{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Mujur dengar jeritan

Posted: 04 Jun 2013 12:02 PM PDT

Shah Alam: "Sewaktu sedang tidur, tiba-tiba saya dikejutkan dengan suara orang menjerit meminta saya menyelamatkan diri. Saya tersentak bila melihat api marak membakar rumah jiran dan tanpa membuang masa saya terus menyelamatkan barangan di dalam rumah.

"Walaupun hanya mampu menyelamatkan beberapa barangan elektrik termasuk kereta, saya bersyukur kerana isteri yang kini sedang sarat mengandung anak sulung tiada di rumah sewaktu kejadian," kata Duren Azni Salamon antara mangsa kejadian tiga rumah papan terbakar di Jalan Berangan 2, Padang Jawa, di sini, semalam.


Duren, 25, berkata, dalam kejadian kira-kira jam 1.50 tengah hari itu, hanya dia seorang berada di rumah kerana baru pulang dari kerja di sebuah kilang.

Menurutnya, selepas terkejut dengan kebakaran yang berlaku, dia hanya terfikir untuk menyelamatkan diri dan dengan bantuan jiran, dia berjaya menyelamatkan barangan.


"Saya masih terkejut dengan kejadian ini. Pelbagai barangan keperluan untuk bayi kami yang akan lahir tidak lama lagi juga turut musnah. Saya tidak dapat bayangkan sekiranya isteri yang sedang sarat mengandung ada di rumah sewaktu kejadian.


"Buat sementara waktu, saya akan menumpang di rumah abang di Bukit Kuda, Klang, sehinggalah saya dapat mencari rumah sewa baru," katanya yang baru enam bulan menetap di rumah berkenaan.

Foto

ANGGOTA bomba giat memadamkan api yang memusnahkan tiga kediaman papan, semalam.

Saksi kejadian, Rizwan Mohd Sapri, 38, berkata, dia mengetahui kebakaran rumah yang terletak kira-kira 30 meter dari rumahnya selepas mendengar jeritan jiran.


Beliau berkata, sebaik melihat rumah yang diperbuat daripada kayu itu mula dijilat api, dia segera membantu jirannya menyelamatkan barangan berharga selain memastikan penghuni rumah berkenaan sudah keluar menyelamatkan diri.

"Saya turut bergegas ke bahagian dapur dan mengeluarkan tong gas kerana bimbang letupan akan berlaku dan membahayakan nyawa mangsa dan penduduk yang tinggal berhampiran.


"Syukur semuanya berjaya menyelamatkan diri dan tidak berlaku sebarang kecederaan dan kemalangan jiwa walaupun kebanyakan mangsa gagal menyelamatkan semua barangan mereka," katanya.


Dalam kejadian itu juga, sebuah kereta Honda Prelude dan motosikal musnah kerana tidak dapat diselamatkan memandangkan api yang marak dengan begitu cepat.


Difahamkan, seorang daripada penghuni sedang membuat kerja kimpalan di hadapan rumahnya sebelum berlakunya kebakaran itu dan dilaporkan melecur akibat kejadian itu dan sudah di bawa ke hospital untuk rawatan lanjut.


Sementara itu, Ketua Balai Bomba Seksyen 15 Timbalan Penguasa Bomba Mohd Khairi Daud berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada orang awam jam 1.55 tengah hari dan tiba jam 2.03 petang.


Menurutnya, dua jentera bomba masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat Seksyen 15 dan Kota Anggerik dengan kekuatan empat pegawai dan 11 anggota dikejarkan ke tempat kejadian dan berjaya mengawal kebakaran jam 2.10 petang.


"Dalam kejadian itu, ketiga-tiga rumah musnah sama sekali kerana ia dibuat menggunakan kayu, namun tiada kemalangan jiwa dilaporkan.


"Pihak forensik bomba sudah dihantar ke tempat kejadian untuk meneliti punca dan jumlah kerugian," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/05

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat