{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Bayi tersepit pada paip kumbahan diselamatkan

Posted: 28 May 2013 10:59 AM PDT

Gambar diambil dari sedutan video, merakamkan sekumpulan doktor dan anggota bomba memotong saluran paip kumbahan bagi menyelamatkan seorang bayi yang dibuang ibunya di Jinhua, wilayah Zhejiang, China, pada 25 Mei lalu. - REUTERS

BEIJING 28 Mei - Pasukan bomba di timur China menyelamatkan seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan selepas dibuang ke dalam mangkuk tandas oleh ibunya sendiri, sehingga menyebabkan dia tersangkut dalam paip saluran kumbahan, lapor televisyen milik kerajaan, semalam.

Insiden yang turut mencetuskan kemarahan orang ramai dalam media sosial itu, berlaku di sebuah bangunan kediaman di Jinhua, wilayah Zhejiang pada Sabtu lalu selepas penduduk melaporkan terdengar bunyi bayi menangis.

Anggota bomba terpaksa memotong paip kumbahan yang terletak di bawah mangkuk tandas itu dan membawa potongan paip tersebut ke hospital berhampiran sebelum pasukan doktor secara perlahan-lahan mengeluarkan bayi yang tersepit itu.

Bayi itu kini berada dalam keadaan stabil dan polis sedang mencari ibu bapanya.

Insiden itu secara meluas dibincangkan di laman sembang sosial China, Sina Weibo selepas gambar bayi itu yang tersepit di dalam saluran paip tersebar disiarkan.

Orang ramai turut menuntut supaya ibu bapa bayi itu dikenakan hukuman berat.

"Mereka yang melakukan perbuatan keji ini mempunyai hati yang lebih kotor daripada paip saluran kumbahan," tulis seorang pengguna. - REUTERS

EU tarik balik sekatan senjata

Posted: 28 May 2013 10:59 AM PDT

Seorang anggota Tentera Pembebasan Syria berdiri di atas kereta kebal milik tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad, selepas berjaya menawan bandar Nayrab, pada 23 Mei lalu. - Reuters

BRUSSELS 28 Mei - Ketua Hal Ehwal Luar, Kesatuan Eropah (EU), Catherine Ashton, semalam mengumumkan bahawa EU telah menarik balik embargo senjata yang dikenakan ke atas pemberontak Syria.

Menteri-Menteri Luar EU yang menghadiri satu rundingan di ibu negara Belgium ini, bagaimanapun bersetuju untuk tidak membekalkan senjata kepada pemberontak Syria sehinggalah Ogos ini bagi memberi laluan kepada rundingan damai yang diusahakan oleh Rusia dan Amerika Syarikat (AS).

Britain dan Perancis menjadi negara paling bersungguh-sungguh mahukan sekatan itu ditarik balik dengan Setiausaha Luar Britain, William Hague menyifatkan keputusan itu sebagai 'mesej tegas' kepada kerajaan Syria pimpinan Presiden Bashar al-Assad.

"Keputusan itu memberi kita kebebasan pada masa depan untuk bertindak balas terhadap situasi yang semakin memburuk atau untuk menolak rundingan dengan Bashar," katanya.

Namun, beberapa sekatan lain ke atas Syria, termasuk sekatan kewangan, larangan perjalanan dan pembekuan aset, akan ditangguhkan selama setahun ekoran kebimbangan pakej sekatan itu akan gagal jika isu senjata tidak mendapat kata sepakat.

"Sejak awal semalam, kami bimbang satu sekatan pun mungkin tidak akan dicapai dan menyebabkan sekurang-kurangnya 90 peratus daripada pakej sekatan masih tidak diluluskan.

"Pada dasarnya pakej sekatan yang masih diusahakan itu adalah penting untuk memberi mesej bahawa Eropah menentang keganasan," kata Menteri Luar Belanda, Frans Timmermans.

Negara-negara EU akan memutuskan sendiri mengikut dasar masing-masing berhubung keputusan membekalkan senjata kepada Pakatan Kebangsaan Syria atau 'peralatan yang mungkin boleh digunakan untuk pertahanan dalaman' dan melindungi orang awam, menurut kenyataan bersama Menteri-Menteri Luar EU. - DPA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat