{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


14 hasut demonstrasi diberkas

Posted: 15 Jun 2013 11:47 AM PDT

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ dan AZRAI MOHAMMAD
pengarang@utusan.com.my

Sebahagian peserta demonstrasi melakukan provokasi terhadap orang ramai supaya menghadirkan diri ke perhimpunan haram pada minggu depan, di hadapan pusat beli-belah Sogo, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 15 Jun - Sebanyak 14 individu termasuk seorang wanita ditahan polis kerana enggan bersurai ketika melakukan demonstrasi berhampiran pusat beli-belah Sogo di sini hari ini.

Kesemua yang ditahan dibawa menaiki sebuah trak polis ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi kira-kira pukul 3 petang sementara dua daripada mereka dibawa berjalan kaki.

Kumpulan terbabit hadir ke lokasi berkenaan sekitar pukul 2 petang untuk mengadakan demonstrasi dan melakukan flashmob anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Demonstrasi itu bertujuan mengajak orang ramai menyertai perhimpunan haram membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dirancang minggu depan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad ketika dihubungi mengesahkan penahanan itu dan memberitahu, kesemua yang ditahan akan diambil keterangan.

"Kami mendapat laporan daripada orang awam yang mengatakan terdapat gangguan ketenteraman awam di sekitar pusat beli-belah itu dan bertindak atas itu, polis mengarahkan mereka bersurai.

"Bagaimanapun penahanan ini dipercayai kerana kumpulan terbabit mempunyai kaitan dengan satu perhimpunan haram yang dirancang minggu depan. Mereka cuba mengajak orang ramai menyertai perhimpunan itu," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut beliau berkata, polis akan mengambil keterangan daripada mereka yang ditahan.

"Selepas keterangan diambil, kita akan bebaskan mereka hari ini," katanya.

Asrama terbakar, pelajar Maahad Tahfiz rentung

Posted: 15 Jun 2013 11:47 AM PDT

Rumah dua tingkat yang diubah suai dan dijadikan asrama pelajar Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab) di Kampung Masjid, Tikam Batu, Sungai Petani musnah dalam kebakaran awal pagi semalam.

SUNGAI PETANI 15 Jun - Seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab) rentung manakala dua lagi cedera selepas sebuah rumah banglo yang dijadikan asrama terbakar di Kampung Masjid, Tikam Batu dekat sini awal pagi ini.

Kebakaran berlaku kira-kira pukul 1.45 pagi ketika mangsa, Aiman Nur Hakim Yahya, 13, bersama 15 rakannya tidur di asrama berkenaan.

Aiman Nur Hakim yang rentung keseluruhan badan meninggal dunia di tempat kejadian manakala Mior Amirul Mior Mohd. Ghazali, 16, dan Muaz Halim, 16, cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk menerima rawatan.

Penaung maahad itu, Anuar Md. Isa yang juga Imam Masjid Al-Barakah berkata, dia mula menyedari kebakaran itu selepas terdengar bunyi riuh di kawasan asrama.

"Sebaik sahaja membuka tingkap rumah, saya nampak api marak di kawasan asrama. Saya bergegas ke tempat kejadian dan apabila tiba didapati 15 pelajar berjaya melarikan diri manakala Aiman Nur Hakim terperangkap di dalam," katanya ketika ditemui pemberita di sini.

Anuar berkata, tidak lama kemudian sepasukan anggota dan pegawai bomba dan penyelamat tiba untuk memadamkan kebakaran.

"Saya sedih dengan apa yang berlaku dan Aiman Nur Hakim adalah pelajar contoh," kata Anuar.

Sementara itu, Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Ahmad Shabuddin berkata, punca kejadian masih dalam siasatan.

Bagaimanapun, katanya, pihaknya tidak menolak kemungkinan kebakaran itu berpunca daripada litar pintas.

"Api marak dengan cepat kerana sebahagian daripada struktur asrama ini diperbuat daripada kayu," katanya.

Seorang pelajar yang terselamat, Mohd. Daniel Mohd. Zaki, 13, berkata, ramai pelajar berjaya keluar dari bangunan itu dan menjerit meminta pertolongan.

"Kami cuba kejutkan semua rakan namun Aiman Nur Hakim terperangkap dipercayai selepas sesak nafas terhidu asap tebal," katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Dawai, Ali Yahya yang berkunjung ke tempat kejadian berkata, pihaknya akan berbincang dengan Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Mohd. Rawi Abdul Hamid bagi mendapatkan peruntukan khas untuk pembangunan semula pusat pengajian al-Quran itu.

Mayat Aiman Nur Hakim dihantar ke HSAH untuk bedah siasat dan dituntut ahli keluarga untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kuala Bekah, Penaga, Pulau Pinang petang ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat