{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Sumbangan ceriakan anak yatim

Posted: 26 Jun 2013 11:03 PM PDT

Ahmad Abdul Hamid (belakang, tujuh dari kiri) menyampaikan sumbangan kepada Zulkifli Mohd. Wahi di samping sebahagian penghuni Rumah Anak-Anak Yatim dan Miskin Perempuan Al-Barakah, Teluk Intan, Perak, baru-baru ini.

TIADA niat untuk mengungkit kisah lalu cuma ingin mengetahui mengapa dan bagaimana mereka boleh berada di situ.

Rata-rata yang ditemui memberitahu bahawa ibu atau bapa mereka tidak mampu untuk menyara ahli keluarga yang ramai.

Ini kerana, bagi mereka yang kematian bapa, kebanyakan ibu masing-masing tidak bekerja, ditambah pula mempunyai adik-beradik yang ramai 'memaksa' ibu masing-masing menghantar mereka ke rumah kebajikan itu.

Bersandarkan satu tujuan iaitu tidak mahu mengabaikan pelajaran anak-anak dan ingin memberi mereka kehidupan yang sempurna, keputusan menjadikan mereka salah seorang penghuni Rumah Anak-Anak Yatim dan Miskin Perempuan Al-Barakah, Teluk Intan, Perak, adalah satu pilihan yang tepat.

Yang pasti, keputusan yang dibuat adalah betul kerana mereka merupakan anak-anak yang cukup cerdik.

Salah seorang penghuni yang ditemui, Norhashikin Arshad, 10, merupakan seorang kanak-kanak yang cukup petah.

Dia bukan sahaja membantu rakan-rakan lain memberikan jawapan ketika ditemu ramah, malah apabila gilirannya tiba, dia mampu menjawab kesemua soalan dengan lancar.

Apabila ditanya perihal pendidikannya, dengan rendah diri Norhashikin memberitahu pada peperiksaan terbaharunya dia memperoleh sembilan A, dua B dan dua C.

Ternyata Norhashikin tidak menjadikan masalah keluarga sebahagian daripada masalahnya kerana dia dilihat cukup bersungguh-sungguh ingin membuktikan keupayaan diri malah menyangkal dakwaan sesetengah pihak bahawa anak yang terbiar kehidupannya melarat.

Apa yang diharapkan Norhashikin satu masa nanti, dia mampu menyara ibu serta adik-beradiknya yang lain di samping memberi kesenangan kepada mereka.

Bagi Hasanahtul Izzah Kofli, 8, pula, walaupun dia merupakan penghuni yang termuda di rumah tersebut, itu tidak pernah menghalang dirinya untuk bergaul dengan penghuni-penghuni lain.

Menyatakan sedikit sedih apabila dihantar ke rumah tersebut oleh ibunya, dia bagaimanapun akur apabila mengetahui apa yang dilakukan ibunya adalah untuk kebaikan dirinya juga.

Pasti tidak melepaskan peluang pulang ke rumah pada cuti hujung minggu, Hasanahtul kini gembira tinggal di situ.

"Saya baru masuk awal tahun ini. Emak yang menghantar saya ke sini selepas ayah meninggal.

"Saya mempunyai tujuh orang adik- beradik dan emak tak mampu untuk menyara kami semua sebab hanya menjual ikan untuk perbelajaan harian.

"Jadi bila emak nak hantar saya ke sini saya reda walaupun pada awalnya saya sedih kerana terpaksa berjauhan dengan emak dan adik-beradik yang lain," ujarnya petah.

Nabila Saaide, 11, pula agak keberatan untuk memberitahu kenapa dia dihantar ke rumah itu. Merupakan penghuni paling lama yang tinggal di situ, Nabila kini turut ditemani adiknya, Zainab.

Yang pasti, kesemua penghuni rumah tersebut bersatu hati dan dilihat saling membantu antara satu sama lain.

Kehadiran wakil daripada Utusan Malaysia pada kunjungan baru-baru ini menyerahkan sedikit sumbangan beras daripada Bernas dan hamper tajaan Maggi membuatkan masing-masing tersenyum.

Bukan kerana sumbangan yang diberikan tetapi kesudian pihak Utusan Malaysia mengunjungi mereka yang sememangnya sangat berbesar hati menyambut setiap kehadiran tetamu.

Kunjungan dan sumbangan yang diberikan ke rumah amal tersebut adalah sempena meraikan pemenang tempat pertama Peraduan Gerbang Cinta Mega-Utusan Malaysia, Nurul Awanis Ariffin dan pasangannya Mohd. Hafidz Shamsir Md. Nasir.

Pada majlis itu Utusan Malaysia diwakili Penolong Ketua Pengarang II, Ahmad Abdul Hamid dan Pengarang Keluarga dan Wanita, Siti Zaleha Jorimai.

Sementara itu Pengetua rumah berkenaan, Zulkifli Mohd. Wahi dan juga beberapa penjaga serta tenaga pengajar turut mengalu-alukan kedatangan dan sumbangan yang diberikan.

Kepada yang berminat memberi sumbangan kepada rumah ini boleh menghubungi Zulkifli di 019-5720346 atau layari media sosial Facebook Rumah Anak-Anak Yatim dan Miskin Perempuan Al-Barakah, Teluk Intan, untuk maklumat lanjut. - MARIATUL QATIAH ZAKARIA

Fathiyah's Dreams untuk kanak-kanak

Posted: 26 Jun 2013 11:03 PM PDT

Pelbagai corak dres panjang untuk kanak-kanak berjenama Fathin.

Tuntutan memakai hijab atau tudung memang sudah termaktub dalam syariat Islam. Ramai dalam kalangan wanita Islam kini yang mengenakan hijab atau tudung mengikut peraturan yang telah disyariatkan.

Tidak terkecuali kanak-kanak perempuan beragama Islam juga kini semakin ramai yang mengenakan tudung dan mereka juga kelihatan sangat comel.

Biarpun masih kanak-kanak, membiasakan golongan itu mengenakan tudung sejak dari kecil adalah suatu perkara yang amat dituntut.

Namun malangnya, kadang kala sukar untuk mencari tudung yang sesuai untuk dipakai oleh kanak-kanak perempuan.

Mungkin kesukaran dalam mendapatkan saiz, terlalu besar, labuh atau bersaiz orang dewasa, golongan ini terpaksa mengenakan pin di bawah dagu untuk mengetatkan tudung dan sebagainya.

Semua permasalahan ini telah diselidik terlebih dahulu oleh Rodzi Mohamed, 35, dan rakan karibnya, Amziyadi Md. Rasid, 35, sebelum membuka sebuah syarikat, 2G Resources Sdn. Bhd., pengeluar tudung kanak-kanak, Fathiyah's Dreams.

Menurut Rodzi, Fathiyah's dreams adalah jenama khusus tudung kanak-kanak pertama di negara ini dan kepakaran mereka memang memberi tumpuan sepenuhnya kepada keselesaan, keunikan, kecantikan dan kualiti tudung.

Tudung-tudung ini menurut mereka apabila digayakan pasti memberikan keyakinan yang tersendiri kepada kanak-kanak yang mengenakannya.

Fathiyah's Dreams yang dilancarkan pada April tahun lepas bermula daripada keistimewaan bertudung yang diperlihatkan oleh Rodzi dan Amziyadi terhadap anak-anak perempuan mereka seterusnya dimeteraikan sebagai satu jenama komersial.

"Bermula dengan mencari material yang sesuai sehinggalah menempahnya menjadi tudung yang cantik adalah proses biasa yang kami lakukan.

"Sehinggakan satu hari kami berasa proses yang kami jalankan ini sebagai satu detik bermulanya perniagaan di dalam talian," katanya.

Antara koleksi tudung Fathiyah's Dreams ialah Aimi, Iman, Sofea, Hawa, Amna, Alia dan Aisha.

Sementara itu Amziyadi memberitahu, tudung Fathiyah's Dream menerusi perniagaan yang dijalankan secara di dalam talian menerusi Facebook mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan.

"Selain padan dengan usia kanak-kanak terbabit, pemilihan fabrik dan material adalah amat dititikberatkan seperti lycra, denim dan kapas menjadikan tudung yang digayakan kanak-kanak ini menarik, sejuk dan selesa.

"Selain itu kami juga memilih warna-warna yang menjadi pilihan kanak-kanak iaitu merah jambu, ungu, hijau dan sebagainya," kata Amziyadi.

Selain Fathiyah's Dream, Rodzi dan Amziyadi juga turut melancarkan dres panjang dengan koleksi di bawah jenama Fathin.

Dres panjang ini yang boleh dipakai kanak-kanak berusia dua hingga 12 tahun juga mempunyai warna yang ceria dan menggunakan fabrik seperti lycra, denim dan kapas.

Bagi yang berminat boleh mengakses Facebook, Fathiyah's Dreams atau e-mel, fathiyahdreams@gmail.com atau hubungi talian 019-2333974.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat