{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Negara

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Negara


Darurat diisytihar di Muar, Ledang

Posted:

Darurat diisytihar di Muar, Ledang

Darurat diisytihar di Muar, Ledang

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA, ROSLI HASSAN dan MAZLINA ABDUL MAJID
berita@kosmo.com.my

KEADAAN jerubu teruk yang menyelubungi bandar dan daerah Muar semalam memaksa pihak berkuasa mengisytiharkan darurat di daerah itu.


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengisytiharkan darurat bencana jerebu bagi seluruh daerah Muar dan Ledang di Johor berkuat kuasa serta-merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kedua- dua kawasan itu melebihi tahap kecemasan pada pukul 7 pagi semalam.

Darurat jerebu yang akan berlangsung sehingga ke suatu masa yang akan ditentukan itu dibuat selepas bacaan IPU pada pukul 7 pagi dan 11 pagi di kedua-dua daerah tersebut melebihi paras kecemasan 500 iaitu masing-masing pada bacaan 746 dan 690.

Perdana Menteri dalam satu kenyataan semalam berkata, pengisytiharan Darurat Bencana Jerebu itu tidak melibatkan penguatkuasaan perintah berkurung dan tiada perubahan dalam corak dan sistem pemerintahan kerajaan negeri mahupun Persekutuan.

"Saya mengisytiharkan keadaan Darurat Jerebu bagi seluruh kawasan daerah Muar dan Ledang mulai dari tarikh pengisytiharan ini hingga suatu masa pengisytiharan ini ditarik balik," kata Najib dalam kenyataan berkenaan.

Najib memberitahu, semua kementerian dan agensi yang terlibat dalam pengurusan bencana jerebu peringkat Persekutuan, negeri dan daerah mesti mengatur dan mengambil langkah-langkah perlu bagi menjamin keselamatan dan kesihatan awam terpelihara.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

1,817 sekolah ditutup angkara jerebu kritikal

Posted:

1,817 sekolah ditutup angkara jerebu kritikal

1,817 sekolah ditutup angkara jerebu kritikal


KEADAAN berjerebu menyelubungi ibu negara semalam.


KUALA LUMPUR – Pembelajaran seramai 1,459,306 pelajar daripada 1,817 buah sekolah di lima buah negeri terjejas apabila semua sekolah terbabit diarah tutup ekoran krisis jerebu yang semakin kritikal melanda negara ini sejak beberapa hari lalu.

Lima negeri yang dilanda jerebu sehingga memaksa sekolah-sekolah itu ditutup ialah Johor, Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Melaka.

Sebanyak 1,230 buah sekolah di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor diarah tutup hari ini ekoran jerebu semakin teruk melanda negeri tersebut sejak semalam.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri G. Palanivel berkata, perkara itu telah dimaklumkan kepada Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh yang mengambil tindakan susulan.

"Keadaan jerebu yang semakin buruk pukul 5 petang ini (semalam) memaksa penutupan sekolah kerana kualiti udara yang teruk dibimbangi boleh memudaratkan kesihatan pelajar," kata beliau dalam kenyataan akhbar di laman sosial Facebook miliknya semalam.

Sementara itu, semua 211 buah sekolah di daerah Muar dan Ledang telah diarah tutup mulai hari ini sehingga diberitahu kelak ekoran pengisytiharan darurat kerana keadaan jerebu berada pada tahap kritikal.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perniagaan terjejas akibat jerebu

Posted:

Perniagaan terjejas akibat jerebu

Perniagaan terjejas akibat jerebu


ORANG ramai memakai penutup mulut dan hidung ketika keluar membeli barangan keperluan di pasar tani di Muar semalam.


MUAR - Keadaan jerebu yang melanda seluruh daerah Muar dan Ledang di Johor bukan sahaja menjejaskan kehidupan seharian penduduknya, malah golongan peniaga makanan dan perhotelan di daerah itu turut merasai impaknya.

Daerah Muar yang sememangnya terkenal dengan pelbagai keenakan makanan seperti mi rebus, mi bandung, asam pedas, nasi beriani gam, sate dan nasi ayam sering menjadi destinasi pilihan pelancong untuk singgah makan di daerah tersebut.

Namun, sejak cuaca jerebu bertambah buruk Jumaat lepas, rata-rata peniaga gerai makanan mengeluh kerana bilangan pelanggan yang menjamu selera di warung atau restoran mereka berkurangan secara drastik.

"Kami kehilangan separuh daripada pelanggan yang biasanya berkunjung ke restoran kami pada hari Sabtu dan Ahad setiap minggu," kata Abu Bakar Hasan, seorang pengusaha mi bandung terkenal di Jalan Abdullah ketika ditemui di sini semalam.

Menurut beliau, biasanya jumlah pelanggan yang datang menjamu selera di restorannya mula bertambah setiap kali hujung minggu termasuk dari Singapura dan Kuala Lumpur.

Bagi Hishamudin Jais, seorang peniaga nasi ayam di bangunan Mara di Jalan Maharani berkata, kebanyakan pelanggannya lebih gemar membungkus makanan daripada makan di gerainya.

Menurut beliau, cuaca buruk seumpama itu merupakan yang pertama dihadapinya sejak memulakan perniagaan di situ lebih 10 tahun lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat