{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Johor kaji semula lesen hiburan

Posted: 06 Jun 2013 12:24 PM PDT

Oleh AZIZI MAJID
utusanjohor@utusan.com.my

MOHAMED Khaled Nordin melakukan pemeriksaan perbarisan polis Kontinjen Johor di IPK Johor, Johor Bahru, semalam. - utusan/amin farij hasan

JOHOR BAHRU 6 Jun - Kerajaan negeri akan mengkaji semula pengeluaran lesen perniagaan bagi pusat hiburan keluarga dalam usaha membanteras kegiatan jenayah dan gejala sosial di negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kajian tersebut akan dilakukan pihaknya memandangkan banyak pusat hiburan keluarga telah disalah guna bagi kegiatan perjudian dan maksiat.

"Sehingga kini terdapat sebanyak 155 pusat hiburan keluarga berdaftar di negeri ini dan kerajaan negeri tidak akan teragak-agak untuk tidak mengeluarkan sebarang lesen sama pada masa hadapan sekiranya masalah berkenaan berterusan.

"Kita tidak mahu kegiatan tidak bermoral yang berselindung di sebalik nama pusat hiburan keluarga ini merosakkan masyarakat khususnya rakyat di negeri ini, justeru perkara ini perlu dipandang serius dan diambil tindakan sewajarnya," kata beliau.

Mohamed Khaled berkata demikian kepada pemberita selepas melawat Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini hari ini.

Yang turut hadir ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Obet Tawil dan Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya akan memberi perhatian serius terhadap isu keselamatan di negeri ini demi menjamin kesejahteraan rakyat dan pelabur.

"Saya diberi taklimat bahawa keadaan Johor adalah aman, selamat dan terkawal selain indeks jenayah menunjukkan penurunan selama lima tahun berturut-turut.

"Masyarakat juga harus memainkan peranan masing-masing dengan sentiasa memberikan kerjasama kepada polis memandangkan penglibatan seperti dalam Rakan Cop merupakan cara terbaik menangani jenayah," katanya.

FAMA lahirkan 22 usahawan tani

Posted: 06 Jun 2013 12:24 PM PDT

ADHAM Baba (empat dari kiri) bersama sebahagian daripada penerima Bantuan Azam Tani dan Projek Usahawan Peraih M3R sempena Majlis Pelancaran Pasar Tani Sanggar Kota di Taman Kota Besar, Kota Tinggi, Johor, baru-baru ini.

KOTA TINGGI 6 Jun - Program Azam Tani yang dilancarkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Kota Tinggi dua tahun lalu berjaya membantu sebanyak 22 usahawan tani membabitkan jumlah bantuan bernilai RM134,040.

Pengarah FAMA Johor, Faridulatrash Md. Mokri berkata, penerima bantuan itu terdiri daripada penduduk miskin yang berdaftar dengan e-Kasih dan bantuan tersebut diberi dalam bentuk peralatan yang boleh menjana ekonomi.

"Antara peralatan tersebut ialah mesin jahit, enjin bot dan banyak lagi. Bantuan yang diberikan juga adalah percuma dan dihadkan kepada jumlah maksimum sebanyak RM9,000.

"Program bantuan ini diteruskan bagi membantu meningkatkan taraf hidup golongan sasar selain mengeluarkan peserta daripada belenggu kemiskinan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pelancaran Pasar Tani Sanggar Kota di Taman Kota Besar di sini kelmarin.

Program itu dilancarkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Raja, Datuk Dr. Adham Baba.

Tambah Faridulatrash, permohonan menjalankan program itu akan terus dibuka di samping satu lagi program kendalian agensi berkenaan iaitu Motosikal Tiga Roda (M3R).

Menurut beliau, setakat ini, sebanyak 60 orang dari seluruh Johor menerima bantuan Azam Tani dan M3R dengan nilai keseluruhan melebihi RM204,000 dan FAMA menggalakkan usahawan peraih di peringkat ladang menjual terus hasil kepada pembeli atau menghantarnya ke pasar.

"Penerima bantuan M3R tersebut hanya perlu membayar separuh daripada harga asal kenderaan tersebut dalam tempoh tiga tahun manakala separuh lagi ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan," katanya.

"Bantuan kemahiran turut diberikan dan mampu menjadi mata pencarian bagi mereka yang benar-benar komited untuk berjaya

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat