{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Rap

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Rap


Advertorial: Francais 'Fast & The Furious' Ubah Konsep

Posted: 13 May 2013 07:11 AM PDT

Seawal Februari 2010, pelakon dan juga penerbit Vin Diesel telah mengumumkan bahawa perancangan untuk filem keenam dalam francais 'Fast and the Furious' telah dimulakan. Tetapi penggambaran hanya bermula pada July 2012 di London, England.

Selepas lima sekuel, 'Fast & Furious 6' adalah filem pertama daripada siri yang sudah berlanjutan selama 12 tahun itu untuk beralih dari tema perlumbaan kereta underground yang dilihat telah mengehadkan jumlah penonton. Dengan 'Fast Five' sebagai filem peralihan, ia diolah konsepnya menjadi sebuah 'heist film' dengan aksi kejar-mengejar kereta seperti filem-filem 'The Italian Job' (1969) dan 'The French Connection' (1971).

Pertaruhan itu membuahkan hasil yang lumayan apabila 'Fast Five' mendapat sambutan yang memberangsangkan baik dari pengkritik mahupun penonton, sekaligus melihatnya mencatat kutipan panggung sebanyak USD626 juta!

Pada awalnya, terdapat laporan mengatakan pihak produksi akan menjalani penggambaran untuk filem keenam dan ketujuh 'Fast & The Furious' pada masa yang sama. Idea di sebaliknya ialah untuk satu cerita di lanjutkan kepada dua filem. Malah Diesel mengesahkan perkara ini pada Disember 2011.


"Kita mesti mengakhiri cerita ini dengan baik. Kita mesti menyelesaikan setiap perhubungan di antara watak-watak ini. Tetapi bila kita mula menulis, ia menjangkau 110 muka surat. Pihak studio pula berkata, 'Kamu tidak boleh memuatkan semua itu di dalam satu filem!'."


Bagaimanapun, disebabkan masalah cuaca di lokasi-lokasi penggambaraan, produksi untuk filem ketujuh hanya akan bermula selepas berakhirnya 'Fast & Furious 6'. Tetapi bukan lagi di bawah arahan Justin Lin yang mula terlibat dalam francais ini sejak 'The Fast and the Furious: Tokyo Drift' (2006). Tugas tersebut diserahkan kepada James Wan, anak kelahiran Kuching, Sarawak yang terkenal dengan filem seram 'Saw'.

Kisah 'Fast & Furious 6' bermula selepas peristiwa 'Fast Five'. Penjenayah profesional Dominic Toretto dan krewnya kini kaya-raya tetapi rekod jenayah mereka menjadi penghalang untuk pulang ke negara kelahiran sendiri.

Sehinggalah ditawarkan peluang oleh agen US Diplomatic Security Service Luke Hobbs yang berjanji akan membersihkan rekod mereka sebagai balasan untuk menumpaskan sebuah kumpulan pemandu upahan yang diketuai Owen Shaw. Shaw merupakan seorang bekas pegawai 'special forces' British. Orang kanannya adalah Letty Ortiz, kekasih Dominic yang diingatkan telah meninggal dunia.

'Fast & Furious 6' dibintangi oleh Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Sung Kang, Chris Bridges, Luke Evans, Gina Carano dan John Ortiz. Ia bakal menemui penonton bermula 24 Mei ini.

Fast and Furious 6 menemui peminat di pawagam mulai 23 Mei 2013

VIDEO:

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/13

G-Dragon sanggup 'tahan' sakit

Posted: 13 May 2013 07:01 AM PDT

Oleh Georgie Joseph (Yang membuat liputan konsert G-Dragon World Tour: One of A Kind di Taipei Arena, Taipei, Taiwan, baru -baru ini)

Tampil secara berkumpulan sebelum ini, berdiri solo di atas pentas beraksi untuk konsert besar tentu tidak mudah ke­rana dialah yang perlu me­nguasai keseluruhan acara tanpa bergantung pada orang lain.

Apapun, situasi 'baru' itu nampaknya menjadi mudah apabila meletakkan seorang penghibur yang memang layak seperti G-Dragon, ke­adaannya tiada beza dengan atmosfera luar biasa apabila bersama BigBang.

Berpeluang melihat sendiri konsert, pemilik nama sebenar Kwon Ji-yong itu di Taipei Arena, Taiwan, baru-baru ini, pertama kali membuat penampilan siri jelajah secara solo, dia memang benar-benar sudah bersedia.

Meskipun bertongkat di pentas berikutan mengalami kecederaan kaki pada konsert sebelum itu di Beijing, China, alat itu sekadar umpama 'prop' semata-mata kerana persembahannya tidak terjejas langsung.

Foto

AKSI seorang superstar, G-Dragon berinteraksi dengan penonton.


Bagaimanapun, di sebalik penampilan gah pada konsert berjudul G-Dragon World Tour: One Of A Kind, rupa-rupanya penyanyi berkenaan agak terkesan juga apabila ketiadaan anggota lain berkongsi pentas dengannya.


"Sendirian di atas pentas sebenarnya membuatkan saya berasa sunyi. Lebih-lebih lagi sewaktu saya me­ngalami kecederaan di Beijing tempoh hari, saya berharap mereka ada di sisi pada ketika itu membantu saya.

"Beraksi solo demi memenuhi slot konsert selama lebih dua jam juga tidak dinafikan benar-benar memenatkan. Lain hal lagi apabila saya kena tukar kostum, memang agak kelam-kabut dan tidak sempat.

"Bagaimanapun, saya semakin terbiasa dengan rutin itu selepas melakukan beberapa konsert dan paling me­nyentuh hati sebenarnya adalah sokongan peminat yang sekali gus menghilangkan semua 'kesakitan' itu," katanya ditemui pada sidang media pada sebelah petang sebelum konsert malam itu.

Berbaris seawal jam 12 tengah hari demi menunjukkan kesetiaan kepada idola mereka, peminat G-Dragon di Taiwan sememangnya boleh dikategorikan 'gila'.

Mereka sanggup berbuat apa saja dan bukan halangan untuk berpanas semata-mata membeli tiket serta barangan eksklusif penyanyi berkenaan.

Kuasa serta aura ketua kumpulan BigBang itu memang sukar untuk disangkal lantaran setakat beberapa kota yang dilawatinya untuk konsert terbabit, tiket terjual begitu pantas. Demikian juga di Taiwan, meskipun diadakan pada hari bekerja iaitu pada 9 Mei (Khamis) dan 10 Mei (Jumaat), sambutannya tetap luar biasa.

Memiliki kelompok peminat yang kebanyakannya daripada golongan muda-mudi, bagaimanapun ternyata tidak di Taiwan apabila golongan berusia turut serta memeriahkan stadium berkenaan.

Menyaksikan sendiri 'kegilaan' lebih 12,000 penonton yang hadir pada malam pertama saja bagaikan satu kerugian sekira­nya mereka terlepas menonton konsert selama kira-kira dua jam 15 minit itu.

Apalagi yang boleh dikritik mengenai G-Dragon jika berkisar persembahan di atas pentas? Abaikan wajah tampan yang mampu mencairkan peminat wanita­nya apabila dia menakluk pentas, memang punya magis tersendiri.

Tidak dinafikan, lagu­nya mungkin menjadi antara sebab utama dia dipuja di samping kemampuan hebatnya dalam pembikinan lagu, menari serta seorang 'fashionista', tapi dia juga unggul berdiri solo di atas pentas tanpa anggota lain BigBang.

Dengan kebolehan fasih berbahasa Inggeris juga, dia mengikat momentum konsert yang ke-11 untuk siri jelajah berkenaan tanpa penonton sedikit pun berasa bosan.

Taeyang 'tolong' G-Dragon

Bagaimanapun, apa yang jelas, di sebalik kecederaan kakinya, baru-baru ini, G-Dragon tidak sedikit pun goyah untuk memberikan persembahan paling mantap. Sesekali dia 'lenyap' sebentar daripada pandangan penonton, mulalah, kedengaran sorakan bergema menandakan penonton tidak sabar melihat persembahan seterusnya.

Menggunakan khidmat dua pengarah konsert tersohor yang pernah membuat koreografi untuk konsert This Is It (Michael Jackson) iaitu Travis Payne dan Stacey Walker, segala perkara di pentas menjadi sempurna buat penyanyi berkenaan.

Daripada lagu, kostum, 'props', penataan cahaya dan bunyi, kugiran dan penari, semuanya jadi lengkap serta bersatu dengan aura G-Dragon sehingga ke penamat konsert.

Membuka tirai dengan muncul di tengah sebuah replika kereta kaca, kelincahannya menari, menyanyi sambil menaiki skuter dan memanjat pentas bertingkat menyemarakkan lagi sorakan peminat buatnya.

Turut membuat kemunculan, rakan BigBang, Taeyang juga sempat 'mencuri' seketika pentas dan tampil bertenaga mendendang­kan beberapa lagu hit termasuklah Where You At dan Break Down.

Menyanyikan lagu popular dan berbisanya termasuklah One of a Kind, That XX, Crayon, Michigo, Heartbreaker, Light It Up dan Baby Honey, G-Dragon juga tidak ketinggalan membuat 'encore' lagu Fantastic Baby serta lagu 'cover version' lagu This Love dan Don't Stop Believing.

Sementara itu, bakal beraksi di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 22 Jun nanti, sewaktu pelancaran pembelian tiket konsert berkenaan di Fahrenheit88, Bukit Bintang, Sabtu lalu, ternyata mendapat sambutan hebat.

Rekod itu sekali gus mengulangi kejayaan penjualan tiket konsert BigBang tahun lalu di mana seawal Rabu lagi sudah ada peminat berbaris di kaunter berkenaan.

Tiket VIP berharga RM588 sudah habis terjual manakala tiga kategori lain berharga RM488, RM388 dan RM188 masih boleh dibeli secara 'online' menerusi www.airasiaredtix.com dan www.ticketcharge.com.my.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/13

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat