{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Apa sudah jadi?

Posted: 21 May 2013 08:29 AM PDT

Kuala Lumpur: Jerman pun boleh baham Malaysia dalam badminton, sukan apa lagi yang boleh diharapkan.

Begitulah gambaran betapa sukan Malaysia kini semakin hilang gemerlapan di peringkat dunia dan cukuplah Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengulangi kata-kata keramat 'kami berjaya melahirkan (Datuk) Lee Chong Wei'.


Cukup perit apabila tewas kepada dua pasukan yang bukannya kuasa badminton dunia, iaitu Taiwan dan semalam, Jerman ketika pemerhati badminton dunia meramalkan Malaysia mudah mara ke suku akhir Piala Sudirman pada penganjuran pertama kejohanan itu di Kuala Lumpur.

Harapan terakhir menerusi Vivian Hoo-Woon Khe Wei ternyata 'harapan palsu' apabila mereka tunduk kepada gandingan Birgit Michels-Johana Golsizewski 16-21, 21-16, 18-21 bagi memberi slot ke suku akhir kepada wakil Eropah itu.


Sememangnya sejak dari awal lagi perlawanan berlangsung dengan penuh debaran.


Chong Wei memberikan kelegaan buat peminat yang tidak berganjak dari tempat duduk selepas Chan Peng Soon-Goh Liu Ying tewas kepada Fuchs-Michels 17-21, 21-16, 17-21.

Foto

PEMAIN Jerman meraikan kemenangan mereka.

Mengulas mengenai kekalahan Peng Soon-Liu Ying, Chong Wei mengakui Peng Soon tidak bermain di tahap terbaik.


"Perkara sebegini biasa kerana biasanya saya sering turun dalam acara pertama, saya sudah banyak pengalaman dalam kejohanan berpasukan berbanding pemain lain," kata Chong Wei yang menjadikan kedudukan 1-1 selepas Peng Soon-Liu Ying tewas kepada Fuchs-Michels.

Chong Wei menang ke atas Dieter Domke 21-18, 21-18.


V Shem-Khim Wah yang diturunkan dalam beregu lelaki memikul tanggungjawab yang tidak mampu digalas Koo Kien Keat-Tan Boon Heong serta Hoon Thien How-Tan Wee Kiong, beraksi dengan penuh keyakinan ketika mengatasi Ingo Kindervater-Johannes 21-16, 23-21.


"Walaupun tewas pertemuan pertama di Jerman, sebenarnya kami yakin boleh menewaskan mereka sebab kekalahan pertama itu dibantu pengadil servis yang berat sebelah," kata Khim Wah.


Aksi Tee Jing Yi yang menentang Olga Konon langsung tidak meyakinkan apabila tewas mudah 12-21, 14-21, sekali gus keputusan jurulatih tidak membariskan Sonia Cheah, menjadi persoalan.


Sementara itu dalam perebutan juara Kumpulan B antara Korea dan Thailand yang pada awalnya dijangka sengit, meleset selepas Korea mendominasi dengan kemenangan 5-0.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/21

Yongbo terus angkuh

Posted: 21 May 2013 08:20 AM PDT

Kuala Lumpur: Li Yongbo dengan nada angkuh berkata, China tidak kisah siapa akan ditemui di suku akhir, selepas mereka membelasah Indonesia 5-0 pada perlawanan terakhir Kumpulan A, di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.

Kenyataannya itu hadir ketika menjawab pertanyaan mengenai kemungkinan bertemu Malaysia kerana tuan rumah sekadar muncul naib juara Kumpulan C.


"Siapa juga yang akan kami jumpa, saya tidak kisah dan kami tiada masalah," kata ketua jurulatih negara Tembok Besar itu.

Ketika menganggap pemainnya mempamerkan prestasi baik ketika menewaskan Indonesia sekali gus menjuarai Kumpulan A, beliau berasa pasukan Garuda tidak mengambil serius perlawanan itu kerana kedua-dua pasukan sudah sah ke suku akhir.


Sementara itu, Denmark selaku pilihan kedua kejohanan kalah kepada Jepun 2-3 namun layak ke suku akhir selaku naib juara Kumpulan D.


Ketua jurulatih Jepun, Park Joo Bong amat puas hati dengan persembahan pemain yang kali pertama menewaskan Denmark pada saingan Piala Sudirman.

"Sebelum ini hanya skuad Piala Uber pernah mengatasi Denmark, pemain bermain mengikut strategi dirancang. Kemenangan beregu wanita berhasil selepas Matsutomo Misaki-Takahashi Ayaka tidak mengikut rentak permainan Christinna Pedersen-Kamilla Rytter Juhl," kata Joo Bong.


"Suku akhir bukan mudah kerana banyak pasukan besar muncul naib juara kumpulan seperti Malaysia dan Korea."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/21

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat