{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Masturah bukti boleh berjaya

Posted: 23 May 2013 12:08 AM PDT

Oleh NURUL AKMAR AIDA SUHAIMI
utusankelantan@utusan.com.my

Masturah Zainal di hadapan kedai kain Mira Textile miliknya di Ketereh, Kelantan.

BERMULA sebagai peniaga kecil-kecilan, Masturah Zainal, 42, membuktikan golongan wanita Kelantan mampu berjaya dalam bidang perniagaan tekstil.

Buktinya, wanita berjiwa kental itu kini mampu memiliki rangkaian perniagaan kedai kain Mira Textile di Ketereh dan Kok Lanas, Kelantan setelah menceburi bidang tersebut sejak 24 tahun lalu.

Ibu kepada empat orang cahaya mata berusia antara sembilan hingga 24 ini yang tinggal di Kampung Jal, Ketereh, juga membuktikan bahawa kejayaan tidak bergantung sepenuhnya kepada sijil akademik, sebaliknya ia terletak di atas usaha dan kesungguhan seseorang individu bagi mengecap kejayaan.

Lantaran itu, berpegang dengan prinsip 'bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian', Masturah mula menceburi perniagaan tekstil sejak berusia 18 tahun lagi iaitu sebaik menamatkan sesi persekolahan.

Malah, pada usia muda juga beliau ditemukan jodoh dengan Mohamad Suhaimi Ibrahim, 48, yang dahulunya hanya bekerja kampung, tetapi kini membantu Masturah mengusahakan kedai tekstil beliau.

"Mula menceburkan diri ketika usia saya 18 tahun bukanlah suatu perkara yang mudah kerana memerlukan mental dan emosi yang kuat. Saya memilih kerjaya sebagai usahawan kerana minat mendalam dan ia tidak pernah padam dalam diri saya.

"Atas dorongan suami yang banyak memberi semangat, saya bermula dengan menjual kain secara kecil-kecilan di pasar tani. Perasan malu saya lupakan seketika apabila terkenangkan anak yang mula membesar, saya reda mencari rezeki melalui perniagaan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Menurut Masturah, beliau memulakan perniagaan kedai menjual kain dengan modal sendiri sebanyak RM1,000. Berkat sokongan ahli keluarga terutama suami serta kaum keluarga yang lain, perniagaan tersebut semakin berkembang.

Jelasnya, bagi mengembangkan perniagaan menjual kain, beliau telah menjalin rangkaian bersama rakan-rakan dan kenalan dalam kalangan usahawanita bagi bertukar-tukar pandangan, selain mendapat tunjuk ajar.

"Hari ini, semakin ramai wanita yang berminat menyertai bidang perniagaan dan bergelar usahawan. Kebanyakan bermula dari kecil-kecilan tetapi dengan usaha yang gigih, sudah ramai berjaya membina asas kukuh dan terus mengembangkan perniagaan dibangunkan," akui Masturah.

Bercerita lanjut tentang dirinya, ketika mula menceburi bidang perniagaan ini, ekonomi keluarga tidak memberangsangkan sedangkan keperluan membesarkan anak semakin meningkat.

Keadaan itu mendesak beliau mengerah kudrat menjelajah ke serata pasar tani di sekitar Ketereh, Melor, Wakaf Che Yeh dan pelbagai lokasi lain untuk mengembangkan perniagaan menjual kain.

Akhirnya, berkat kesungguhan beliau, Masturah berjaya membuka kedai kain sulungnya di Ketereh hasil modal sendiri dan pinjaman daripada institusi kewangan.

"Kini saya dapat menarik nafas lega kerana ekonomi keluarga sudah stabil dan rasa berbaloi kerana penat lelah saya selama ini membuahkan hasil.

"Sesuatu pekerjaan tidak patut dibuat ibarat hangat-hangat tahi ayam kerana hasilnya tidak akan kekal lama. Akan tetapi sekiranya anda mempunyai pemikiran dan pandangan yang jauh nescaya apa sahaja yang bakal dilakukan akan dilaksanakan dengan penuh semangat.

"Saya menyasarkan untuk membuka beberapa buah cawangan lain lagi di negeri ini dan itupun bergantung kepada kekuatan modal dalam mengusahakan perniagaan," kata Masturah sambil berharap perniagaannya itu akan diwarisi oleh anak-anaknya kelak.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat