempat awam lain termasuk 10,000 kawasan luar bandar.

"Di kawasan luar bandar pihak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan ketua kampung akan mengagihkannya. Pemberian ini adalah inisiatif Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim kerana keadaan jerebu di Muar yang masih belum pulih.

"Kita mahu orang ramai berjaga-jaga dan sedar bahaya jerebu yang boleh menjejaskan kesihatan," katanya ketika pemberita di sini hari ini.

Masalah jerebu sejak hampir seminggu lalu berpunca daripada kebakaran hutan dan kebun seluas kira-kira 150 hektar di Kampung Mumugokabupaten, di Bukit Timah, Kota Dumai, Indonesia akibat cuaca panas melampau.

Kebakaran tersebut yang turut memberi kesan kepada Singapura dikatakan masih belum dapat dihentikan sehingga kini dengan mencatat bacaan IPU melebihi 600.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di bandar ini mendapati, meskipun jarak penglihatan kurang satu kilometer namun orang ramai masih menjalankan aktiviti seperti biasa dengan sebahagian besar mereka menggunakan topeng penutup hidung dan mulut.

Penduduk, Sam Hussin, 34, berkata, dia berharap kerajaan segera menyelesaikan masalah itu sebelum keadaan bertambah buruk dan tidak terkawal melalui usaha seperti pembenihan hujan.

"Saya sudah mula batuk dan pening empat atau lima hari sebelum ini. Setakat ini, ramai yang meluahkan kebimbangan di laman-laman sosial meminta kerajaan segera berbuat sesuatu," katanya.

Bagi Anis Abdul Hamid, 67, rutin hariannya masih berjalan seperti biasa cuma mengehadkan aktiviti di luar rumah memandangkan jerebu kali ini adalah yang paling teruk melanda Muar.

Katanya, dia turut mengalami pening serta pedih tekak sejak tiga hari lalu selain sukar bernafas kerana keadaan jerebu yang teruk.

Tiga ditangkap bersama Eramin 5

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

ZULKEFLY Yahya (tengah) menunjukkan pil Eramin 5 yang dirampas dalam serbuan di Taman Mas, Rabu lalu dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kulaijaya semalam.

KULAIJAYA 21 Jun - Polis menumpaskan aktiviti pengedaran dadah selepas menangkap tiga lelaki dan merampas 1,500 biji pil Eramin 5 dalam satu serbuan di Jalan Setia, Taman Mas di sini kelmarin.

Tangkapan dibuat hasil pemeriksaan polis ke atas sebuah trak pikap jenis Nissan Frontier dinaiki suspek.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Zulkefly Yahya berkata, polis menemukan satu beg kertas mengandungi tiga bungkusan plastik lutsinar berisi dadah di atas alas kaki bahagian pemandu kenderaan itu.

"Dalam plastik lutsinar itu terdapat 1,500 biji pil Eramin 5 dengan nilai keseluruhan dianggarkan RM22,500," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah hari ini.

Tambah beliau, polis turut merampas kenderaan dinaiki ketiga-tiga lelaki berusia antara 30 hingga 39 tahun itu yang bekerja sambilan di tapak pembinaan selain dua daripada mereka mempunyai rekod jenayah lampau.

Beliau berkata, dadah Eramin 5 yang dijual pada harga RM15 sebiji itu dipercayai untuk pasaran tempatan.

Ketiga-tiga suspek kini ditahan reman sehingga 26 Jun ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, katanya.

Polis Johor tidak akan layan pihak perlekehkan anggota

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

MUAR 21 Jun - Polis Johor tidak akan tunduk atau melayan usaha pihak tertentu yang mencela dan memperlekehkan peranan pasukan itu sebaliknya terus memberi khidmat terbaik kepada masyarakat.

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Sharif berkata, pihak tidak bertanggungjawab berkenaan cuba mengeksploitasi dan memanipulasi sesuatu isu untuk menanam kebencian supaya masyarakat memandang negatif terhadap pasukan PDRM.

"Sejak akhir-akhir ini kita dihina dan dicela tetapi ini tidak melemahkan semangat kita seolah mereka lupa peranan polis yang bawa kemakmuran di negeri ini. Saya gesa supaya kita tidak terpengaruh dan terpedaya kerana tugas kita adalah satu ibadat.

"Kita teruskan tugas dan tidak akan tunduk dengan tuntutan remeh atau tidak masuk akal. Kita perlu bertugas dengan penuh integriti dan tidak akan layan kecaman tidak berasas. Saya akan tentukan orang-orang bawah saya tidak diperlekehkan, itu janji saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis serah tugas Ketua Polis Daerah Muar daripada Supritendan Sahadan Jaafar kepada Asisten Komisioner Azman Ayob di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar baru-baru ini.

Mohd. Mokhtar berkata, polis kontinjen negeri ini perlu terus bekerja sebagai satu pasukan selain bekerjasama dengan masyarakat dalam membanteras kegiatan jenayah serta kekal menunjukkan taat setia kepada pucuk pimpinan.Katanya, pihak polis perlu peka dan mengikut peredaran semasa dalam menghadapi penugasan kepolisan yang semakin mencabar ketika ini serta perlu bijak daripada penjenayah.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat