{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Dunia

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Dunia


Demam pilihan raya Iran bermula, dijangka sengit

Posted: 07 May 2013 02:11 PM PDT

Calon tanding atas faktor setia, marah kepada Ahmadinejad

Tehran: Pihak berkuasa Iran membuka proses pendaftaran semalam bagi calon pilihan raya presiden bulan depan bagi menggantikan Presiden Mahmoud Ahmadinejad dan memberikan ujian kritikal kepada golongan pembaharuan yang sekian lama ditindas.

Pemimpin pergerakan pembaharuan empat tahun lalu kini dikenakan tahanan dalam rumah dan kumpulan liberal berdepan tekanan tidak henti sejak kekacauan besar membantah pemilihan semula Ahmadinejad pada 2009.
Antara yang dijangka termasuk dalam senarai akhir ialah penasihat kanan Khamenei, Ali Akbar Velayati; Datuk Bandar Tehran, Mohammad Bagher Qalibaf, bekas panglima tentera, Mohsen Rezaei dan bekas perunding nuklear, Hasan Rowhani, yang secara rasmi mendaftarkan pencalonannya dalam beberapa jam pertama ketika proses itu berlangsung semalam.

Kemungkinan tokoh propembaharuan popular seperti bekas Presiden Mohammad Khatami akan cuba mendapatkan tempat pada pilihan raya 14 Jun ini.

Ia memberikan pilihan pembangkang dan kumpulan liberal memulaukan pilihan raya atau ketinggalan di belakang salah seorang calon disahkan ulama, yang akan memeriksa semua calon yang menyerahkan nama mereka dalam tempoh lima hari pendaftaran.

Cuma segelintir calon dijangka diluluskan apabila senarai akhir didedahkan lewat bulan ini oleh Majlis Penjaga, kumpulan yang menyelia pilihan raya.

Calon setia
Ia hampir pasti dipenuhi calon yang dianggap setia kepada pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, yang marah dengan cabaran kepada kekuasaannya oleh Ahmadinejad dan sekutu presiden itu.


Antara yang dijangka termasuk dalam senarai akhir ialah penasihat kanan Khamenei, Ali Akbar Velayati; Datuk Bandar Tehran, Mohammad Bagher Qalibaf, bekas panglima tentera, Mohsen Rezaei dan bekas perunding nuklear, Hasan Rowhani, yang secara rasmi mendaftarkan pencalonannya dalam beberapa jam pertama ketika proses itu berlangsung semalam.

Rowhani ketika ditemui wartan berkata beliau mahu kerajaan yang lebih cekap dan dapat berunding dengan Barat bagi mengurangkan sekatan ke atas eksport minyak Iran.

"Saya juga mahu mengembalikan isu nuklear Iran ke landasan asalnya melalui hubungan lebih baik dengan Agensi Tenaga Aton Atom Antarabangsa," katanya.

Ulama mahu menamatkan pertelagahan politik dalaman yang dibuka Ahmadinejad dan lebih penyelarasan dengan presiden dalam strategi mengenai rundingan nuklear dan usaha berdepan sekatan antarabangsa berhubung program nuklear Iran.

Dasar utama

Semua dasar utama dibuat oleh teokrasi dan kumpulannya, termasuk Pengawal Revolusi yang berpengaruh.

Namun presiden adalah wajah antarabangsa negara dan bertanggungjawab di atas peningkatan sektor penting, seperti ekonomi negara itu yang menjunam. Kebanyakan calon mahu menjauhi gaya keras Ahmadinejad dan mahu mengurangkan ketegangan dengan Barat dan sekutunya.

Namun semuanya menyokong kemampuan Iran untuk mengekalkan program nuklear, termasuk penguraian uranium.

Amerika dan sekutu bimbang Iran akan membangunkan senjata nuklear tetapi Tehran menegaskan ia cuma mahu membina reaktor bagi kuasa dan penyelidikan perubatan. - AP

4 lagi maut virus H7N9

Posted: 07 May 2013 02:02 PM PDT

Beijing: Angka kematian akibat wabak selsema burung H7N9 di China meningkat kepada 31, kata angka rasmi dengan empat lagi penduduk mati akibat virus itu di wilayah timur China.

Bilangan penduduk yang terjejas juga meningkat kepada 129, kata statistik rasmi, meningkat sejak Khamis lalu.

Empat kematian terbaru itu termasuk dua dari wilayah Jiangsu dan satu dari Zhejiang dan Anhui, kata angka dari Suruhanjaya Perancangan Keluarga dan Kesihatan China yang dikeluarkan lewat kelmarin. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat