{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Polis rampas syabu terbesar di Kedah babitkan nilai RM6.3 juta

Posted: 15 May 2013 09:50 PM PDT

ALOR SETAR 16 Mei - Polis Kedah merampas dadah jenis syabu dianggarkan bernilai RM6.3 juta ketika melakukan rondaan di Lebuhraya Utara-Selatan, Kubang Pasu dekat sini kelmarin.

Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Ghafar Rajab berkata, kejayaan tersebut merupakan antara rampasan terbesar yang dilakukan oleh pasukan keselamatan itu dalam tempoh lima tahun di negeri ini.

Berikutan rampasan itu, katanya, polis menahan seorang lelaki, Lim Lek Kiea, 47, bagi membantu siasatan kes berkenaan. - UTUSAN ONLINE

12 pengikut 'Tuhan Harun' diburu

Posted: 15 May 2013 01:21 PM PDT

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

Raflie Ab. Malik menunjukkan dokumen mengenai Azida Mohd. Zol yang dikehendaki pihak JAIP bagi sebutan kes dan siasatan lanjut ketika sidang akhbar di Kuantan, Pahang, semalam.

KUANTAN 15 Mei - Seramai 12 pengikut kumpulan ajaran sesat dikenali sebagai 'Tuhan Harun' diburu pihak berkuasa berikutan kegagalan mereka hadir di Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam untuk sebutan kes dan siasatan lanjut.

Ketua Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Raflie Ab. Malik berkata, mahkamah telah mengeluarkan waran tangkap ke atas mereka yang berusia 12 hingga 41 tahun.

Katanya, mereka dikehendaki hadir ke pejabat JAIP segera bagi membantu siasatan atas dakwaan menyimpan dan memiliki dokumen yang bercanggah dengan hukum syarak, bulan lalu.

"Mereka yang dikehendaki merupakan isteri ketiga ketua kumpulan berkenaan, Azida Mohd. Zol, 30, dari Kuala Terengganu dan empat anak 'Tuhan Harun' iaitu Mahni, 12, Saufi, 18, Lukman, 20, beralamat di Shah Alam, Selangor dan Muhammad, 21, (Ketereh, Kelantan).

"Selain itu, Khairul Amir Akasah, 34, (Port Dickson, Negeri Sembilan); Mohd. Tirmizi Othman, 17, (Sungai Petani, Kedah); Mohamad Ghazali Fitri Mohd. Azam, 25, (Shah Alam); Norhairi Harun, 41, (Skudai, Johor); Norhafizah Mohd. Azam, 28, (Shah Alam) dan Farhaien Othman, 22, (Sungai Petani, Kedah).

"Turut diburu adik ipar 'Tuhan Harun', Shuzliana Mokhtarudin, 29, (Slim River, Perak)," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Semalam akhbar melaporkan enam lelaki dipercayai pengikut kumpulan ajaran sesat 'Tuhan Harun' didakwa di Mahkamah Rendah Syariah atas tuduhan menyimpan dan memiliki dokumen yang bercanggah dengan hukum syarak, bulan lalu.

Pada 24 April lalu pula, seorang lelaki, Harun Mat Saad, 47, dipercayai ketua kumpulan ajaran sesat 'Tuhan Harun' didakwa di Mahkamah Syariah di sini atas 11 pertuduhan termasuk menyebarkan ajaran sesat dan menghina agama Islam dengan mengaku sebagai Tuhan.

Menurut Raflie, beliau percaya kesemua mereka masih berada di dalam negara dan berharap segera menyerah diri bagi membantu JAIP melengkapkan siasatan.

"Kita turut mendapatkan bantuan daripada jabatan agama Islam seluruh negara, pasukan polis dan agensi kerajaan bagi membantu mengesan lokasi terakhir mereka berada.

"Ini berikutan mereka gagal dikesan atau dihubungi selepas dibebaskan dengan dua orang penjamin pada 5 Mei lalu," jelasnya sambil memberitahu, terdapat seramai 312 ahli kumpulan berkenaan di seluruh negara.

Tambah Raflie, pihaknya sedang mempertimbangkan untuk memanggil beberapa orang penting dalam masa terdekat yang dipercayai dapat menyelesaikan kes berkenaan.

"Beberapa nama telah dikenal pasti dan kita akan mohon waran untuk memanggil mereka kerana merupakan antara individu penting dalam gerakan tersebut.

"Dalam masa sama, pihak berkuasa sentiasa memantau premis yang digunakan mereka sebelum ini iaitu di Taman Tas, Indera Mahkota 16 dan Jalan Bukit Ubi di sini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat