{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Guna polis di temasya Sukan SEA

Posted: 09 May 2013 09:21 AM PDT

Kuala Lumpur: Majlis Sukan Negara (MSN) tidak menolak kemungkinan akan menggunakan bantuan anggota polis bagi menjamin keselamatan kontinjen negara pada temasya Sukan SEA Myanmar, Disember ini.

Ketua Pengarah MSN Datuk Seri Zolkples Embong berkata, meskipun perkara itu masih belum diputuskan, MSN memandang berat mengenai isu itu dan akan mendapatkan nasihat serta pandangan daripada pihak Wisma Putra terlebih dulu.


Myanmar ketika ini sedang berdepan krisis pergolakan perkauman membabitkan etnik Islam Rohingya serta penganut Buddha yang mencetuskan situasi tegang serta pertumpahan darah.

"Buat masa ini kita belum putuskan sebab kita pun tidak tahu siapakah yang akan dilantik sebagai CDM (Chef de Mission) ke Sukan SEA.


"Tapi kita memang akan sentiasa pantau dan seperti yang saya sebutkan tadi, kita akan dapatkan nasihat Wisma Putra," katanya.


Jelas Zolkples, penggunaan anggota keselamatan bagi menjaga keselamatan atlet serta pegawai negara bukanlah sesuatu yang baru kerana ia pernah diterapkan pada temasya Sukan Komanwel di New Delhi, India, tiga tahun lalu.

Foto

ZOLKPLES (dua dari kiri) merasmikan laman web dan detik 50 hari SUKMA Kuala Lumpur ke-16 disaksikan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Datuk Ab Jalil Abdullah (kanan) dan Pengerusi Jawatankuasa Khas Teknikal Datuk Low Beng Choo.

"Kalau ia menjadi keperluan, kita akan laksanakan. Apa yang penting keselamatan kontinjen kita," katanya selepas menyempurnakan majlis pelancaran laman web dan detik 50 hari Sukan Malaysia (SUKMA) ke-16, semalam.


Sementara itu, berhubung masalah pertindihan atlet yang nama mereka didaftarkan oleh beberapa negeri pada temasya sukan itu, Zolkples berkata, pihaknya akan cuba mengatasi masalah itu dengan sebaik-baiknya.

"Jaminan untuk mengelakkan daripada berlaku pertindihan memang sukar kerana kita tidak pasti satu-satu atlet itu didaftarkan di bawah negeri mana dan sebagainya.


"Bila sudah didaftarkan baru kita tahu. Tapi setakat ini kebanyakan kes sebelum ini kita selesaikan dengan cara baik," katanya.


SUKMA ke-16 akan berlangsung dari 28 Jun sehingga 7 Julai yang menyaksikan pembabitan hampir 5,000 pegawai serta atlet.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/09

SMK Za'ba cemerlang

Posted: 09 May 2013 09:17 AM PDT

Seremban: Menepati ramalan apabila pasukan SMK Za'ba Kuala Pilah berjaya menewaskan SMK Pendeta Za'ba, Seremban, 7-0 dalam perlawanan akhir Kejohanan Bola Sepak Piala Gothia 2013 di padang SMK King George V, Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Kejayaan itu membolehkan SMK Za'ba meraih RM200,000 dan bakal mewakili Negeri Sembilan ke Kejohanan Akhir Piala Gothia 2013 di Sweden Julai depan.


Penyelaras kejohanan Husainizam Sulaiman berkata, kesebelasan utama SMK Za'ba berjaya mendominasikan hampir keseluruhan perlawanan.

"Status mereka sebagai Sekolah Sukan Negeri Sembilan jelas menunjukkan kemahiran yang mereka peroleh di situ dimanfaatkan dengan baik melalui persembahan mantap dipamerkan.


"Ini kali kedua kejohanan membabitkan pasukan perempuan dan mereka akan membawa cabaran negeri dan negara di Sweden, Julai depan," katanya.


Husainizam berkata, selain mencari pemenang, kejohanan itu juga adalah medan mengenal pasti pemain akar umbi berbakat untuk diketengahkan bagi mewakili negeri ke kejohanan besar seperti Sukan Malaysia (SUKMA).

Kejohanan anjuran syarikat perkilangan dari Sweden, SKF Malaysia Industries yang berpangkalan di Nilai dan sudah memasuki edisi ketujuh selepas dimulakan pada 2007. Sebanyak 10 buah sekolah menengah di Negeri Sembilan mengambil bahagian.


Sementara itu, Pengurus SKF Malaysia Aminudin Kamarudin berkata, pemilihan pasukan perempuan kali ini memberi peluang kepada pihak sekolah mengembang dan memajukan lagi pasukan itu.

"Saya berharap pasukan SMK Za'ba menerusi penghantaran pasukan perempuan kali ini akan mencatatkan keputusan yang lebih baik kerana setakat ini pencapaian terbaik pasukan negara ini di kejohanan itu ialah mara ke suku akhir membabitkan pasukan lelaki," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/10

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat