{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Dunia

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Dunia


Bantahan di Turki semakin ganas

Posted: 05 Jun 2013 03:36 PM PDT

25 ditahan, penggodam ceroboh sistem komputer kerajaan

Ankara: Berpuluh ribu rakyat Turki termasuk doktor, guru dan kakitangan bank kembali ke ibu negara itu semalam untuk menunjuk perasaan bagi menyatakan rasa tidak puas hati terhadap Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan walaupun kerajaan sudah memohon maaf berikutan tindakan keras anggota keselamatan.

Pada masa sama media utama Turki dikritik kerana tidak menyiarkan liputan kekejaman polis di satu lokasi Jumaat lalu ketika bantahan merebak ke seluruh negara memasuki hari kelima.

Kebanyakan mereka memilih media sosial untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai kejadian itu yang kini mendapat sokongan kesatuan sekerja negara itu.

Edar maklumat palsu

Polis menahan 25 orang kerana menyebarkan maklumat palsu di media sosial dan cuba membuat provokasi bantahan.

Agensi berita Anadolu berkata mereka yang ditahan di bandaraya Izmir didakwa menghasut orang ramai dengan permusuhan dan kebencian.

"Polis sedang berusaha untuk memburu 13 suspek lain kerana cuba menghasut orang ramai," lapor Anadolu.
Penggodam pula mendakwa semalam bahawa mereka berjaya menceroboh sistem komputer kerajaan Turki dan memperoleh maklumat sulit mengenai kakitangan di pejabat Perdana Menteri Tayyip Erdogan bagi menyokong bantahan antikerajaan sejak beberapa hari lalu.

Satu sumber pejabat Erdogan mengesahkan bahawa akaun e-mel kakitangannya digodam tetapi mereka yang terjejas sudah diputuskan daripada rangkaian terbabit.

Aktivis yang menggelarkan diri mereka sebagai Anonymous Turkey dalam satu kenyataan disiarkan melalui Twitter berkata mereka tidak menyiarkan sebarang nombor telefon dan hanya akan berkongsi kata laluan e-mel dikaitkan dengan akaun tanpa maklumat khusus.

Erdogan tolak bantahan

Erdogan yang menolak bantahan dianjurkan segelintir kumpulan pelampau merujuk media sosial sebagai "ancaman paling buruk kepada masyarakat."

Penunjuk perasaan juga dilaporkan bertempur dengan polis di seluruh Turki sepanjang malam walaupun permohonan maaf berikutan keganasan polis daripada timbalan perdana menteri bertujuan untuk mengurangkan bantahan menentang Perdana Menteri Erdogan.

Akhbar prokerajaan cuba menunjukkan kelembutan Ankara selaras dengan ketiadaan Erdogan yang mengadakan lawatan ke Afrika pada malam Isnin selepas rusuhan hujung minggu yang dicetuskan oleh rasa tidak puas hati penunjuk perasaan. - REUTERS/AP

Tiga wanita Rohingya ditembak mati di Rakhine

Posted: 05 Jun 2013 03:35 PM PDT

Yangon: Beberapa penduduk kampung wanita etnik minoriti Rohingya Myanmar ditembak mati dalam satu pergaduhan dengan pegawai keselamatan, kata polis dan aktivis semalam.

Seorang pegawai polis di bandar Mrauk-U di barat negeri Rakhine berkata semalam bahawa tiga wanita mati di kampung Parein di mana mereka adalah sebahagian daripada orang ramai yang menentang usaha untuk penempatan semula kawasan perumahan mereka berikutan rumah asal dibakar penduduk Buddha dalam satu pergaduhan etnik tahun lalu.

Pegawai dari Cawangan Khas polis politik yang enggan mendedahkan identiti berkata dua lelaki dan dua wanita cedera dalam insiden terbabit.

Satu laman web berita Rohingya, Rohingya Blogger berkata empat wanita ditembak mati dan lima penduduk kampung lain cedera dalam pergaduhan kelmarin, yang tercetus apabila pekerja dari bandar lain datang untuk membawa kayu bagi membina bangunan baru.

Penduduk kampung Parein kemudian menghalang usaha itu, dan mula bergaduh dengan polis yang kemudian bertindak melepaskan tembakan ke arah mereka.

Pegawai polis terbabit berkata beberapa penduduk Rohingya membawa pisau, kayu dan lastik.

Beberapa ratus penduduk terbunuh dan kira-kira 140,000 meninggalkan rumah masing-masing di Rakhine tahun lalu dalam dua gelombang keganasan perkauman yang mensasarkan masyarakat penduduk Islam Rohingya.
Berikutan konflik masih lagi berterusan ketika itu, keganasan merebak tahun ini ke tengah dan timur laut Myanmar, dengan penduduk Islam sekali lagi menjadi sasaran berikutan berpuluh mereka terbunuh.

Keganasan mengancam perubahan ekonomi dan politik oleh Presiden Thein Sein, yang berkuasa sebagai ketua eksekutif yang dilantik pada 2011 selepas hampir lima dekad negara itu di bawah pemerintahan tentera. - AP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat