{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Derita 'hutang' RM60,000

Posted: 17 May 2013 12:21 PM PDT

Kuala Lumpur: "Ini azab paling besar dalam hidup saya. Tak berniat untuk meminjam RM2,000 daripada seorang rakan menyebabkan saya menanggung hutang lebih RM60,000.

"Dulu, saya selalu baca kisah mangsa diperlakukan dengan kejam oleh along, sekarang saya merasai betapa sukarnya hidup selepas dibelenggu hutang yang entah dari mana," kata warga emas, Adnan Ahmad, 67, yang dipukul sekumpulan lelaki dipercayai ceti haram, minggu lalu.


Hanya menyatakan perlu meminjam wang berkenaan untuk membayar hutang daripada seorang lelaki yang baru dikenalinya tiga minggu lalu, dia tidak tahu rangkaian along memasang 'jerat' untuk mengaut wangnya dengan kadar faedah tidak masuk akal.

Katanya, segalanya bermula Mac lalu apabila perniagaan yang diusahakan menghadapi masalah dan perlu membayar ganti rugi kepada pelanggan menyebabkan dia memerlukan wang segera.


"Saya kenal lelaki itu ketika dia datang makan di kedai saya. Menyedari saya menghadapi masalah, dia menawarkan diri untuk membantu dan meminta nombor akaun saya. Tidak lama kemudian, saya terima RM2,000 dengan janji untuk membayar balik pada kadar lebih tinggi.


"Selang dua hari, saya terima panggilan mengatakan RM1,400 dimasukkan dalam akaun saya. Saya menafikan yang saya membuat pinjaman itu namun tidak diendahkan pemanggil sebaliknya menyatakan saya perlu membayar RM2,000," katanya ketika membuat aduan kepada Ketua Unit Tindakan Khas Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Saharudin Bakar, semalam.

Foto

SAHARUDIN menunjukkan kesan lebam di pinggang Adnan.

Katanya, selepas itu dia menerima panggilan daripada lelaki tidak dikenali yang memaklumkan sejumlah wang dimasukkan menyebabkannya terpaksa menutup akaun bank bagi mengelakkan ia bertambah daripada semasa ke semasa dengan jumlah terakhir yang perlu dilunaskan melebihi RM60,000.


Derita pesara tentera itu tidak terhenti di situ apabila dia terpaksa menggadai tanah warisan keluarganya di Rembau selain sebuah rumah di Kuala Lumpur bagi menjelaskan hutang berkenaan.

"Keadaan itu menyebabkan saya tertekan. Mereka datang ke kedai dan bawa saya ke satu kawasan di Bukit Permai, Ampang sebelum mengugut serta memukul saya menggunakan kayu menyebabkan cedera di rusuk kanan.


"Bukan itu saja, rumah juga dibaling cat, malah saya yang buntu terpaksa menggadaikan barang kemas milik isteri kerana mereka sering mengugut untuk mengapa-apakan saya," katanya yang turut membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, semalam.


Sementara itu, Ketua Jabatan siasatan Jenayah Komersil Kuala Lumpur Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani mengesahkan menerima laporan itu dan siasatan lanjut dijalankan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/18

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat