{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Najib tiada kaitan - Peguam

Posted: 25 Jun 2013 12:10 PM PDT

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 25 Jun - Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu, tiada isu yang boleh mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan penglibatan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar dalam kes pembunuhan model sambilan, Altantuya Shaariibuu.

Timbalan Peguam Cara Negara II, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah menyatakan, malahan tiada bukti yang boleh mengaitkan penglibatan bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda dengan Najib (yang ketika itu merupakan Timbalan Perdana Menteri) dalam kes tersebut.

Mahkamah sebelum itu diberitahu, Abdul Razak pernah berbalas mesej dengan seorang pegawai polis, Deputi Supritendan Musa Safri bagi mendapatkan bantuan polis untuk menghalang wanita Mongolia itu mengganggu beliau dan keluarga.

Tun Abdul Majid menghujahkan, hanya kerana Abdul Razak mengenali Najib manakala Musa merupakan pegawai pengiringnya (ADC) ketika itu, tiada dakwaan atau kenyataan boleh dibuat untuk mengaitkan bekas Timbalan Perdana Menteri dengan kes berkenaan.

Hujah pendakwa raya, Abdul Razak yang pernah didakwa bersubahat dengan kedua-dua perayu telah dibebaskan daripada tuduhan dan tiada rayuan dikemukakan terhadap keputusan itu.

"Seseorang itu didakwa atas bukti keterangan kes, bukannya berpandukan kepada keterangan khayalan atau rekaan," ujar beliau pada sesi penghujahan balas.

Mahkamah sedang mendengar rayuan Azilah, 34, (perayu pertama) dan Sirul Azhar, 38, (perayu kedua) terhadap sabitan dan hukuman mati yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam kerana membunuh Altantuya.

Kedua-duanya didapati bersalah membunuh wanita kelahiran Ulan Bator berusia 28 tahun itu di antara pukul 10 malam, 19 Oktober dan 1 pagi, 20 Oktober 2006 di antara Lot 12843 dan Lot 16735, Mukim Bukit Raja, Klang dekat sini.

Isu di antara Abdul Razak dan Musa dibangkitkan semalam oleh peguam Kamarul Hisham Kamaruddin yang mewakili Sirul Azhar iaitu Musa tidak dipanggil sebagai saksi sedangkan keterangannya penting bagi menjelaskan kandungan mesej di antaranya dengan Abdul Razak.

Bagaimanapun, Tun Abdul Majid menghujahkan, tiada keperluan memanggil Musa kerana Azilah dalam keterangan pembelaannya menyatakan dia tidak pernah menerima sebarang arahan daripada Musa untuk membantu Abdul Razak.

Selain itu menurut beliau, tiada bukti dapat menunjukkan, Sirul Azhar dan Azilah mengetahui tempat kejadian terlebih dahulu kerana Azilah bersedia menunjukkan tempat tersebut yang terletak di Puncak Alam 'secara agak-agak'.

Berhubung dakwaan Sirul Azhar tidak diadili secara saksama, menurut Tun Abdul Majid, isu itu tidak pernah disentuh semasa perbicaraan.

Beliau menyatakan, tidak mungkin hakim bicara akan terpengaruh dengan bahan-bahan yang dimuat naik dalam internet iaitu percakapan beramaran Sirul Azhar atau akuan bersumpah oleh penulis blog, Raja Petra Kamarudin.

"Apa yang cuba diketengahkan oleh peguam bela pada peringkat ini? Adakah kita kini menukar kamar perbicaraan kepada mahkamah untuk penulis-penulis blog berdasarkan keterangan atas dengar cakap akhirnya bertukar menjadi perintah mahkamah," hujah pendakwa raya.

Menyentuh dakwaan mengenai bahan letupan pula, Tun Abdul Majid menyatakan, bahan itu digunakan untuk latihan oleh Unit Tindakan Khas (UTK) dan tiada kemungkinan bahan yang tidak digunakan, tidak dipulangkan semula ke setor simpanan.

Pendakwa raya menghujahkan, Azilah mempunyai akses terhadap bahan letupan dan bukannya datang daripada pihak lain atau mana-mana pasukan keselamatan lain.

Pada akhir penghujahan, panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali yang bersidang bersama Datuk Linton Albert dan Datuk Tengku Maimun Tuan Mat mendapati, hakim bicara tidak langsung menyatakan dapatan fakta berhubung niat bersama walhal itu merupakan intipati pertuduhan yang dihadapi oleh kedua-duanya.

Tun Abdul Majid menyatakan, walaupun dapatan fakta tidak menyatakan mengenai niat bersama, hakim bicara telah menjelaskan dengan panjang lebar bukti keterangan berhubung penglibatan kedua-dua perayu dalam kes itu.

Mahkamah yang selesai mendengar penghujahan kemudian menetapkan keputusan pada satu tarikh lain bagi membolehkan mereka menyatakan pendirian masing-masing terhadap rayuan perayu-perayu.

Hassan beri maklumat pergerakan pasukan keselamatan

Posted: 25 Jun 2013 12:10 PM PDT

Hassan Ali Basari diiring oleh anggota polis memasuki pekarangan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, Sabah, semalam.

KOTA KINABALU 25 Jun - Maklumat berhubung pasukan keselamatan akan memasuki Kampung Tanduo, Lahad Datu pada pukul 12 tengah malam, diperoleh melalui pintasan percakapan telefon antara Datu Amirbahar Hushin Kiram dan ketua kumpulan pengganas Kiram, Datu Agbimuddin Kiram.

Saksi kedua yang dilindungi identitinya, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa maklumat tersebut diberikan oleh seorang anggota polis cawangan khas.

Dia memberikan keterangan melalui talian terus menggunakan alat komunikasi khas kepada Hakim, P. Ravinthran.

Keterangan tersebut ditaip semula oleh jurubahasa di dalam komputer yang dapat diakses oleh semua peguam dan pendakwaan dalam perbicaraan kes terhadap tertuduh Koperal Hassan Ali Basari didakwa dengan sengaja tidak memberi maklumat mengenai pengganas di Lahad Datu.

Saksi itu yang bertugas sebagai pembantu tadbir di Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Bukit Aman dan mahir dalam Bahasa Suluk dan Bajau memintas percakapan itu pada pukul 10.31 malam, 25 Februari lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Nordin Hassan kemudiannya memintanya membacakan catatan itu kepada mahkamah.

"Pada 25 Februari 2013, jam 22:31 (10:31 malam), Datu Amirbahar menyatakan dia mendapat tahu daripada Hassan yang merupakan anggota polis bahawa pihak berkuasa Malaysia akan masuk pukul 12 tengah malam nanti. Raja maklum dan memberitahu mereka telah bersedia. Datu Amirbahar memberitahu Hassan dan Hussin merupakan adik-beradik dan mereka juga merupakan ahli keluarga kita. Raja maklum."

Hassan yang berasal dari Semporna didakwa mengikut Seksyen 130M Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang diwakili peguam-peguam Ram Singh, Kamarudin Mohd. Chinki, Syaiful Sufyyan Sidin dan Lo Yun Sin didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Ketua Cawangan Khas Daerah, Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu antara Januari dan 3 Mac lalu.

Datu Amirbahar yang juga anak saudara kepada Jamalul Kiram III dan merupakan komander kumpulan pengganas Kiram berpangkat Jeneral yang menceroboh Kampung Tanduo pada 12 Februari lalu ditangkap pada 23 Mac lalu di kawasan paya bakau di Kampung Sri Melor, Bugaya, Semporna.

Dia dihadapkan ke Mahkamah Majistret Lahad Datu pada 19 April lalu atas dua tuduhan, iaitu melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong dan menjadi ahli kumpulan pengganas.

Perbicaraan bersambung esok.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat