{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


'Kami bukan pengundi hantu'

Posted: 02 May 2013 02:31 PM PDT

"Memang saya ingin pulang untuk mengundi di kampung saya di Terengganu tapi saya pulang dengan duit saya sendiri dan saya bukan pengundi hantu."

Itu kata Munirah Awang, 27, pelajar sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), di sini, semalam.


Dia berkata demikian ketika ditanya mengenai maklumat yang disebar meluas melalui laman media sosial semalam kononnya Barisan Nasional (BN) mengimport pengundi 'hantu' dari Sabah dan Sarawak serta luar negara untuk mengundi di Semenanjung pada hari pengundian Ahad ini.

Malah, laman sosial Facebook (FB) turut memuatkan gambar sekumpulan warga asing Bangladesh dan Nepal berkumpul di LCCT kononnya dibawa masuk ke negara ini untuk dijadikan pengundi 'hantu' pada Ahad ini.


Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam turut mendakwa pihaknya memiliki bukti ada 16 penerbangan direkodkan dari Sabah dan Sarawak khususnya dari Kuching, Kota Kinabalu, Sandakan, Miri dan Sibu ke Semenanjung sejak beberapa hari lalu hingga Ahad ini, yang kononnya membawa pengundi hantu untuk BN. Munirah berkata, dia langsung tidak tahu mengenai hal itu, sebaliknya dia membeli tiket dengan wangnya sendiri sejak beberapa hari lalu dan akan pulang semula ke Sabah pada 7 Mei.


"Bagi saya, itu semua hanya gimik politik pihak tertentu untuk menarik perhatian rakyat. Saya terpaksa mengambil penerbangan jam 9.15 malam ke Kuala Lumpur kerana mempunyai urusan pada waktu siang. "Saya tidak kisah untuk pulang mengundi walaupun sibuk dengan tugasan kuliah kerana mahu melaksanakan tanggungjawab sebagai pengundi dan rakyat Malaysia," katanya.

Sementara itu, dua penuntut Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang, malam tadi turut menafikan mereka pengundi hantu yang dibawa pulang dengan menaiki pesawat khas disewa BN.


Nor' Aini Mat Lazim, 22, yang pulang untuk mengundi di kampungnya di Kelantan berkata, menjadi perkara biasa untuk penduduk berasal dari Semenanjung yang bekerja di Sabah untuk pulang mengundi di kampung halaman masing-masing.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/03

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat