{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


FAM jamin bayar insentif kepada PBNJ

Posted:

FAM jamin bayar insentif kepada PBNJ

FAM jamin bayar insentif kepada PBNJ

oleh shahril nizam abdullah
shahril.abdullah@kosmo.com.my

TENGKU ABDULLAH (tengah) meluangkan masa beramah mesra bersama pemain hoki muda negara selepas merasmikan Kejohanan Hoki Piala Guruhara di Kelab Aman Kuala Lumpur petang semalam.


TIMBALAN Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah memberi jaminan bahawa Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) akan menerima bayaran insentif RM15,000 satu perlawanan sebagai hak tuan rumah dalam siaran langsung Liga Malaysia (Liga M).

Begitupun baginda menegaskan, FAM perlu meneliti terlebih dahulu kontrak perjanjian yang telah dipersetujui dengan Astro berhubung perkara tersebut.

Sebagai tuan rumah, jelas baginda, PBNJ dan persatuan bola sepak negeri lain berhak menerima insentif berkenaan sekiranya ia termaktub di dalam kontrak perjanjian.

"Saya sebenarnya tidak tahu maklumat terperinci tentang kontrak tersebut dengan Astro, tetapi FAM akan melihat semula kontrak berkenaan.

"Kalau dalam kontrak berkenaan mengesahkan bahawa tuan rumah memang betul akan mendapat hak seperti yang dijanjikan itu, maka kita akan bagi kepada semua persatuan negeri, termasuk PBNJ.

"Kita perlu menghormati dengan apa yang telah dijanjikan seperti dalam kontrak dan FAM akan menjawab tuduhan atau isu yang dibangkitkan oleh Tunku Mahkota Johor (Tunku Ismail Sultan Ibrahim) ini," ujar Tengku Abdullah.

Tengku Abdullah ditemui selepas merasmikan Kejohanan Hoki Piala Guruhara di Kelab Aman, Kuala Lumpur petang semalam.

Kosmo! kelmarin melaporkan, Tunku Ismail meluahkan rasa dukacita dan hairan baginda apabila PBNJ masih belum menerima sebarang bayaran yang dijanji selaku tuan rumah perlawanan yang mempunyai hak penyiaran.

Sebelum ini, FAM mengumumkan insentif itu menerusi Mesyuarat Exco FAM yang mana dana bernilai RM15,000 itu akan diagihkan kepada pasukan tuan rumah.

Bayaran RM5,000 pula akan diserahkan kepada pasukan pelawat selepas FAM bersetuju untuk memberikan dana kepada pasukan Liga M yang menjadi tuan rumah untuk liputan siaran langsung dalam mesyuarat itu, April lalu.

Sementara itu, mengenai kritikan yang dibuat oleh Tunku Ismail meskipun baginda digantung enam bulan sebagai presiden PBNJ di bawah Artikel 88 Status FAM, Tengku Abdullah menjelaskan, ia adalah hak baginda sebagai orang luar untuk memberi kritikan.

"Itu adalah hak dia untuk beri komen sebagai kapasiti TMJ, FAM tiada masalah. Kami terbuka dengan sebarang kritikan atau cadangan daripada orang luar.

"Kalau kenyataan tersebut ada kebaikan, FAM perlu ambil iktibar kerana mungkin kenyataannya itu boleh membawa kebaikan.

"Tetapi kalau faktanya salah, ia perlu diperbetulkan," jelas baginda lagi.

Harimau Malaya tewas di Australia

Posted:

Harimau Malaya tewas di Australia

Harimau Malaya tewas di Australia


PENYERANG Harimau Malaya, Norshahrul Idlan Talaha (tengah) diasak pemain Canberra FC pada perlawanan persahabatan di Stadium Deakin, Canberra, Australia semalam.


SKUAD Harimau Malaya bermula langkah sumbang untuk aksi perlawanan persahabatan pertama selepas tewas tipis 2-3 kepada kelab Australia, Canberra FC di Stadium Deakin semalam.

Beraksi di babak pertama perlawanan, pasukan tuan rumah terlebih dahulu membuka jaringan menerusi pemain Alex Oloriegbe pada minit ke-28.

Skuad kendalian Datuk K. Rajagobal kembali mengatur serangan namun pasukan berstatus kelab divisyen dua Australia itu sekali lagi menghukum kerapuhan benteng pertahanan skuad bola sepak negara dengan meledak gol kedua menerusi Ryan Keir pada minit ke-34.

Bersambung separuh masa kedua, percaturan Rajagobal bertindak mengeluarkan 10 pemain yang beraksi di babak pertama perlawanan dan mengekalkan Mohd. Aidil Zafuan Adha Abd. Radzak, memasukkan Muhammad Nazmi Faiz Mansor dan Safee Sali memberikan impak kepada corak permainan Harimau Malaya.

Pemain tengah Selangor PKNS, Nazmi bijak memberikan hantaran kepada bintang Johor Darul Takzim (Johor DT), Safee yang tidak bermasalah untuk meledak gol pertama buat skuad negara pada minit ke-61.

Safee terus mempamerkan sentuhan cemerlang apabila menjaringkan gol kedua pada minit ke-83.

Ketika permainan dilihat berakhir keputusan seri, Harimau Malaya dikejutkan apabila pasukan tuan rumah memperoleh kelebihan selepas mendapat sepakan penalti pada masa kecederaan.

Philippe Bernabo memastikan kemenangan mutlak pasukan tuan rumah dengan meledak gol kemenangan, sekali gus impian skuad negara untuk melakarkan sekurang-kurangnya keputusan seri tidak kesampaian.

Harimau Malaya akan meneruskan siri perlawanan persahabatan menentang Sydney Olimpic pada Selasa ini.

Perlawanan terakhir skuad negara bertemu Sydney United, dua hari selepas perlawanan tersebut untuk siri persahabatan dirancang oleh Rajagobal.

Stadium Nasional ditutup 6 bulan

Posted:

Stadium Nasional ditutup 6 bulan

Stadium Nasional ditutup 6 bulan


KHAIRY (tengah) ditemani pegawai Perbadanan Stadium Malaysia memeriksa rumput di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Perbadanan Stadium Malaysia akan menutup Stadium Nasional Bukit Jalil di sini selama enam bulan mulai Oktober depan untuk kerja-kerja baik pulih padang stadium itu, kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Khairy berkata, beliau telah melihat keadaan padang di Stadium Nasional dan didapati ia perlu ditukar dengan rumput baharu.

"Keadaan rumput padang di stadium ini sudah tidak mencapai standard antarabangsa," katanya kepada pemberita selepas melawat Stadium Nasional dan Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (Yakeb) di sini semalam.

Beliau memberitahu, usaha baik pulih perlu dibuat kerana ia merupakan stadium utama bukannya 'stadium kedua atau ketiga'.

Beliau menarik perhatian bahawa pemain-pemain bola sepak kelab antarabangsa yang pernah beraksi di stadium itu ada memberi komen mengenai keadaan padang.

Khairy berkata, beliau turut meminta Perbadanan Stadium Malaysia mengurangkan aktiviti bukan berkaitan sukan di Stadium Nasional dan ia akan dilaksanakan secara berperingkat.

Sementara itu, Pengerusi Perbadanan Stadium Malaysia, Datuk Jamil Salleh berkata, tender untuk kerja membaik pulih itu akan dikeluarkan pada penghujung Ogos atau awal September depan dan anggaran kos bergantung kepada jenis rumput dan kerja yang perlu dilakukan.

"Kita tidak akan menukar rumput padang stadium dengan rumput sintetik," jelasnya sambil memberitahu tempoh enam bulan untuk kerja baik pulih padang mencukupi.

Menurutnya, semua aktiviti sukan termasuk perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia masih boleh dilangsungkan di situ sehingga hujung September.

Untuk rekod, pada April 2005, Perbadanan Stadium Malaysia yang ketika itu dikenali sebagai Perbadanan Stadium Merdeka melaksanakan kerja menukar rumput di Stadium Nasional buat kali pertama sejak dibuka untuk Sukan Komanwel 1998.

Langkah menggantikan rumput jenis Bermuda di padang itu kepada jenis Marimo Paspalum menelan kos RM1.2 juta dan siap sepenuhnya pada Oktober 2005.

Padang stadium berkenaan sekali lagi ditutup bagi semua aktiviti sukan pada November 2006, untuk dibaik pulih sebelum dijadikan venue Kejohanan Bola Sepak Piala Asia pada Julai 2007. - Bernama

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat