{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Sindiket 'bomoh Cina' tumpas

Posted: 20 May 2013 11:57 AM PDT

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my

MOHD. Shukri Dahalan (tengah) menunjukkan barangan kemas dan wang tunai yang dipercayai milik mangsa yang berjaya dirampas pihaknya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontijen Perak di Ipoh, semalam.

IPOH 20 Mei - Selepas mengaut keuntungan atas angin mencecah jutaan ringgit hasil kegiatan penipuan sejak 2010, satu sindiket penipuan didalangi 'bomoh Cina' yang kononnya mempunyai kuasa membuang nasib malang akhirnya dicekup polis Jumaat lalu.

Lima anggota sindiket tersebut terdiri daripada empat wanita dan seorang lelaki warga China berusia 45 hingga 51 tahun ditahan dalam serbuan di sebuah bilik hotel dekat Kulim, Kedah pada pukul 3.30 pagi.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahalan berkata, tangkapan itu hasil risikan polis melalui pasukan khas yang ditubuhkan di bawah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) negeri sejak lima bulan lalu.

Katanya, sindiket berkenaan ditahan susulan kes yang dipercayai didalangi kumpulan tersebut di Langkap, Pasir Salak pada 23 April lalu.

"Hasil pemeriksaan yang dijalankan polis merampas wang tunai berjumlah RM3,270 Dolar Singapura (RM1,718) dan 9,000 yuan (RM4,373).

"Dalam serbuan itu, polis turut merampas pelbagai barang kemas antaranya enam utas gelang, 14 bentuk cincin, sembilan anting-anting, dua bentuk loket, dua utas rantai leher dan seutas rantai tangan," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak hari ini.

Mohd. Shukri memberitahu, berdasarkan semakan dokumen perjalanan suspek, tiga daripada mereka memasuki negara ini pertama kali manakala selebihnya pernah masuk beberapa kali.

Katanya, kesemua mereka kini disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan ditahan reman selama empat hari sehingga hari ini.

"Sindiket ini terlibat dalam beberapa kes di negeri ini dan sejak 2010 hingga 2013, terdapat 23 kes tipu bomoh Cina dilaporkan melibatkan kerugian berjumlah RM1.18 juta.

"Modus operandi kumpulan ini adalah memperdayakan mangsa agar menyerahkan wang tunai dan barangan kemas untuk tujuan membuang nasib malang atau buruk. Mangsa mereka pula terdiri daripada warga emas," katanya.

Sehubungan itu, katanya, orang awam terutama kaum Cina dinasihatkan supaya tidak mudah terpedaya dengan individu tidak dikenali yang mengaku sebagai bomoh bagi mengubati pelbagai penyakit.

Misi buru penembak ganas

Posted: 20 May 2013 11:57 AM PDT

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my

PULAU PINANG 20 Mei - Polis negeri ini menubuhkan satu pasukan khas dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Bukit Aman bagi membanteras kes jenayah membabitkan senjata api yang semakin menjadi-jadi di negeri ini.

Pasukan khas tersebut diketuai oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah.

Hasil penubuhan pasukan berkenaan, beberapa suspek yang terlibat dalam jenayah berkenaan telah dikenal pasti berdasarkan petunjuk baharu dalam beberapa kes tembak baru-baru ini.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, sejak Januari lalu, sebanyak 12 kes tembak dicatatkan di negeri ini.

Menurutnya, daripada jumlah tersebut, sebanyak empat kes melibatkan tembak mati, lima kes mangsa cedera dan sembilan lagi penggunaan senjata api.

"Saya ingin ingatkan agar jangan cabar polis. Ini bukan bandar koboi yang boleh buat sesuka hati malah pihak polis amat serius dalam hal ini.

"Kita sudah kenal pasti penjenayah terbabit dan tindakan segera akan diambil terhadap mereka yang didapati terlibat berikutan tindakan mereka menimbulkan kegusaran kepada orang awam," katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Menurut Abdul Rahim, pihaknya membuat permohonan kepada kerajaan DAP Pulau Pinang supaya menambah bilangan kamera litar tertutup (CCTV) di beberapa kawasan panas bagi membendung jenayah.

"Kerajaan negeri pun telah meluluskan permintaan kita. Kita masih menunggu laporan daripada ketua polis daerah masing-masing untuk menamakan lokasi bagi menempatkan CCTV itu," ujarnya.

Menurutnya, di sekitar Georgetown terdapat 28 CCTV dan permohonan terbaru adalah untuk kawasan di Seberang Perai.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat