{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Melangkah ke alam pekerjaan

Posted: 07 Jun 2013 12:11 PM PDT

Persaingan hebat dalam mendapatkan pekerjaan membuatkan graduan perlu lebih bersedia dalam pelbagai aspek seperti komunikasi, keterampilan diri dan skil bagi membezakan di antara satu sama lain.

KITA seringkali mendengar ungkapan belajar hingga ke menara gading ketika di bangku sekolah lagi, hinggakan kita terlupa apakah yang akan berlaku setelah itu.

Jika ditanya bilakah saat paling manis dalam hidup, sudah pasti mereka akan terkenangkan zaman belajar tidak kira di sekolah, kolej mahupun universiti.

Saat-saat manis itu sudah pastinya akan memberikan banyak pengalaman tidak kira dalam bidang akademik, kehidupan mahupun kematangan seseorang itu untuk berfikir.

Namun adakah mereka telah bersedia melangkah ke alam pekerjaan yang penuh dengan cabaran dalam berlumba mencari tapak untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Pelbagai pilihan dibuat, antaranya bekerja di syarikat besar, bekerja sendiri, berniaga, sambung belajar dan juga bekerja dalam sektor kerajaan bagi mencari kehidupan yang lebih selesa.

Tetapi kenapa masih ramai yang tidak berjaya mendapatkan kerja yang mereka idamkan walaupun menerima keputusan cemerlang semasa belajar di universiti.

Rata-rata menyatakan masih ramai graduan kita tidak mempunyai skil untuk berkomunikasi, menghadiri temu duga, keterampilan diri dan sebagainya.

Ruangan Fokus kali ini mencari formula bagi menyiapkan diri graduan sebelum melangkah ke alam pekerjaan yang lebih mencabar,

tidak kira dari segi mental dan

fizikal.

Usaha yang dilakukan oleh syarikat milik kerajaan seperti Talent Corporation ini dilihat dapat membantu graduan menerusi pelbagai program pembangunan graduan. - AMIRUL/NAZIR

Faizal Sulaiman, Seindah Dunia Kita

Posted: 08 Jun 2013 06:01 AM PDT

BIARPUN kini bergelar pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi swasta, hal itu sedikitpun tidak pernah melunturkan semangat Muhamad Faizal Sulaiman, 28, daripada terus berkarya.

Graduan program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perkhidmatan Makanan dan minor dalam Pengurusan Pelancongan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini sebenarnya seorang yang gemar menulis.

Karya pemilik blog Seindah Dunia Kita yang merupakan anak jati Johor ini pernah diterbitkan oleh sebuah syarikat penerbitan yang begitu sinonim di hati pembaca terutama golongan remaja.

Anak kedua daripada lapan orang adik beradik ini juga mengakui minatnya dalam bidang penulisan sudah bercambah sejak dari bangku sekolah lagi, namun sering kesuntukan masa untuk berkarya.

Menurut Muhamad Faizal lagi, walaupun sibuk dengan aktiviti dalam bilik kuliah, namun pada masa senggang dia gemar melepaskan gian untuk menulis melalui blog dengan tagline yang berbunyi Espressi Lelaki Memekak.

Buat kamu yang tertanya-tanya siapa blogger lelaki yang kami pilih untuk mengisi ruangan blogger pilihan minggu ini, nah! teruskan membaca. - LAILISUHANA/AZIM

Pendorong ketika berblogging

Saya memang minat menulis sejak dari sekolah menengah lagi dan selalunya saya akan memperuntukkan satu buku khas (buku amali sains sering menjadi mangsa) untuk saya menulis. Teman rapat saya turut menyokong minat saya dalam bidang ini. Tetapi itu sekitar tahun 2002.

Sebaik sahaja tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, minat menulis mulai terkubur. Ketika itu, saya banyak menulis tentang sinopsis cerita tetapi tidak pernah dikembangkan untuk menjadi sebuah novel.

Sehinggalah pada tahun 2008, teman sekelas saya yang juga teman blogging, Cik Kedondong mencadangkan saya menghasilkan blog. Oleh itu, pada bulan Ogos 2008, blog Seindah Dunia Kita dengan tagline Ekspressi Lelaki Memekak pun terhasil.

Daripada sinopsis

ke novel

Sebenarnya saya dicabar oleh seorang rakan untuk menghasilkan sebuah cerita atau novel yang berkaitan dengan kursus yang saya ambil semasa di universiti dahulu. Jadi, pada Oktober 2006, saya mula menulis sinopsis Sumbat (ketika itu judulnya Farcir).

Saya simpan sinopsis tersebut sehinggalah pada 2010, saya mendapat tawaran menulis di sebuah blog (Aksara Keraian), kelolaan penulis Anuar Kamarudin.

Cerita Farcir saya kembangkan di sini. Apabila menulis, saya selalu berpesan kepada diri sendiri iaitu Beri sesuatu manfaat atau ilmu kepada pembaca. Tetapi lewat tahun 2010, blog Aksara Keraian ditutup dan karya dipulangkan semula kepada penulis asal dan di situ, saya tak berfikir panjang terus hantar ke Fixi. Alhamdulillah, ia diterima dan muncullah karya-karya seterusnya seperti Antologi Kopi, Bola dan KLCC.

Tak risau tentang follower

Dahulu sewaktu mula-mula blogging, saya terlalu memikirkan tentang follower. Tetapi, lama kelamaan apabila sudah lama menulis blog, saya sudah mula tidak memikirkan sangat tentang follower ataupun jumlah bilangan komentator yang ditinggalkan pembaca.

Pada saya, biar kita menulis dengan gaya kita yang tersendiri. Follower sudah tentu akan mengikut blog kita jika mereka suka. Tiada paksaan yang pernah diletakkan sebagai syarat di dalam dunia blogging untuk ikut itu dan ini.

Blog mempunyai banyak keistimewaan yang boleh menjadi sumber pendapatan, gedung ilmu malahan medan peperangan. Saya yakin generasi Y dan Z yang lahir sekarang boleh berfikir baik dan buruk ketika menulis entri. Kaji entri sebelum mula menulis. Bukan jenis copy and paste daripada sumber yang tidak sahih. Hal ini secara tidak langsung akan menjejaskan kredibiliti blogger itu sendiri.

Gender fight

Penulisan dan blog seringkali dikaitkan dengan perempuan. Isu sebegini (gender fight) sebenarnya sudah lama diperkatakan. Saya berpendapat, bilangan blogger lelaki yang tenggelam timbul ini disebabkan faktor tiada masa yang sesuai diperuntukkan untuk berblogging.

Harus diingat bahawa adalah lumrah bagi majoriti lelaki memberitahu dan wanita pula lebih kepada bercerita. Kebanyakan blogger wanita yang agak ramai dan konsisten mungkin disebabkan isu yang mereka ketengahkan itu lebih mendapat perhatian.

Dominasi wanita

Kebanyakan wanita memang gemar menulis. Kalau dahulu di dalam diari, tetapi kini bila wujudnya teknologi yang pelbagai, blog selalu menjadi pilihan utama wanita sebagai medan untuk mencurahkan kata-kata. Hal yang sama juga berlaku kepada penulis novel di Malaysia. Memang wanita yang lebih mendominasi dunia tersebut.

Jadi, dengan adanya blogger-blogger lelaki, diharapkan supaya mereka dapat mengubah persepsi tentang dominasi itu. Saya rasa perspektif ini jika masih diamalkan sehingga sekarang, keadaannya tidak ubah seperti kita berpatah balik ke era 80-an yang menyaksikan lambakan penulis lelaki berbanding wanita.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat