{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Global

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Global


Angelina Jolie buang payudara

Posted: 14 May 2013 09:29 AM PDT

Los Angeles: Angelina Jolie berkata dia menjalani dua pembedahan membuang payudara selepas mendapati dia membawa gen yang hampir pasti menyebabkan barah kepadanya.

Aktres yang pernah memenangi anugerah Oscar itu dan pasangannya, Brad Pitt membuat pengumuman itu dalam bentuk rencana pengarang yang ditulis bagi akhbar The New York Times edisi hari ini.


Angelina menulis rencana itu antara awal Februari dan akhir April lalu selepas dia melengkapkan prosedur pembedahan bagi membuang kedua-dua payudaranya.

Menurut Angelina, 37, dia membuat pilihan itu kerana memikirkan enam anaknya dan selepas melihat ibunya, Marcheline Bertrand, meninggal dunia "terlalu muda" akibat barah. "Ibu saya berjuang melawan barah hampir sedekad dan mati ketika berusia 56 tahun.


"Dia sempat melihat cucu pertamanya dan memeluk mereka, tetapi anak-anak saya yang lain tidak berpeluang mengenali dan merasai sendiri kasih sayangnya," katanya. Menurut Angelina, anak-anaknya pernah bertanya jika barah pada Marcheline itu boleh berlaku ke atas dirinya. Selepas menjalani ujian generik, kata Angelina, dia mendapat tahu gen BRCA1 ada pada dirinya.


Keadaan itu, katanya, menyebabkan dia mempunyai 87 peratus peluang untuk menghidap barah. Angelina berkata, dia menulis mengenai pembedahan mastektomi itu dengan harapan dapat membantu wanita lain. "Saya mahu memberitahu wanita lain bahawa keputusan menjalani mastektomi tidak mudah, tetapi saya gembira kerana melakukannya.

Foto

IBU Angelina, Marcheline (kiri) meninggal dunia ketika berusia 56 tahun.

"Peluang saya menghidap barah menurun daripada 87 peratus kepada kurang daripada lima peratus.


"Saya boleh beritahu anak-anak bahawa mereka tidak perlu bimbang kehilangan ibu mereka akibat barah payudara," katanya. Dalam tulisannya, Angelina turut memperincikan prosedur dilaluinya.

"Proses saya bermula pada 2 Februari melalui prosedur penangguhan puting yang memastikan tiada penyakit di saluran payudara di belakang puting, serta melakukan aliran darah tambahan ke kawasan itu," katanya.


Dia kemudian menjalani pembedahan utama dua minggu kemudian untuk membuang tisu payudara.


"Ia seperti adegan filem fiksyen sains," katanya. Sembilan minggu kemudian, dia menjalani pembedahan ketiga bagi membentuk semula payudara dan menerima implan. "Saya tidak berasa apa-apa kekurangan sebagai wanita, sebaliknya bangga kerana membuat pilihan yang tepat tanpa mengurangkan unsur kewanitaan saya," katanya. Angelina juga memberitahu, Pitt sentiasa berada di sampingnya setiap masa ketika pembedahan dijalankan di Pusat Payudara Pink Lotus itu. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/14

Diplomat AS disyaki intip kerajaan Russia ditahan

Posted: 14 May 2013 08:43 AM PDT

Moscow: Russia semalam mendakwa menahan seorang diplomat Amerika Syarikat di Moscow kerana disyaki mengintip.

Menurut Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan (FSB), ejen badan itu menahan Ryan Christopher Fogle ketika diplomat terbabit cuba merekrut seorang pegawai perisik Russia.


Jurucakap FSB berkata, Fogle adalah setiausaha ketiga di bahagian politik Kedutaan AS.

Bagaimanapun, tidak dinyatakan ejen perisikan atau setakat mana proses merekrut itu dilangsungkan. Gambar disiarkan selepas penangkapan itu menunjukkan Fogle memiliki dua rambut palsu, tiga cermin mata gelap, sebuah mikrofon, pisau dan sejumlah wang.


Menurut jurucakap FSB, Fogle ditahan bersama "beberapa peralatan teknikal khas, arahan bertulis untuk ejen yang dilatih, sejumlah besar wang dan beberapa barang untuk mengubah penampilan seseorang. "Baru-baru ini perkhidmatan perisikan AS membuat cubaan berulang kali untuk melatih kakitangan agensi penguat kuasa undang-undang Russia yang kemudian dikesan dan dijalankan di bawah kawalan perkhidmatan antiperisikan FSB," katanya. Selepas ditahan, Fogle dibawa ke Ibu Pejabat FSB di Lubyanka, Moscow sebelum diserahkan kepada Kedutaan AS, sesuai dengan protokol diplomatik. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/14

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat