{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Ferguson umum bersara

Posted:

Ferguson umum bersara

Ferguson umum bersara

FERGUSON membuat keputusan untuk melepaskan jawatan sebagai pengurus Manchester United yang disandangnya sejak November 1986.


LONDON - Alex Ferguson akan melepaskan jawatan sebagai pengurus kelab Liga Perdana England, Manchester United pada akhir musim ini.

Berita persaraan pengendali kelahiran Scotland berusia 71 tahun tersebut diumumkannya semalam.

Ferguson membimbing skuad The Red Devils sejak November 1986 dan beliau boleh dianggap sebagai pengurus paling berjaya dalam sejarah bola sepak England.

Sepanjang 26 tahun berada di Old Traf- ford, beliau membantu United memenangi 13 gelaran Liga Perdana, lima Piala FA, empat Piala Liga dan dua trofi Liga Juara- Juara selain beberapa penghormatan yang lain.

United menjulang trofi ke-20 Liga Perdana England bulan lalu selepas terlepas gelaran juara kepada musuh tradisi, Manchester City tahun lepas.

Di bawah bimbingan Ferguson, United menjadi salah sebuah kelab yang terkenal dalam sukan dunia dan majalah perniagaan Amerika Syarikat (AS), Forbes melaporkan baru-baru ini bahawa mereka memperoleh keuntungan berjumlah AS$3.17 juta (RM9.4 juta).

Spekulasi mengenai persaraan itu hangat diperkatakan sehingga kelmarin tetapi Ferguson berkata, beliau sudah lama menimbangkan perkara tersebut.

"Keputusan untuk bersara bukan sesuatu yang menarik untuk dilakukan dan saya tidak membuat keputusan terburu-buru. Ini adalah masa yang tepat.

"Adalah sesuatu yang penting bagi saya untuk meninggalkan kelab itu di kedudukan yang terbaik dan saya yakin saya telah me- lakukannya," kata Ferguson dalam satu kenyataan semalam.

Ferguson yang akan kekal di United sebagai seorang pengarah dan duta kelab berkata, beliau yakin dengan keputusannya bersara daripada jawatan pengurus ketika skuad The Red Devils berada dalam situasi terbaik.

"Kualiti skuad ini adalah memenangi liga dan umur pemain yang seimbang. Ia merupakan suatu petanda baik untuk melakar kejayaan yang berterusan di peringkat tertinggi.

"Struktur pemain remaja akan memasti- kan kelab ini mempunyai masa depan yang cerah dan kekal sebagai sebuah kelab yang hebat.

"Sepanjang sedekad yang lalu, keluarga Glazer memberikan saya platform untuk menguruskan United berdasarkan kemampuan saya," katanya.

Terdapat laporan yang mendakwa, pengurus Everton, David Moyes sebagai calon terbaik bagi menggantikan Ferguson.

Pengurus Real Madrid, Jose Mourinho juga pernah dikaitkan dengan jawatan itu. - Agensi

Sapura selesa dilabel

Posted:

Sapura selesa dilabel <i>underdog</i>

Sapura selesa dilabel underdog

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

PENYERANG import Sapura, Khasif Ali dari Pakistan muncul penjaring terbanyak Liga Hoki Malaysia 2013 selepas meledakkan 17 gol setakat ini.


SAPURA lebih selesa sekiranya mereka dilabel sebagai pasukan underdog pada aksi separuh akhir pertama kejohanan hoki Piala Tenaga Nasional Berhad (Piala TNB) 2013 menentang Kelab Hoki Kuala Lumpur (KLHC) di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil esok.

Jurulatih Sapura, Tai Beng Hai berkata, beliau sedar pasukannya bakal berdepan halangan besar pada aksi menentang sebuah kelab gergasi seperti KLHC.

"Saya berharap pemain akan turun ke padang dengan penuh semangat dan bermain seperti biasa tanpa sebarang tekanan.

"Saya juga selesa Sapura dianggap pasukan bukan pilihan kerana saya tidak mahu ia mengganggu tumpuan pemain-pemain saya," kata Beng Hai kepada Kosmo! kelmarin.

Dalam pada itu, pengendali KLHC, K. Dharmaraj berkata, beliau tidak pernah menganggap KLHC sebagai sebuah pasukan yang hebat selagi mereka tidak menjulang Piala TNB tahun ini.

"Agak berat bebanan yang kami pikul apabila disebut-sebut sebagai pasukan pilihan dan terbaik, namun itu saya anggap hanya sebagai satu tonik tambahan buat kami untuk lebih berjaya selepas ini.

"Pada sesi latihan sebelum ini saya meminta pemain-pemain saya untuk mengasah ketajaman penyudahan mereka kerana perkara itu dilihat masih menjadi halangan buat kami setakat ini," kata Dharmaraj.

Sementara itu, ketua pasukan KLHC, Muhammad Razie Abdul Rahim berkata, Sapura merupakan salah sebuah kelab terbaik di negara ini dan kekuatan mereka adalah menerusi pukulan sudut penalti.

"Kami telah mengkaji corak permainan Sapura menerusi rakaman video dan kami akan memperbaiki setiap kelemahan kami.

"Saya dan rakan-rakan sepasukan sudah bersedia untuk aksi separuh akhir itu nanti dan kami akan melakukan yang terbaik bagi memastikan KLHC muncul juara berganda sekali lagi musim ini," kata pelajar tahun akhir di Universiti Putra Malaysia (UPM) itu.

Esok, KLHC bakal menentang Sapura (6 petang) manakala Maybank bertemu TNB pada pukul 8 malam di Bukit Jalil.

Semangat berpasukan bantu kejayaan ATM

Posted:

Semangat berpasukan bantu kejayaan ATM

Semangat berpasukan bantu kejayaan ATM

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


MARLON (tengah) menjaringkan dua gol untuk membantu ATM mengutip tiga mata penuh ketika menewaskan Johor DT 2-0 pada aksi Liga Super di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi kelmarin.


JURULATIH Angkatan Tentera Malaysia (ATM), B. Sathianathan menegaskan, semangat berpasukan antara faktor yang membantu skuad kendaliannya menewaskan Johor Darul Takzim (Johor DT) 2-0 pada aksi Liga Super kelmarin.

Penyerang import berbisa skuad The Gladiators, Marlon Alex James memastikan tiga mata penuh menjadi miliki ATM selepas meledak dua gol pada minit ke-55 dan ke-64.

Kini, Sathianathan yakin pasukannya berada di landasan tepat untuk memburu kejuaraan liga musim ini.

Lantaran itu, bekas jurulatih Kelantan tersebut menggesa anak-anak buahnya agar bekerja keras supaya dapat mengutip mata maksimum pada baki perlawanan musim ini.

"Kami bermain sebagai satu pasukan. Saya memuji pemain saya kerana mereka begitu rajin dan berdisiplin ketika berada di atas padang.

"Kami tidak memberikan ruang buat Johor DT walaupun 10 minit pertama mereka memiliki dua peluang terbaik untuk menjaringkan gol.

"Saya meminta pemain menukar corak permainan dan hasilnya, kami berjaya mengawal perlawanan dan mendapatkan tiga mata penting," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Untuk rekod, The Gladiators yang mengutip 30 mata ketinggalan satu mata di belakang pendahulu Liga Super, Lions XII yang kurang satu perlawanan.

Pada perkembangan sama, Sathianathan sekali lagi menyuarakan kebimbangan ketika berdepan Felda United di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, Sabtu ini.

Ia gara-gara faktor cuaca menjadi penentu buat skuad kendaliannya kerana beliau mengakui cuaca panas dilihat membantutkan prestasi cemerlang ATM.

"Beraksi di sebelah petang, kami memiliki rekod yang tidak baik. Kami pernah tewas 2-3 kepada Terengganu tetapi berjaya mengalahkan T-Team 1-0 pada cuaca panas.

"Sebelum ini, saya menerapkan taktik dengan menukar latihan kepada sesi petang.

"Ia telah berjaya ketika di Kuala Terengganu pada Jumaat lalu (berdepan T-Team) tetapi kali ini, kami bergantung kepada faktor cuaca.

"Jika hujan, ia bonus buat kami tetapi saya mahu pemain-pemain ATM bekerja keras sekiranya berhasrat untuk menjulang kejuaraan liga pada musim ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat