{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Bekas ejen CIA dedah rahsia AS intip e-mel

Posted:

Bekas ejen CIA dedah rahsia AS intip e-mel

Bekas ejen CIA dedah rahsia AS intip e-mel

GAMBAR fail 29 Januari 2010 menunjukkan ibu pejabat Agensi Keselamatan Kebangsaan Amerika Syarikat di Fort Meade, Maryland.- AFP


WASHINGTON - Seorang bekas petugas Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang bekerja sebagai kontraktor di Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) mendedahkan dalam satu wawancara yang disiarkan kelmarin bahawa dia yang membocorkan rahsia satu program pemantauan sulit AS ekoran timbul kesedaran untuk melindungi kebebasan asas penduduk di seluruh dunia.

Berlindung di sebuah bilik hotel di Hong Kong, kontraktor tersebut, Edward Snowden memberitahu, dia berfikir panjang sebelum memutuskan untuk mendedahkan program sulit NSA tersebut yang diberi nama PRISM.

Namun, lelaki berusia 29 tahun itu berkata, dia terpaksa belot terhadap majikannya kerana berasa Amerika Syarikat (AS) telah membina program mesin pengintip yang boleh mengintip maklumat setiap warga AS.

"Saya tidak mahu tinggal dalam masyarakat yang melakukan perkara keji ini, saya tidak mahu tinggal dalam dunia yang mana perbuatan dan percakapan saya dirakamkan. Saya tidak boleh menyokong program seperti ini," katanya dalam wawancara bersama akhbar Guardian.

Temu bual itu diisiarkan di laman web akhbar berkenaan.

"NSA membina infrastruktur yang membolehkannya memintas hampir apa sahaja," jelas Snowden.

"Keupayaan itu membolehkan NSA mengintip apa sahaja komunikasi manusia. Jika saya mahu melihat kandungan e-mel anda atau mendengar panggilan telefon isteri anda, saya hanya perlu memintasnya dengan PRISM. Saya boleh mengintip e-mel, kata laluan, rekod panggilan telefon dan maklumat kad kredit anda," tambahnya.

Dalam temu bual tersebut, Snowden memberitahu, dia berpindah ke Hong Kong tiga minggu lalu sekali gus meninggalkan kehidupan selesa di Hawaii, gaji AS$200,000 (RM618,700), seorang teman wanita, kerjaya yang stabil dan keluarga yang menyayanginya.

"Saya rela berkorban semuanya kerana saya tidak boleh hidup tanpa rasa bersalah apabila mengetahui saya membenarkan kerajaan AS memusnahkan privasi, kebebasan internet dan kebebasan asas penduduk di seluruh dunia," kata Snowden.

Lelaki tersebut terlibat dalam kes pelanggaran keselamatan negara yang antara terbesar dalam sejarah AS. Dia setara dengan pembocor maklumat Pentagon, Daniel Ellsberg dan Bradley Manning yang mendedahkan kabel diplomatik AS kepada laman web WikiLeaks.

"Saya tidak berniat untuk bersembunyi kerana saya tahu saya tidak membuat salah," katanya.

"Saya juga tidak takut kerana ini merupakan pilihan saya sendiri," tambah Snowden.

Setakat ini, pihak berkuasa AS mengklasifikasikan pembocoran maklumat itu sebagai kes jenayah.

"Saya kini berada di jalan buntu," jelas bekas ejen CIA itu.

Menurutnya, dia mungkin akan diekstradisi ke AS atau disoal siasat pihak berkuasa China ataupun berdepan tindakan balas CIA.

"Ya, CIA mungkin menghantar ejen-ejennya untuk memburu saya. Mereka juga boleh menghantar anggota perisikan pihak ketiga. CIA bekerjasama rapat dengan sejumlah negara. Agensi itu juga boleh mengupah kongsi gelap bagi tujuan tersebut," ujarnya.

Hong Kong yang mempunyai kuasa pentadbiran sendiri menandatangani perjanjian ekstradisi dengan AS.

Snowden membesar di Bandar Elizabeth, Carolina Utara sebelum berpindah ke Maryland dekat ibu pejabat NSA di Fort Meade.

Dia belajar komputer di kolej komuniti Maryland tetapi gagal menamatkan pengajian untuk mendapatkan diploma.

Snowden mula menyertai NSA sebagai pengawal keselamatan di sebuah fasiliti rahsia di Universiti Maryland. - Reuters

Pemimpin Vietnam berdepan undi percaya

Posted:

Pemimpin Vietnam berdepan undi percaya

Pemimpin Vietnam berdepan undi percaya


FOTO yang dirakam pada 22 Oktober 2012 menunjukkan Perdana Menteri Vietnam, Nguyen Tan Dung tersenyum ketika berjalan di belakang Setiausaha Agung parti komunis Vietnam, Nguyen Phu Trong (kiri) dan Presiden parti, Truong Tan Sang. Mereka akan mengetahui keputusan undi percaya pada hari ini.- AFP


HANOI - Para pemimpin tertinggi Vietnam berdepan undi percaya buat pertama kalinya semalam dalam usaha mereka untuk mengurangkan kemarahan rakyat terhadap masalah ketelusan dan rasuah.

Undi yang akan diadakan pada setiap tahun itu diluluskan oleh pemerintah pada November lalu. Ia memerlukan semua pemimpin kanan termasuklah perdana menteri dan presiden mendapat sokongan daripada para menteri.

Proses itu adalah sebahagian daripada komitmen baharu pemerintah untuk lebih telus. Namun para pemerhati menyifatkan langkah tersebut tidak memberi kesan kepada hirarki pemerintahan komunis.

Menurut media tempatan, pegawai yang menerima sokongan kurang separuh daripada para menteri untuk dua tahun berturut-turut mungkin dipaksa meletak jawatan. Bagaimanapun, proses itu dilihat sebagai rumit, perlahan dan tidak bermakna.

"Semua orang akan mendapat undi," kata bekas timbalan pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Budaya Vietnam, Nguyen Minh Thuyet.

Thuyet juga yakin para pemimpin akan menyokong antara satu sama lain tanpa mengambil kira prestasi mereka. Keputusan undian dijangka diumumkan pada hari ini.

Keputusan yang amat dinanti-nantikan adalah undi untuk Perdana Menteri Vietnam, Nguyen Tan Dung. Beliau diberi mandat untuk penggal kedua oleh parti walaupun tidak popular dalam kalangan rakyat. - AFP

Hotel runtuh beberapa saat

Posted:

Hotel runtuh beberapa saat

Hotel runtuh beberapa saat


SEBUAH hotel berusia 27 tahun diletupkan di bandar Qingdao, dalam wilayah Shandong di timur China semalam.- AFP


QINGDAO - Binaan tersebut berdiri teguh selama 27 tahun di sini, dalam wilayah Shandong di timur China. Namun, dua menara Hotel Haitian itu menjadi timbunan konkrit dalam masa hanya beberapa saat.

Hotel lima bintang itu yang merupakan antara yang tertua di wilayah berkenaan diruntuhkan pada pukul 5 pagi semalam sebelum orang ramai keluar ke pejabat.

Bangunan itu diletupkan bagi memberi laluan untuk membina sebuah hotel baharu.

Proses meletupkan bangunan tersebut dilakukan secara terkawal bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

Penduduk di bangunan itu dipisahkan dari lokasi letupan tersebut oleh sebuah zon penampang sejauh 200 meter sebagai langkah keselamatan.

Menurut media tempatan, hotel tersebut telah diubahsuai pada tahun 2003 dan mempunyai 600 bilik yang menghadap pemandangan laut sebelum ia diruntuhkan. Menara hotel itu mempunyai ketinggian 26 dan 14 tingkat setiap satu. - Agensi

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat