{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Negara

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Negara


Anak muda catat rekod dunia

Posted:

Anak muda catat rekod dunia

Anak muda catat rekod dunia

Oleh ZULKIFLI MANZOR dan SHAHERMAN SHAMSURI
berita@kosmo.com.my

NAJIB bersalaman dengan James sambil diperhatikan Ahmad Zahid (kiri) dan Danny (dua dari kanan) sejurus tiba di Pangkalan TUDM Subang semalam.


SUBANG – Rakyat Malaysia, Kapten James Anthony Tan, 21, berjaya memecah rekod dunia sebagai juruterbang termuda mengelilingi dunia secara solo selama 48 hari menggunakan pesawat Cessna P210 Eagle yang diberi nama Semangat Malaysia semalam.

Ketibaannya di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini disambut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Turut hadir, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Pengasas Malaysia Book of Records, Datuk Danny Ooi.

James yang berasal dari Kajang berlepas dari Terminal Subang Skypark di sini pada 28 Mac lalu bagi memenuhi cabaran Misi 1Malaysia Kelilingi Dunia (1RTW).

Pencapaian juruterbang muda negara itu mengelilingi dunia sejauh 20,597 batu nautika (38,146 kilometer) meliputi 20 buah negara dan 30 hentian dicatat dalam Guinness World Records dan Malaysia Book of Records.

Beliau mengatasi rekod kelilingi dunia selama 80 hari yang dipegang juruterbang warga Switzerland, Kapten Carlo Schmid, 22, pada 11 Julai 2012.

Najib dalam ucapannya berharap golongan belia menjadikan James sebagai sumber inspirasi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

6 mengaku salah ikut ajaran sesat

Posted:

6 mengaku salah ikut ajaran sesat

6 mengaku salah ikut ajaran sesat

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my


TIGA daripada enam pengikut ajaran Tuhan Harun didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kuantan semalam.


KUANTAN - Seramai enam pengikut ajaran Tuhan Harun didakwa di Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam atas tuduhan memiliki dan menyimpan dokumen meragukan yang bertentangan dengan hukum syarak.

Enam tertuduh terbabit ialah Husin Ismail, 43, Pilus Anahong @ Mahdi Abdullah, 40, Mohd. Khalilie Zazali, 31, Syahiszam Soid, 40, Mohd. Nizam Mohd Salleh, 43 dan Mohd. Shahril Mohd Jaafar, 28.

Kesemua tertuduh mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadap mereka di hadapan Hakim Syarie, Abdul Wahid Md. Ali Al-Fakwie.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh masing-masing didakwa melakukan kesalahan tersebut di premis B16-1st, Lorong Pandan Damai 2/201 di sini pada pukul 6.50 petang pada 4 April lalu.

Bagi kesalahan tersebut, keenam-enam tertuduh boleh dikenakan hukuman mengikut Seksyen 165 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 yang membawa hukuman denda tidak lebih RM500 jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, Abdul Wahid menangguhkan keputusan untuk menjatuhkan hukuman terhadap kesemua tertuduh kerana menunggu untuk mendapat pengesahan daripada pihak berkuasa Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) bahawa dokumen yang disimpan tertuduh benar-benar meragukan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dua mangsa cedera ditembak di simpang jalan semakin stabil

Posted:

Dua mangsa cedera ditembak di simpang jalan semakin stabil

Dua mangsa cedera ditembak di simpang jalan semakin stabil

SEBERANG JAYA - Dua mangsa yang terkena tembakan dalam kejadian di persimpangan lampu isyarat Bukit Tambun di Batu Kawan dekat sini semakin stabil dengan seorang masih dirawat di Hospital Seberang Jaya (HSJ) manakala seorang lagi dipindahkan ke sebuah hospital swasta di sini atas permintaan keluarga.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), Superintendan Shafien Mamat berkata, polis belum mengambil keterangan daripada kedua-dua mangsa itu yang hanya dikenali sebagai Ravi, 38, dan Mariappan, 58.

Menurut beliau, polis juga masih menjalankan siasatan berhubung kejadian itu termasuk bagi mengenal pasti pembunuh yang terlibat.

"Kita masih menunggu laporan lengkap daripada unit forensik seperti berapa jumlah tembakan yang mengenai keempat-empat mangsa dan jenis peluru yang digunakan oleh suspek dalam kejadian itu," kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat