{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah Rayuan batalkan saman ibu tunggal

Posted: 13 May 2013 12:21 PM PDT

PUTRAJAYA 13 Mei - Mahkamah Rayuan hari ini membatalkan saman yang difailkan oleh 2,020 ibu tunggal di Selangor terhadap kerajaan negeri tersebut dan Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung pembayaran elaun RM100 terhadap mereka.

Dengan keputusan itu, saman responden agar kerajaan negeri mengotakan janji pemberian elaun yang terkandung dalam manifesto pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12), tidak akan diteruskan dengan perbicaraan.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus memutuskan demikian secara sebulat suara setelah membenarkan rayuan kerajaan negeri Selangor dan Abdul Khalid.

Hakim Mohd. Hishamudin yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Hakim Datuk Mohamad Ariff Mohd. Yusof turut memerintahkan pihak responden membayar kos RM1,000.

Hakim Mohd. Hishamudin menyatakan, kuorum berkenaan bersetuju dengan penghujahan peguam-peguam perayu bahawa manifesto kerajaan pembangkang berhubung pemberian elaun bukan satu kontrak yang mengikat dari segi undang-undang.

Sebelum itu, mahkamah diberitahu oleh peguam-peguam perayu bahawa manifesto itu bukan sesuatu yang mengikat kerana pihak-pihak yang bersetuju dengannya tertakluk kepada remedi politik, bukan remedi undang-undang.

Mahkamah turut bersetuju bahawa kes golongan ibu tunggal itu turut melibatkan isu had masa kerana mereka sepatutnya memfailkan saman dalam tempoh tiga tahun seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang.

Kerajaan pembangkang itu dan menteri besarnya merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 23 Januari lalu yang menolak permohonan mereka untuk membatalkan saman berkenaan.

Hakim Datuk Yaacob Md. Sam membuat keputusan tersebut setelah mendapati kumpulan ibu tunggal itu selaku pihak plaintif mempunyai asas dalam membuat tuntutan tersebut.

Pengerusi Ibu Tunggal Selangor, Murtini Kasman yang mewakili 2,020 ibu tunggal mendakwa, defendan pertama berjanji kepada rakyat Selangor termasuk mereka untuk memberi elaun bulanan kepada ibu tunggal sekiranya defendan pertama memenangi pilihan raya umum 2008.

Pada 22 November tahun lalu, Murtini mengemukakan saman bagi menuntut tunggakan elaun bulanan berjumlah RM10.9 juta yang dijanjikan dalam manifesto tersebut.

Perayu-perayu diwakili oleh peguam-peguam Salim Bashir dan A. Vishnu Kumar, manakala pihak responden oleh Walter Pereira.

Pemandu teksi didenda rosakkan bendera BN

Posted: 13 May 2013 12:21 PM PDT

Mohd. Yusri Yahaya dihukum denda RM1,000 selepas mengaku bersalah atas tuduhan merosakkan 90 bendera Barisan Nasional di Mahkamah Majistret Ampang, dekat Kuala Lumpur, semalam. UTUSAN/NASIRUDDIN YAZID

KUALA LUMPUR 13 Mei - Gara-gara mematah serta mencampak 90 bendera Barisan Nasional (BN), April lalu, seorang pemandu teksi didenda RM1,000 atau penjara dua bulan oleh Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini.

Majistret Ayuni Izzati Sulaiman, menjatuhkan hukuman itu selepas Mohd. Yusri Yahaya, 32, mengaku bersalah melakukan perbuatan itu di tepi jalan Pandan Indah, berhadapan Masjid Indah, Ampang Jaya, dekat sini kira-kira pukul 4 petang, 9 April lalu.

Bakal pengantin itu didakwa melakukan khianat dengan mematah dan mencampakkan 90 helai bendera BN yang berada di bawah kawalan Ketua UMNO Cawangan, Sri Merpati, A. Rahim Md. Deris, 60, dengan anggaran kerugian RM500.

Timbalan Pendakwa Raya, Goh Ai Rene mengemukakan pertuduhan terhadap tertuduh yang tidak diwakili peguam itu mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Sebelum menjatuhkan hukuman itu, Ayuni Izati sempat menasihati Mohd. Yusri agar tidak mengulangi perbuatannya itu kerana walaupun perkara itu remeh tetapi kesannya boleh menyebabkan seseorang itu dihadapkan ke mahkamah.

"Saya berharap hukuman ini akan menjadi pengajaran dan kamu tidak akan buat lagi. Harap jadikan perkara ini sebagai pengajaran, insaf dan tidak buat lagi," katanya.

Mengikut fakta kes, ketika pengadu, A. Rahim sedang memasang bendera di tepi jalan Pandan Indah berhadapan Flat Sri Merpati, beliau nampak tertuduh sedang merosakkan 90 helai bendera BN yang dipasangkan di kawasan tersebut.

Beliau kemudiannya menghampiri tertuduh bagi menghalangnya daripada meneruskan perbuatan itu tetapi tertuduh terus memasuki teksinya dan beredar.

Mohd. Yusri membayar denda tersebut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat