{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Prosiding siasatan RCI Sabah disambung

Posted: 14 Jun 2013 11:14 AM PDT

KUALA LUMPUR 14 Jun - Prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja Pendatang Asing di Sabah (RCI) akan disambung semula selama lima hari bermula 17 hingga 21 Jun ini.

Menurut Setiausaha RCI itu, Datuk Saripuddin Kasim (gambar), prosiding akan dijalankan di Mahkamah Persekutuan di Kompleks Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada pukul 9.30 pagi.

"Setakat ini, sebanyak 107 saksi telah selesai memberikan keterangan di hadapan RCI itu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah Saripuddin, pada Mac lalu, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah memperkenan pelanjutan masa RCI di Sabah selama enam bulan dari 21 Mac hingga 20 September 2013.

Pada 21 September tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menyerahkan watikah pelantikan kepada pengerusi dan anggota jawatankuasa RCI di Putrajaya.

Suruhanjaya terbabit dianggotai, bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong; bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah, Prof. Datuk Dr. Kamaruzzaman Ampon; dan bekas Peguam Besar Sabah, Tan Sri Herman Luping.

Yang turut menganggotai suruhanjaya itu ialah bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk K.Y Mustafa; bekas Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Henry Chin Poy Wu serta Saripuddin selaku Setiausaha suruhanjaya.

Melalui penubuhan suruhanjaya itu, kerajaan komited untuk menangani masalah berkaitan pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah kerana isu itu mampu menjejaskan kesejahteraan dan keharmonian rakyat negeri itu.

Dengan penubuhan suruhanjaya itu juga, kerajaan mengharapkan rakyat Sabah akan mengambil manfaat daripadanya untuk bersama-sama kerajaan mencari strategi serta pendekatan terbaik bagi menangani masalah PATI di negeri tersebut.

Mahkamah Tinggi Johor Bahru putuskan kes Dirang 28 Jun

Posted: 14 Jun 2013 11:14 AM PDT

JOHOR BAHRU 14 Jun - Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 28 Jun ini keputusan kes pembunuhan kanak-kanak Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang yang mayatnya ditemui rentung dalam sebuah lubang di tapak perumahan terbengkalai pada tahun lalu.

Hakim Datuk Abdul Halim Aman menetapkan tarikh tersebut hari ini selepas selesai mendengar keterangan Ketua Unit DNA Jenayah, Ibu Pejabat Jabatan Kimia, Dr. Seah Lay Hong yang merupakan saksi terakhir pihak pembelaan.

Beliau turut menetapkan 20 Jun ini untuk pihak pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujah bertulis.

Lay Hong dalam keterangannya memberitahu, selepas menjalankan kajian terhadap laporan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) pihaknya mendapati laporan itu menepati piawaian serta garis panduan yang ditetapkan.

Beliau berkata, berdasarkan laporan ujian DNA itu pihaknya mendapati ia konsisten dengan sampel DNA tertuduh, Muidin Maidin, 27.

''Saya tidak mempertikaikan laporan yang dikemukakan kerana ia mengikut garis panduan yang ditetapkan dan ia menunjukkan terdapat 'mix profile' (campuran profil) DNA di bahagian dubur dan kemaluan.

''Kebarangkalian bahawa DNA itu milik tertuduh adalah sangat tinggi,'' katanya.

Lay Hong memberi keterangan dalam perbicaraan terhadap Muidin yang didakwa membunuh Dirang, 5, di ladang kelapa sawit, Jalan Suria 47, Bandar Seri Alam, Masai di sini antara pukul 11.30 pagi, 1 Mac dan 12 tengah malam, 2 Mac 2012.

Tertuduh yang bekerja sebagai buruh kontrak didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Dirang dilaporkan hilang pada 1 Mac tahun lalu, ketika membeli mi segera dan telur di kedai runcit berhampiran rumahnya di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam sebelum disahkan meninggal dunia akibat dibunuh dan dibakar pada 12 Mac tahun lalu.

Misteri kehilangan Dirang terjawab apabila laporan Jabatan Kimia mengesahkan ujian DNA ke atas mayat rentung yang dijumpai di sebuah lubang di tapak perumahan terbengkalai di Nusa Damai, Masai di sini pada 8 Mac tahun lalu adalah milik mangsa.

Pendakwaan dikendalikan oleh Ketua Unit Pendakwaan Johor, Umar Saifuddin Jaafar dan Timbalan Pendakwa Raya, Jasmee Hameeza Jaafar manakala tertuduh diwakili peguam-peguam bela, Mohd. Daud Ismail dan Mohamad Abd. Kadir.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat