{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


3 beradik, ibu jadi mangsa dera

Posted: 25 Jun 2013 12:10 PM PDT

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my

Kanak-kanak lelaki mangsa dera bapa tirinya yang mengalami kecederaan teruk di kaki kini dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 25 Jun - Tiga kanak-kanak lelaki dipercayai didera oleh bapa tiri mereka sejak beberapa bulan lalu dan seorang daripada mereka kini kritikal ketika ditemui bersendirian terkurung di rumah dalam keadaan kelaparan serta tidak bermaya, petang semalam.

Sepasukan anggota polis dan pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menemui kanak-kanak berusia tujuh tahun itu ketika menyerbu sebuah rumah di Taman Perumahan Gong Badak dekat sini kira-kira pukul 5 petang hasil maklumat daripada seorang pengadu.

Ketika ditemui, terdapat kesan dicucuh puntung rokok di sekitar perut, kesan melecur, bengkak, luka di kaki serta lebam di bahagian mata malah sebahagian lukanya telah dijangkiti kuman.

Dua lagi adiknya berusia lima dan dua tahun setengah yang turut mengalami beberapa kesan melecur pula ditemui pada pukul 12 tengah hari tadi ketika mereka bersama suspek yang berusia 25 tahun dan ibunya, 28.

Suspek dan ibu kanak-kanak itu yang positif dadah ditahan polis tidak sampai 24 jam di sekitar kawasan perumahan berkenaan selepas penemuan anak sulung mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan, memberi gambaran kanak-kanak malang itu ditemui dalam keadaan sangat menyedihkan dan mengadu kelaparan.

"Ketika polis tiba di rumah sewa keluarganya, pagar didapati berkunci dan pihak polis meminta pemilik asal rumah berkenaan membuka rumah sebelum menemui seorang kanak-kanak di dalam.

"Dia kemudian dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk dirawat dan kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) di mana keadaannya dilaporkan stabil manakala dua lagi adiknya ditempatkan di wad kecemasan," katanya kepada pemberita hari ini.

Difahamkan ibu mangsa berkahwin dengan suspek yang bekerja sebagai buruh sejak 10 bulan lalu selepas kematian suami pertamanya yang berasal dari Johor kira-kira tiga tahun lalu akibat kemalangan jalan raya.

Mengulas lanjut, Manoharan berkata, polis difahamkan ibu mangsa yang mengetahui anaknya didera itu bagaimanapun takut untuk berbuat apa-apa apabila dia dipercayai turut didera oleh suspek berkenaan sehingga patah tangan dan dibawa suspek ke HSNZ untuk mendapatkan rawatan sejak beberapa hari lalu.

Menurut beliau, menyedari pihak polis telah mengetahui perbuatannya, suspek bertindak melarikan isterinya yang sedang dirawat di hospital bersama dua lagi anak tirinya, namun berjaya ditahan tengah hari ini.

Kes disiasat di bawah Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-kanak kerana mendera dan orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Kanan, Asisten Supritendan Najuri Saibol di talian 016-3989237 atau Pegawai Turus Bahagian Seksual Kanak-kanak, Asisten Supritendan Marina Hashim, 012-6766840.

SKMM siasat kes terbaharu hina nabi

Posted: 25 Jun 2013 12:10 PM PDT

KUALA LUMPUR 25 Jun - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah memulakan siasatan berhubung kenyataan menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW oleh seorang pengguna laman Facebook bernama 'Sally Yen'.

Ketua Komunikasi Strategiknya, Sheikh Raffie Abd. Rahman berkata, SKMM sentiasa berwaspada dan memberikan perhatian serius terhadap perbuatan berkenaan.

Bagaimanapun, beliau memberitahu, perkembangan siasatan masih belum boleh didedahkan kerana perkara itu membabitkan banyak perkara yang saling berkaitan.

"Kita tidak tahu sama ada 'Sally Yen' itu akaun sebenar ataupun palsu. Sekiranya palsu, siasatan akan mengambil masa kerana sukar untuk mengenal pasti individu di sebalik akaun berkenaan.

"SKMM siasat, bukan kami tidak siasat tetapi harus faham bahawa perkara seperti ini sedikit rumit. Buat masa ini tiada maklumat boleh didedahkan dan kami akan mengambil tindakan sewajarnya berlandaskan undang-undang terhadap pihak terbabit sekiranya benar didapati bersalah," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas tentang tindakan seorang wanita bernama 'Sally Yen' yang bertindak biadab apabila menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW melalui laman Facebook.

Bagaimanapun, difahamkan nama serta gambar profil 'Sally Yen' yang dipaparkan sekadar untuk mengaburi mata orang ramai kerana dipercayai pemilik sebenar akaun Facebook tersebut ada kaitan dengan tentera siber Red Bean Army.

Mengulas lanjut, Sheikh Raffie menasihatkan orang ramai supaya tidak sewenang-wenangnya menyebar luas perkara seumpamanya sama ada menerusi laman sosial atau e-mel memandangkan tidak tahu sejauh mana kesahihannya.

"Ini satu masalah. Kadang-kadang orang ramai tidak tahu betul ke tidak perkara itu tetapi terus menyebar luas kepada rakan-rakan yang lain, ini perkara tidak sepatutnya dilakukan.

"Perkara pertama mereka perlu lakukan sepatutnya laporkan kepada Facebook supaya perkara itu tidak disebar luas kepada pihak lain dan pada masa sama, SKMM boleh menjalankan siasatan. Hal ini kerana kami sentiasa berwaspada dengan perkara sebegitu," jelasnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat