{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Hip

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Hip


Padah bersikap terbuka

Posted: 16 May 2013 04:36 AM PDT

Apabila terlalu berahsia dikata orang, terlampau jujurpun tetap dikritik.

Inilah situasi dan dilema dihadapi pelakon, Tiz Zaqyah. Gara-gara terlalu terbuka mengenai kehidupan peribadi di laman sosial, pelakon yang membina nama menerusi drama rantaian Nur Kasih ini akhirnya menjadi bahan kecaman.

Melihat satu demi satu gambar yang dimuat naik aktres itu dalam akaun Instagram miliknya, memang banyak foto peribadi Tiz dipaparkan. Selain gambar bersosial, Tiz turut meletakkan gambar kekasih barunya untuk tatapan ramai.

Akibatnya, timbullah dakwaan kononnya banyak pihak tidak gemar dan meluat dengan sikap terbukanya itu.

Enggan berahsia

Menjawab pertanyaan itu, Tiz mengakui tindakannya memuat naik gambar dalam laman sosial dibuat atas kerelaannya selepas belajar daripada pengalaman lalu.

"Sebelum ini, saya banyak berahsia dan enggan berkongsi kisah peribadi dengan peminat. Akibatnya, apabila sesuatu cerita itu tersebar di laman sosial, teruk saya kena hentam. Disebabkan itu, saya tidak mahu berahsia lagi.
"Saya mahu lebih jujur dan terbuka. Namun, rata-rata peminat suka apabila saya berkongsi gambar peribadi dengan mereka," terang Tiz ketika ditemui pada majlis pelancaran kempen May Cares For U di Bangsar, Kuala Lumpur, Rabu lalu.

Kempen berbentuk kesedaran dan pencegahan awal barah serviks itu dihadiri Pengurus Besar (Bahagian Pemasaran Penjagaan Rumah & Penjagaan Diri) Lam Soon, Francis Ng; Presiden Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Dr Saunthari Somasundaram dan Ketua Pusat Pengesanan Wanita NCSM, Dr Dalila Kamaruddin.

Pada majlis itu, selain taklimat mengenai barah serviks dan cara pencegahannya, Tiz menerima suntikan HPV daripada Dr Dalila sebagai langkah pencegahan awal.

Diusik dengan pertanyaan apakah dia tidak risau kekasih barunya itu bakal menjadi perhatian ramai dan mangsa godaan gara-gara terlalu didedahkan identitinya, Tiz menjawab pertanyaan itu dengan deraian ketawa.

"Janganlah macam tu. Saya buat semua ini kerana saya mahu berlaku jujur. saya banyak belajar daripada pengalaman lalu. Terus-terang, apabila saya bersikap terbuka seperti ini, saya rasakan lebih tenang," dedah pelakon berusia 24 tahun ini.

Banyak berlakon drama

Beralih kepada kerjaya lakonannya, Tiz berkata, selepas berehat seketika, dia bakal berlakon dalam sebuah drama bersiri 40 episod berjudul Jodoh Itu Milik Kita. Sebelum ini, wajah Tiz turut menghiasi kaca televisyen (TV) untuk dua drama bersiri iaitu Sebenarnya, Saya Isteri Dia dan Cinta Jangan Pergi.

Nampaknya, kerjaya lakonan Tiz lebih banyak tertumpu di layar kaca berbanding di layar perak. Kali terakhir beraksi di pawagam adalah menerusi filem Nur Kasih The Movie.

"Bukan tidak ada tawaran yang datang, cuma kebanyakan tawaran berlakon filem datang ketika saya sudah terikat dengan komitmen lain. Bila saya free, tak ada pula tawaran. Insya-Allah, jika ada rezeki, saya tetap akan berlakon filem," katanya.

Teruja bantu kempen

Mengulas peranannya dalam kempen itu, Tiz berkata dia sangat teruja apabila berpeluang mengunjungi beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) dan berkongsi maklumat mengenai bahaya penyakit barah serviks.

"Seronok melihat kesungguhan mereka untuk mengetahui lebih mendalam mengenai barah serviks dan cara pencegahannya. Ada antara mereka berkongsi ikrar mereka mengenai kempen ini di laman Instagram saya. Saya harap dengan adanya kempen ini, pengetahuan mengenai bahaya barah serviks ini akan meluas," katanya.

Afiq kena kutuk

Posted: 16 May 2013 04:33 AM PDT

Tindakan pelakon, Muhamad Afiq Muiz Azman Shah atau Afiq Muiz, 21, mengkritik ibunya secara terbuka seperti dilaporkan media, Rabu lalu, menimbulkan rasa kurang senang pelbagai pihak termasuk peminat artis baru itu.

Kesan pendedahan 'hangat' itu, ada pihak mempersoalkan keperibadian Afiq yang dikatakan keterlaluan, selain menganggap krisis Afiq dan ibunya, Hasliza Mohamad, 48, sepatutnya diselesaikan melalui perbincangan keluarga.

Forum HIP mendapat banyak reaksi peminat apabila soalan berhubung tindakan Afiq mengkritik ibunya itu dikemukakan melalui laman sosial, Facebook. Dalam tempoh dua jam mulai 10 pagi semalam, kira-kira 400 peminat berkongsi pandangan termasuk menasihatkan pelakon muda itu langkah yang sepatutnya diambil bagi menjernihkan hubungan dengan ibu.

Berita lanjut dapatkan akhbar BH hari ini

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat