{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Pelakon dakwa cedera ditolak

Posted: 18 Jun 2013 12:33 PM PDT

Oleh MARZITA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

Noniswara Baharuddin dan Amli Embong berbincang berhubung permohonan cerai taklik terhadap suaminya di Mahkamah Rendah Syariah, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 18 Jun - Pelakon Noniswara Baharuddin memberitahu Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini, mendakwa dia pernah cedera sehingga berdarah setelah suaminya yang juga ahli korporat, Datuk Rosman Ridzwan menolaknya ke jalan raya.

Noniswara atau nama sebenarnya Monis Wara Baharudin, 44, berkata, insiden itu berlaku ketika dia cuba memujuk suaminya untuk pulang ke rumah namun suaminya enggan berbuat demikian.

Noniswara juga memberitahu, ekoran insiden tersebut, beliau telah membuat laporan polis bertujuan untuk melindungi dirinya.

Beliau selaku plaintif berkata, suaminya meninggalkan rumah kelamin mereka sejak 5 September 2012 iaitu ketika Hari Raya Aidilfitri dan tidak memberi nafkah kepadanya sejak kejadian tersebut.

Justeru, katanya, tindakan Rosman, 56, adalah selaras lafaz taklik yang dibacanya semasa pernikahan mereka pada 31 Julai 2009.

Pelakon tersebut berkata demikian ketika disoal peguam syarie, Datuk Amli Embong di hadapan Hakim Syarie Umamuddin Yunus dalam perbicaraan permohonan cerai taklik yang difailkan terhadap suaminya itu.

Noniswara memberi keterangan secara sebelah pihak selepas suaminya tidak memberi kerjasama terhadap permohonan cerai yang difailkannya pada Februari lalu.

Berikutan itu, beliau telah memfailkan permohonan cerai taklik mengikut Seksyen 50 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, pada 9 Mei lalu.

Dalam pada itu, pelakon tersebut berkata, beliau kini telah berpindah dari rumah kelaminnya iaitu sebuah penthouse di Jalan U-Thant di sini, setelah tidak mampu membayar sewa RM8,000 sebulan.

''Suami saya tidak lagi memberi wang untuk membayar sewa rumah sejak Februari lalu malah sebelum ini, wang untuk membayar sewa diberinya setelah saya berkali-kali menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepadanya,'' katanya.

Pelakon itu juga berkata, suaminya pernah pulang ke rumah kelamin mereka pada akhir September tahun lalu untuk mengambil pasport kerana ingin ke Jakarta, namun sejak itu dia tidak lagi pulang ke rumah mereka.

''Ketika dia pulang, saya ada bertanya sama ada dia akan kembali ke rumah namun dia hanya menjawab Insya-Allah, namun sehingga ke hari ini dia tidak pulang,'' katanya.

Pada prosiding hari ini, Noniswara turut mengemukakan tiga saksi iaitu seorang adik lelakinya, seorang pembantu peribadi dan bekas pembantu peribadi yang mengesahkan keterangannya berhubung tindakan suaminya itu.

Mahkamah menetapkan 18 Julai depan untuk keputusan permohonan cerai taklik berkenaan.

Noniswara yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan bernikah dengan Rosman pada 31 Julai 2009 dan majlis resepsi perkahwinan diadakan sehari selepas itu di Hotel Berjaya Times Square di sini.

Rosman pernah didenda RM700 oleh Mahkamah Majistret di sini pada 28 September 2009 setelah mengaku bersalah memukul bekas isterinya, Azura Ibrahim pada 2005.

Jurutera didakwa bunuh isteri

Posted: 18 Jun 2013 12:33 PM PDT

Yiew Chin Hua yang dituduh membunuh isterinya dibawa ke Mahkamah Majistret, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 18 Jun - Seorang jurutera didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh isterinya yang merupakan seorang rakyat Filipina, awal bulan ini.

Yiew Chin Hua, 33, dituduh membunuh Vivian Biding Camarota, 32, di nombor 77, Jalan Indah 24/10, Taman Bukit Indah di sini antara pukul 12 tengah malam dan 2.30 pagi, 1 Jun lalu.

Tertuduh mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan kepadanya oleh jurubahasa di hadapan Majistret Mohd. Azlan Shah Mohd. Allias.

Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada tertuduh.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Chin Hua juga menghadapi pertuduhan kedua iaitu menyebabkan keguguran tanpa kerelaan isterinya dengan menendang di bahagian perut mangsa pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Tertuduh dari Kukup Laut, Kukup, Pontian mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut.

Bagi pertuduhan itu, Chin Hua didakwa mengikut Seksyen 313 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Mohd. Azlan Shah kemudian menetapkan sebutan kes pada 16 Julai ini sementara menunggu laporan bedah siasat terhadap mangsa.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Afif Ali manakala Chin Hua diwakili peguam bela, Mohd. Farhan Mhd. Yahkup.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat