{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Padah kontraktor nak jimat bil air

Posted: 28 May 2013 11:12 AM PDT

Kuala Lumpur: Tindakan kontraktor sebuah projek pembinaan di Sri Keladi, Bukit Jalil, di sini 'menjimatkan' perbelanjaannya dengan melakukan penyambungan air haram memakan diri apabila tapak berkenaan diserbu, semalam.

Berikutan itu, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) menuntut ganti rugi RM98,179 daripada kontraktor kerana menggunakan bekalan air terawat secara tidak sah sejak dua tahun lalu.


Pengarah Eksekutif Bahagian Projek dan Air Tanpa Hasil SYABAS Yusof Badawi berkata, perbuatan tidak tanggungjawab itu berjaya dikesan menerusi pemeriksaan dan risikan pegawai penguat kuasa syarikat berkenaan. "Siasatan mendapati pihak kontraktor menggunakan paip getah sepanjang 50 meter yang disambungkan secara haram ke paip utama untuk mendapatkan bekalan air.

"Pemeriksaan juga mendapati tiada meter air ditemui di sekitar lokasi berkenaan dan hasil semakan menunjukkan tapak pembinaan ini tidak pernah mempunyai akaun dengan SYABAS," katanya.


Beliau berkata, bekalan itu dipercayai digunakan kontraktor untuk kerja pembinaan seperti membancuh simen dan mencuci kenderaan yang keluar masuk tapak itu.


"Sehubungan itu, SYABAS sudah mengeluarkan notis Pemberitahuan Kesalahan dan Tindakan Penguatkuasaan kepada kontraktor untuk menuntut ganti rugi manakala Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bagi tindakan pendakwaan," katanya.

Foto

PEKERJA SYABAS memotong paip haram.

Katanya, pihak yang didapati bersalah mengambil air terawat secara haram boleh dikenakan penalti mengikut Seksyen 123 (3) Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 iaitu didenda tidak melebihi RM100,000 atau dipenjarakan selama setahun atau kedua-duanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/29

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat