{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Kepentingan kain kendong bayi

Posted:

Kepentingan kain kendong bayi

Kepentingan kain kendong bayi

PENGGUNAAN Hippychick seperti tali pinggang dapat mengurangkan tekanan pada belakang dan tulang si ibu apabila menggendong bayi.


SELEPAS mengandung selama sembilan bulan, melahirkan dan menyusukan bayi, aktiviti mendukung bayi menawarkan hubungan paling hampir antara seorang ibu dengan anaknya.

Bapa juga dapat merasai ikatan serta-merta dengan anak melalui cara tersebut. Ia satu pengalaman yang tidak dapat dirasai andai mereka menolak bayi menggunakan kereta sorong.

Bayi kurang menangis, lebih tenang dan bahagia apabila berada di dalam kain kendong atau pembawa kerana bayi merasakan diri mereka lebih disayangi dan selamat.

Suhu badan, bau yang dikenali dan corak pernafasan ibu bapa mereka mewujudkan suasana ketenangan serta kebahagiaan.

Pengurus Negara (Malaysia), B&G Baby and Maternity Distribution (M) Sdn. Bhd., Jonathan Horsley memberitahu, mendukung bayi dapat memberikan signal bahawa mereka disayangi, selamat dan dijaga.

"Manfaat mendukung bayi dilaporkan dalam satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrics mendedahkan bahawa bayi yang didukung kurang menangis. Ia merupakan satu trend yang harus diraikan," katanya.

Dengan peningkatan trend mendukung bayi, pelbagai jenis kain kendong dan pembawa bayi ditawarkan di pasaran.

Faktor keselamatan, sokongan yang baik terhadap tulang belakang bayi dan mengelakkan displasia (ketaknormalan perkembangan) pinggul merupakan elemen penting yang harus dititikberatkan ibu bapa dalam memilih pembawa yang sesuai kerana tidak semua pembawa dicipta serupa.

Dr. Moira Robertson, seorang doktor kiropraktik memberitahu, sokongan yang sihat diperlukan dalam pembawa dan kain kendong bayi ekoran perkembangan tulang belakang yang seiring dengan pembesaran bayi.

"Ibu bapa harus mengelakkan diri daripada membeli pembawa kelangkang yang menyebabkan kaki dan pinggul anak-anak mereka terjuntai ke bawah atau lurus kerana ia menghalang pinggul berada dalam soketnya.

"Pembawa yang baik harus mempunyai tapak yang luas agar pinggul bayi berada dalam soket dengan betul," ujar Moira ketika sesi penerangan bertajuk 'Kepentingan Memilih Pembawa Bayi Yang Betul' di Kuala Lumpur baru-baru ini.

HARITH ISKANDER dan isteri selesa membawa permata hati mereka menggunakan Ergobaby.


Menyokong tulang belakang

Tambahnya, ibu bapa disyorkan memilih pembawa bayi yang menyokong perkembangan tulang belakang bayi iaitu mengekalkan lengkungan 'C' apabila bayi berbaring dan mengagih berat badan di keseluruhan bahagian tempat duduk bermula dari lutut apabila badan menegak.

Sebuah pembawa bayi harus menyokong tulang belakang ibu bapanya juga, dengan mengagihkan berat daripada pinggul dan bahu seiring dengan pembesaran bayi mereka.

Varian penggendong Bloom & Grow terdiri daripada theBabaSling, Ergobaby dan Hippychick memenuhi kriteria penjagaan tulang belakang yang sihat.

TheBabaSling menampilkan revolusi dalam rekaan, keselesaan dan kesederhanaan dengan rekaan rajut buai (hammock) bagi menyokong pembentukan tulang belakang bayi yang baru lahir.

Hippychick pula seperti tali pinggang sokongan belakang, dengan bahagian berpad diperkenalkan untuk membenarkan golongan dewasa membawa anak mereka secara semula jadi di bahagian pinggul mereka tanpa rasa sakit di belakang.

Penggendong Ergobaby pula mampu menyokong perkembangan tulang belakang bayi dan pada masa sama mengagihkan berat bayi ke pinggul dan bahu ibu bapa mereka sekali gus mengurangkan tekanan di belakang dan tulang.

Pelancaran Kempen Kesedaran Mendukung Bayi tersebut dimeriahkan dengan kehadiran selebriti tempatan yang tampil berkongsi pengalaman peribadi masing-masing.

Lina Teoh, penyampai televisyen dan bekas Ratu Cantik Malaysia yang baru melahirkan seorang bayi lelaki, mendapati theBabasling bersesuaian dengan bayinya.

"Dengan gaya hidup aktif, saya sentiasa keluar melakukan pelbagai perkara pada satu masa dan memerlukan tangan saya bebas. Saya juga perlu mengetahui anak saya, Dylan, sentiasa selamat ketika dalam penggendong," katanya.

Dalam pada itu, pelawak popular, Harith Iskander dan isterinya, Dr. Jezamine, masing-masing mempunyai sebuah Ergobaby untuk dipakai bersama anak mereka, Zander Xayne Iskander.

Ashley Ho, ibu sepenuh masa dan Kaunselor Penyusuan Badan Bertauliah, mendapati Hippychick merupakan kelegaan yang besar semasa cuti sekolah dan ketika membeli-belah kerana anaknya, Kaylene yang berusia dua tahun setengah boleh berada dalam keadaan selesa di tempat duduk pinggul apabila dirinya ingin didukung.

Bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai amalan mendukung bayi menggunakan theBabasling, Ergobaby dan Hippychick, layari laman web www.bloomandgrowasia.com atau laman Facebook www.facebook.com/bloomandgrowasia. - NURUL IZZA ROSLY

Senaman air Aquazumba

Posted:

Senaman air Aquazumba

Senaman air Aquazumba


AQUAZUMBA sesuai bagi mereka yang menginginkan bentuk badan yang menarik.


KAUM wanita memang mengidamkan bentuk badan menarik. Pelbagai kaedah pasti dicuba bagi memastikan impian itu menjadi kenyataan.

Apa kata, anda mencuba teknik senaman dalam air yang dikenali sebagai Aquazumba yang ditawarkan oleh Celebrity Fitness Malaysia (Celebrity Fitness).

Senaman tersebut bukan sahaja menyeronokkan malah ia mampu membakar sehingga 400 kalori dalam tempoh masa 45 minit. Senaman itu juga menggunakan gerakan tarian sambil mengikut rentak muzik Latin.

Anda tidak perlu bimbang kerana tenaga pengajar pengalaman, Maria Teresa Stone akan membimbing aktiviti senaman tersebut.

Kelas latihan Aquazumba itu merupakan yang pertama di Asia dan diperkenalkan oleh Celebrity Fitness bagi meningkatkan kecergasan badan dan kesihatan peserta.

Latihan tersebut adalah selamat dan lebih mencabar kerana peluh lebih banyak dikeluarkan ketika melakukan senaman di dalam air. Ia baik untuk jantung dan pembentukan semula struktur badan.

Maria berkata, individu yang bersemangat amat sesuai menyertai Aquazumba. Walaupun nampak mudah, aktiviti yang dilakukan menggunakan banyak gerakan otot badan termasuk lengan dan kaki.

"Pergerakan akan menjadi perlahan disebabkan rintangan air namun senaman yang dibuat tetap berkesan. Ia juga sesuai untuk mereka yang menghidap sakit tulang belakang.

"Saya rasa gembira kerana Celebrity Fitness mengambil langkah pertama memperkenalkan teknik senaman ini di Malaysia. Ia pasti memberikan pengalaman berbeza," katanya sebelum memulakan aktiviti tersebut di kolam renang Celebrity Fitness, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ahli-ahli Celebrity Fitness turut berpeluang menyertai Aquazumba secara percuma di cawangannya yang terletak di Mid Valley, Kuala Lumpur.

Sebarang maklumat lanjut, anda boleh menghubungi Celebrity Fitness di talian 1300-222-348 atau layari laman web www.celebrityfitness.com.

– NADIA SHAIFUL BAHARI

Produk terbaharu Munchy's

Posted:

Produk terbaharu Munchy's

Produk terbaharu Munchy's


PRODUK terbaharu Munchy's ini mempunyai khasiat oat dan bijirin yang baik untuk kesihatan jantung.


ANDA seorang yang mengejar masa dan mengamalkan gaya hidup aktif tetapi masih mementingkan kesihatan?

Kini anda boleh meneruskan rutin harian yang sibuk tanpa mengenepikan keperluan menyediakan makanan berkhasiat untuk tubuh.

Oat Krunch Chia Speed daripada Munchy's merupakan pilihan terbaharu dalam rangkaiannya yang sesuai untuk kesihatan jantung. Ia didatangkan dengan khasiat oat dan bijirin yang mudah disediakan dan boleh dinikmati ketika bekerja.

Pakar pemakanan menggelarkan bijirin Chia sebagai superfood kerana kandungan khasiatnya yang tinggi. Ia mengandungi tahap asid lemak Omega-3 dan Omega-6 yang tinggi, kaya protein, serat, kalsium, antioksidan, vitamin dan mineral.

Biskut tersebut juga boleh dimakan dengan pelbagai cara mengikut kegemaran masing-masing. Selain boleh dimakan begitu sahaja, anda boleh menghancurkan biskut ke dalam minuman susu kocak kesukaan atau di atas salad bagi menyediakan sajian sihat.

Oat Krunch Chia Speed kini boleh didapati di semua gedung runcit utama. Bagi pek 416 gram (g) dijual pada harga RM8.50 di Semenanjung Malaysia dan RM8.90 di Sabah serta Sarawak. Bagi pek kongsi 156 g pula berharga RM4 (Semenanjung Malaysia) dan RM4.40 (Sabah dan Sarawak).

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman www.munchys.com.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat