{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Kena tembakan di kepala

Posted: 26 Jun 2013 11:23 AM PDT

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM
utusansabah@utusan.com.my

KOTA KINABALU 26 Jun - Seorang Pakar Forensik Hospital Queen Elizabeth memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini, punca kematian dua anggota VAT 69 yang terkorban dalam serangan kumpulan pengganas Kiram di Kampung Tanduo Lahad Datu pada 1 Mac lalu, disebabkan tembakan di kepala.

Dr. Amir Saad Abdul Rahim berkata, beliau telah melakukan bedah siasat ke atas mayat Allahyarham Asisten Supritendan (ASP) Zulkifli Mamat, 29, dan Allahyarham Sarjan Sabarudin Daud, 46, yang terkorban dalam insiden itu.

Proses bedah siasat dijalankan pada pukul 7 malam hari sama selepas berlaku pertempuran antara pasukan keselamatan negara dan kumpulan pengganas Kiram.

Saksi itu yang telah berkhidmat sebagai doktor sejak 1996 memberitahu demikian ketika disoal dalam pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Nordin Hassan pada perbicaraan kes terhadap Koperal Hassan Ali Basari yang didakwa dengan sengaja tidak memberi maklumat mengenai pengganas di Lahad Datu.

Terdahulunya, Ketua Staf Perisikan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom), Senior Asisten Komisioner (SAC) Zulkifli Abd. Aziz telah disoal dalam pemeriksaan balas oleh peguam Ram Singh yang mewakili Hassan di hadapan Hakim P. Ravinthran.

Peguam itu mempersoalkan suasana 'ceria' melalui gambar-gambar yang dirakamkan semasa pertemuan dan rundingan antara Zulkifli dan kumpulan pengganas terbabit.

Mengimbas semula pertemuan pertama pada 14 Februari lalu, menurut Zulkifli, suasana ketika itu agak tegang dengan pasukannya dikelilingi oleh kumpulan pengganas diketuai oleh Datu Agbimuddin Kiram.

Kumpulan terbabit ujar Zulkifli, antara 60 dan 70 musuh yang lengkap bersenjata tidak termasuk yang sedang bersembunyi dalam kawasan semak.

"Mereka enggan bersalam dan langsung tidak senyum, juga tidak membenarkan gambar mereka diambil. Dalam pertemuan selepas itu iaitu pada 15 dan 16 Februari, saya terpaksa melakukan sesuatu untuk menceriakan keadaan.

"Saya beri rokok kepada mereka, secara santai ceritakan kisah-kisah lucu, baharulah keadaan bertukar ceria hingga mereka izinkan gambar mereka dirakam. Saya cakap muka mereka semua akan masuk akhbar, malah saya juga berjanji akan bawakan mereka KFC (Kentucky Fried Chicken) dan Pizza,'' katanya.

Perbicaraan bersambung esok.

Rakyat Britain dituduh rasuah

Posted: 26 Jun 2013 11:23 AM PDT

Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL
utusanpenang@utusan.com.my

Yusof Holmes Abdullah menghadapi pertuduhan meminta rasuah daripada seorang pengarah syarikat pembinaan di Mahkamah Sesyen, Pulau Pinang, semalam.

PULAU PINANG 26 Jun - Seorang penimbangtara bertauliah rakyat Britain dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan meminta suapan sebanyak RM6 juta daripada seorang pengarah syarikat pembinaan, tahun lalu.

Yusof Holmes Abdullah, 69, yang juga pemegang taraf penduduk tetap (PR) negara ini, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan dalam bahasa Inggeris di hadapan Hakim Zul Hazni Abdullah.

Tertuduh didakwa meminta suapan daripada Pengarah Syarikat JMR Construction Sdn. Bhd., Goh Nai Kooi @ Goh Mai Kwai melalui e-mel.

Suapan itu sebagai dorongan untuk memberi kemenangan kepada syarikat tersebut yang terlibat dalam pertikaian komersial dengan syarikat Nanjing Changjiang Waterway Engineering Bureau.

Tertuduh yang menetap di negara ini sejak 1978 dan berkahwin dengan wanita tempatan didakwa melakukan perbuatan itu antara 1 Ogos dan 30 September 2012 di No. 8, Jalan Sri Bahari, di daerah Barat Daya di sini.

Dia didakwa mengikut Seksyen 16 (a)(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 (Akta 694) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama.

Jika sabit kesalahan seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan.

Timbalan Pendakwa Raya dari SPRM, Hanim Mohd. Rashid yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan supaya setiap tertuduh diikat jamin RM1 juta dengan seorang penjamin.

Sementara itu, seorang lagi ahli perniagaan rakyat tempatan, Siaw Teck Hwa, 59, pula didakwa bersubahat dengan Yusof Holmes melakukan perbuatan itu pada tarikh dan lokasi sama.

Teck Hwa yang diwakili peguam Zainul Fikri mengaku tidak bersalah dan memohon jumlah ikat jamin dikurangkan kerana mendakwa anak guamnya baharu selesai menjalani pembedahan jantung.

Raj Shanker yang mewakili Yusof Holmes memohon mahkamah mengurangkan ikat jamin kepada RM50,000 bagi setiap seorang atas faktor kesihatan.

Zul Hazni membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin RM50,000 dengan dua orang penjamin rakyat tempatan dan memerintahkan pasport antarabangsa mereka diserahkan kepada mahkamah sehingga selesai perbicaraan. Mereka menjelaskan jaminan tersebut.

Mahkamah menetapkan 31 Julai depan bagi sebutan semula kes.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat