{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Seorang lagi suspek kes tembak pegawai kastam ditahan

Posted: 14 May 2013 11:14 PM PDT

Oleh SITI NURAZIAH ZAINAL ALAM

KUALA LUMPUR 15 Mei - Polis menahan seorang lagi suspek bagi membantu siasatan berhubung kes pembunuhan Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman/Cukai Dalam Negeri), Datuk Shaharuddin Ibrahim di Putrajaya pada 26 April lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, suspek yang berusia 37 tahun itu ditahan di sekitar ibu negara kira-kira pukul 2 petang semalam.

"Suspek berasal dari Kedah dan bekerja sebagai penjual alat ganti kereta," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontijen Kuala Lumpur di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Polis tubuh pasukan khas

Posted: 14 May 2013 11:48 AM PDT

KUALA LUMPUR 14 Mei - Polis melancarkan gerakan besar-besaran memburu kumpulan penjenayah yang membunuh sasaran dengan senjata api menerusi penubuhan pasukan khas di setiap kontinjen negeri.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin memberitahu Bernama langkah segera itu yang dibuat susulan banyak kes bunuh menggunakan senjata api mutakhir ini, menunjukkan keseriusan polis menangani kejadian tersebut.

Menurut beliau, pasukan khas itu diketuai Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Khas Jenayah Berat (D9) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed.

Polis akan pantau pergerakan serta fokus kepada siasatan dalam kes tembak yang telah berlaku," katanya.

Insiden menembak mati individu termasuk berprofil tinggi menimbulkan kegusaran umum seperti kes pembunuhan Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman/Cukai Dalam Negeri), Datuk Shaharuddin Ibrahim yang ditembak ketika dalam perjalanan ke pejabatnya di Putrajaya pada 26 April lalu.

Semalam, seorang lelaki cedera parah selepas terkena dua das tembakan dalam kejadian di tempat letak kereta sebuah hotel di Jalan Dato Suleiman, Johor Baharu, Johor.

Kelmarin, dua lelaki maut manakala dua lagi cedera parah selepas ditembak ketika berhenti di lampu isyarat persimpangan Bukit Tambun, Pulau Pinang, dipercayai berkaitan perniagaan.

Mohd. Bakri yakin pasukan khas yang ditubuhkan itu dapat menyelesaikan beberapa kes sedemikian dalam masa terdekat.

Menurut rekod Bukit Aman, sepanjang 2012 Selangor merekodkan peningkatan tertinggi kes membabitkan penggunaan senjata api diikuti Pulau Pinang, Kedah, ibu negara dan Kelantan.

Beberapa faktor seperti kepadatan penduduk menyumbang kepada peningkatan jenayah senjata api di negeri terbabit selain kedudukannya bersempadan dengan negara jiran yang menyebabkan senjata api lebih mudah diperoleh.

Sementara itu, penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim melihat pemansuhan beberapa undang-undang seperti Akta Tahanan Rumah dan Akta Keselamatan Dalam Negeri menjadi faktor penyumbang kepada peningkatan kes kerana polis tidak boleh menahan penjenayah tanpa pembuktian yang cukup.

Justeru, beliau mencadangkan penjenayah yang dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan senjata api harus dibaca bersama dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma).

Kamal Affendi turut menganggap sikap masyarakat yang kurang berfungsi sebagai mata dan telinga polis, terutamanya masyarakat di sempadan, menjadi penyumbang utama gejala penyeludupan senjata api sukar dibendung dan bukan faktor kelemahan kawalan sempadan.

Selain tiga kes tembak mati yang disebut di atas, terdapat 12 kes tembakan dilapor bagi bulan April dan Mei setakat ini. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat