{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Bukan sekadar baca skrip

Posted: 04 Jun 2013 12:11 AM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar koleksi WAN DEEJAY

Kenangan... Ahmad Ridzuan Ahmad Baijuri (kanan) atau Wan Deejay ketika mengacarakan Majlis Pelancaran Peraduan Gerbang Cinta Mega-Utusan Malaysia Musim Ke-4 di Kampung Pengantin, pada Januari lalu.

INGATLAH, 'kecacatan' pengantin, bakal jadi buah mulut orang. Sebelum terjadi, sebaiknya mereka terlebih dahulu diajar tentang etika raja sehari."

Demikian kata deejay berpengalaman dan berdedikasi, Ahmad Ridzuan Ahmad Baijuri atau lebih dikenali dengan jolokan Wan Deejay.

Lebih 10 tahun berpengalaman dalam bidang pengacaraan majlis perkahwinan dan korporat, Wan Deejay sentiasa mencari pendekatan terbaru dalam mencari formula terbaik bagi pelanggannya.

Kata Wan Deejay, adakalanya ibu bapa dan pengantin itu sendiri terlepas pandang tentang tatacara, tertib yang perlu dibawakan pasangan yang bergelar raja sehari itu.

Tiada siapa akan sedar bahawa peranan 'pengawal trafik' amat penting dalam sesuatu majlis perkahwinan. Atas rasa tanggung jawab yang tinggi Wan Deejay memikul amanah tersebut.

"Bila merancang sesuatu majlis, bakal pengantin sibuk dengan penampilan luaran, seperti baju, solekan dan sebagainya tanpa menyedari mereka juga perlu mempunyai etika kesopanan apabila membawakan watak 'raja sehari'.

"Ini yang ramai ibu bapa dan ahli keluarga lain terlepas pandang sehingga menjadikan majlis yang sempurna ada pula cacat-celanya.

"Namanya pun 'raja' jadi haruslah membawa protokol seperti raja juga. Selalu para pengantin terlepas pandang ialah cara melangkah, cara senyuman, cara melayan tetamu dan cara makan.

"Jadi dengan adanya pengalaman, saya akan memberi nilai tambah kepada bakal raja sehari supaya majlis tersebut berjalan dengan sempurna sebaik turun dari kenderaan hinggalah majlis berakhir," jelas Wan Deejay yang merupakan pengacara rasmi bagi Peraduan Gerbang Cinta Mega-Utusan Malaysia dari musim pertama lagi.

Berdasarkan pengalaman Wan Deejay, ada beberapa pengantin yang terlalu teruja bertemu rakan-rakan lama hingga berinteraksi di luar adab pasangan raja sehari.

"Mereka ketawa terbahak-bahak malah tidak mempedulikan pandangan tetamu lain. Ada juga yang umpama tidak makan satu hari dan menikmati makanan penuh berselera.

"Dalam hal ini bukan kita tidak mahu memberi mereka makan, cuma ada etika di meja makan yang perlu diikuti demi menjaga nama baik mereka sendiri.

"Bagi saya raptai memang amat penting supaya teguran boleh diperbuat ketika itu dan seterusnya bakal raja sehari boleh mengelakkan daripada terpinga-pinga pada hari bersejarah mereka.

"Ada juga pengantin yang memang tidak tahu langkah mana harus dituju atau bila harus berjalan bersama. Ini menjadikan situasi sedikit kelam kabut dan tidak sempurna," katanya.

"Teguran kepada pengantin tentang cara pembawakan diri ini memang tidak akan dilakukan ibu bapa kerana masing-masing sibuk.

"Jadi, inilah peranan saya sebagai pengatur majlis perkahwinan yang akan memastikan semuanya berjalan lancar dan teratur," ujar Wan Deejay lagi.

Wan Deejay juga akan bertanggungjawab sepenuhnya memilih lagu sebagai latar belakang majlis sambil dipersetujui bakal raja sehari.

Baginya, pemilihan lagu memang amat penting kerana itu sebagai cue atau penanda dan peringatan buat pengantin untuk memulakan langkah seterusnya.

"Bayangkan majlis selama lebih kurang dua jam itu dirakam lensa kamera dan video perkahwinan. Sudah tentu pasangan pengantin tidak mahu menghasilkan sesuatu yang memalukan diri mereka sendiri apabila menonton hasilnya.

"Jadi inilah etika yang harus dipraktik, dan seterusnya direalisasikan pada hari persandingan," jelas Wan Deejay yang juga menjadi pengacara bagi majlis korporat dan ekspo perkahwinan.

Sebagai pengacara, Wan Deejay bukan sahaja menggunakan elemen tradisional penuh protokol dalam pengacaraannya, malah dia turut menjadi pembaca doa.

Wan Deejay juga akan menggunakan kepakarannya melakar pantun dan seloka bagi 'menghidupkan' lagi majlis tersebut.

"Tradisi keMelayuan itu harus dikekalkan. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkhidmatan yang saya berikan boleh hubungi talian 019-338 2550 atau layari akaun Facebook Wan Deejay," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat