{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Kuasa perubatan dalam tumbuhan

Posted:

Kuasa perubatan dalam tumbuhan

Kuasa perubatan dalam tumbuhan

BUAH mengkudu boleh mengatasi masalah darah tinggi, demam dan rasa nyeri.


BUAH-BUAHAN dan herba merupakan sumber makanan lazim dalam diet seharian. Namun, tidak ramai yang sedar tentang nutrien dan manfaat perubatannya. Fungsi tumbuh-tumbuhan itu khususnya dari segi kesihatan, rawatan dan penyembuhan masih kurang didedahkan. Berikut, dijelaskan secara lanjut tentang tiga jenis tumbuhan yang mempunyai kuasa perubatan.

Bunga lawang

Dikenali sebagai buah pekak, kembang lawang atau bunga lawang, ia merupakan sejenis rempah yang memiliki rasa seakan-akan jintan manis. Biasanya, bunga lawang ini dijadikan rempah penyedap makanan. Bunga lawang banyak ditemui dalam masakan kaum India, Thailand, Vietnam dan Indonesia seperti kari atau sebagai penyedap rasa masakan. Di Indonesia khususnya, rempah ini digunakan di beberapa daerah yang memiliki ciri khas masakan berperisa rempah yang kaya. Antaranya ialah gulai Aceh, rendang Padang, masakan Jawa dan Bali.

Selain memberi rasa kepada makanan, bunga lawang mempunyai kesan perubatan yang sangat mujarab. Secara amnya, bunga lawang dikenali sebagai agen penyembuh jangkitan respirasi dan radang, selesema (influenza), selesema babi dan burung.

Selain itu ia juga boleh dijadikan penawar kepada gangguan pencernaan, perut kembung, kehilangan nafsu makan, kolik bayi, batuk dan bronkitis. Bunga lawang juga digunakan secara oral untuk meningkatkan penghasilan susu ibu, kesakitan haid, memudahkan kelahiran bayi, meningkatkan libido dan menangani gejala klimakterik lelaki.

Dalam industri pembuatan, minyak bunga lawang digunakan sebagai komponen utama dalam aroma sabun, kosmetik, pewangi dan ubat gigi. Bunga lawang juga digunakan secara meluas dalam industri farmasi bagi mengawal bau ubat-ubatan.

Mengkudu

Rasa buahnya yang tawar dan bau yang kurang menyenangkan bukan alasan untuk kita menghindari buah mengkudu atau buah noni.

Selain dijadikan jus, daun dan pulpa mengkudu didapati mempunyai pelbagai manfaat penyembuhan. Antaranya, mengatasi masalah darah tinggi, demam, rasa nyeri dan jangkitan.

Buah mengkudu merupakan sumber utama vitamin C, A, B kompleks, kalsium, sulfur, kalium, fosfor serta asid amino seperti fenilalanin dan tirosin. Kebiasaannya, mengkudu digunakan sebagai agen antiinflamasi bagi mengurangkan rasa sakit berkait dengan penyakit artritis dan ketidakselesaan sendi.

Mengkudu merupakan pelindung terbaik untuk ginjal, hati dan perut. Ia membantu menyeimbangkan kandungan alkalin dalam tubuh. Bukan itu sahaja, mengkudu juga membantu pankreas mengatur dan menstabilkan kadar gula dalam darah. Ia bermanfaat bagi mereka yang menderita diabetes mahupun hipoglisemia.


BUNGA lawang banyak ditemui dalam masakan masyarakat Indonesia, Thailand, Vietnam dan India.


Pengambilan jus mengkudu terbukti melindungi perkembangan sel kanser kerana ia bersifat antitumor di samping berkemampuan mencegah luka dalam usus, menurunkan kandungan asid di dalam perut dan meningkatkan lendir yang melindungi lapisan perut.

Bendalu

Bendalu atau benalu ialah tumbuhan yang menumpang dan memperoleh makanan daripada tumbuhan yang ditumpangnya. Ia digolongkan dalam spesies mistletoe atau mistletoe eropaatau iaitu sejenis hemiparasit semak.

Beberapa penelitian dan fakta membuktikan, bendalu memberi kesan positif terhadap kanser. Di Jerman misalnya, pesakit kanser diubati dengan memberikan ubat tradisional berupa ekstrak bendalu yang dipercayai mampu menghalang dan memusnahkan sel tumor sekali gus meningkatkan kekebalan tubuh. Bagaimanapun, tumbuhan bendalu hanya ditemui di tempat bermusim dingin.

Keberkesanan bendalu merawat kanser ditemui sekitar tahun 1920. Jerman meneruskan kajian dan akhirnya bendalu dijadikan ubat sokongan kepada pesakit kanser. Sehingga hari ini, para onkologi menggunakannya sebagai ubat utama dalam penyembuhan kanser.

Hasil penyelidikan mendedahkan bendalu memiliki zat lektin atau dikenali sebagai mistellektin. Di Jerman, penggunaan mistellektin diterapkan dalam rawatan terapi kanser. Malah, menurut statistik, pesakit yang diubati menggunakan mistellektin secara umumnya menunjukkan kualiti hidup semakin baik.

Bagi mereka yang menjalani rawatan kemoterapi, pemberian mistellektin mengurangkan kesan akibat rawatan itu seperti rasa mual, keguguran rambut, pening dan kehilangan nafsu makan.

Di Asia Tenggara, catatan pengkaji botani menunjukkan bendalu digunakan di Pulau Jawa sejak tahun 1968. Ia digunakan sebagai ubat tradisional bagi merawat penyakit cacar air dan lembu, cirit-birit, ubat untuk cacing kait pada anjing, tumor dan kanser.

Malaysia dilanda cuaca panas

Posted:

Malaysia dilanda cuaca panas

Malaysia dilanda cuaca panas


ORANG ramai membasahkan kaki masing-masing bagi menyejukkan badan di Putrajaya baru-baru ini.


SEORANG rakan mengeluh kerana cuaca di Malaysia sangat panas. Beliau juga menjangkakan suhu semakin hangat pada minggu-minggu yang akan datang.

Pada masa ini, kebanyakan tempat di negara ini dilanda cuaca panas dan kering. Menurut pakar kaji cuaca, keadaan ini mungkin berlanjutan sehingga September 2013.

Menurut laporan berita, Subang di Selangor mencatat suhu setinggi 36.2 darjah Celsius pada 7 Jun lalu manakala suhu di ibu kota Kuala Lumpur mencecah 36 darjah Celcius pada 4 Jun lalu.

Media juga memetik Pengarah Pusat Ramalan Cuaca, Jabatan Meteorologi Malaysia, Saw Bun Liong sebagai berkata, cuaca panas yang melanda negara pada masa ini hasil kombinasi beberapa faktor.

"Musim Monsun Barat Daya biasanya membawa cuaca panas dan kering. Tetapi suhu dan haba meningkat dengan kedatangan ribut tropika dari Filipina dan tekanan rendah di Lautan Hindi," katanya.

Bagaimanapun, cuaca panas ini belum mencapai tahap gelombang panas.

Menurut statistik Jabatan Meteorologi, hari paling panas di Malaysia dicatat pada 18 Mei lalu iaitu di Chuping, Perlis. Suhunya mencecah 38.9 darjah manakala beberapa tempat di Melaka turut mencatat tahap kepanasan 38 darjah Celcius.

Seseorang yang terdedah kepada suhu panas menghadapi risiko keletihan dan mungkin juga mengalami strok.

Penyakit bersangkut paut dengan cuaca panas telah menyebabkan kematian beribu-ribu orang pada dekad-dekad yang lampau.

Pada tahun 1980, gelombang panas di Amerika Syarikat menjadi punca kematian 1,250 orang manakala 50,000 lagi mati semasa gelombang panas melanda benua Eropah pada tahun 2003.

Apakah itu fenomena gelombang panas?

Gelombang panas

Gelombang panas berlaku apabila suhu semasa adalah lebih tinggi daripada suhu normal setempat.

Menurut pakar kaji cuaca, suhu bagi orang yang berasal dari kawasan panas yang dianggap normal boleh menjadi gelombang panas di daerah yang biasanya mempunyai suhu lebih rendah.

Gelombang panas yang teruk dikenal pasti sebagai punca kematian akibat hipertemia iaitu suhu badan meningkat menjadi amat panas. Ia juga boleh menjadi penyebab gangguan bekalan tenaga berikutan peningkatan penggunaan alat pendingin hawa.


SEORANG lelaki di New Delhi, India membasuh muka ekoran cuaca yang sangat panas iaitu melebih 45 darjah Celsius pada 24 Mei lalu. - Gambar hiasan


Pakar juga menjelaskan, gelombang panas merupakan satu situasi suhu tinggi selama beberapa hari yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada individu yang terdedah kepada cuaca berkenaan.

Gelombang panas terjadi apabila suhu tinggi luar biasa berlangsung selama beberapa hari. Ia juga boleh berlaku dalam waktu yang singkat dengan pertambahan suhu secara mendadak.

Di sebalik cuaca panas, warga Malaysia belum diserang gelombang panas sehingga hari ini, jelas pihak berkuasa berkaitan.

Seorang pegawai jabatan berkenaan yang enggan namanya disiarkan menerangkan, musim panas kini disebabkan angin Monsun Barat Daya yang biasanya membawa awan yang sedikit.

"Ini mendedahkan kita kepada lebih sinar matahari dan panas terik.

"Biasanya suhu ketika ini sekitar 33 darjah tetapi kita mengalami suhu 34 hingga 35 darjah Celcius," kata beliau.

Pegawai itu menjelaskan, catatan suhu itu belum mencecah suhu yang dianggap gelombang panas tetapi seandainya melebihi 37 darjah, barulah Malaysia mengalami apa yang dikatakan sebagai gelombang panas seperti yang dicatat kali terakhir semasa fenomena El Nino pada tahun 1998.

Sementara itu, pakar-pakar kesihatan menasihatkan orang ramai supaya tidak keluar rumah melainkan mereka perlu menjalani aktiviti harian.

Jauhi panas terik

"Minum banyak air jika anda perlu keluar rumah. Anda juga dinasihatkan tinggal di dalam rumah yang memiliki kelengkapan pendingin hawa ataupun yang mempunyai pengudaraan yang mencukupi.

"Walaupun terpaksa keluar rumah, jauhilah daripada panas terik matahari.

"Elakkan daripada melakukan aktiviti lasak dan pastikan minum air setiap jam walaupun anda tidak berasa dahaga," nasihat pengamal perubatan, Dr. Shuhaimi Jamil dari Rawang, Selangor.

Bagaimanapun, Shuhaimi mengingatkan pesakit yang terpaksa minum air dalam kuantiti terhad seperti pesakit buah pinggang supaya mendapatkan nasihat pakar terlebih dahulu. - Bernama

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat