{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


5,000 serbu Azam Kerja 2013

Posted: 12 May 2013 12:06 PM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
pengarang@utusan.com.my

SEBAHAGIAN pencari kerja mengisi borang maklumat dalam Program Penyesuaian Kerjaya, Azam Kerja 2013 di Muar, semalam.

MUAR 12 Mei - Seramai 107 ahli keluarga golongan kurang berkemampuan yang berdaftar dalam program e-Kasih mendapat pendedahan dan berpeluang mengisi kekosongan kerja dalam pelbagai bidang menerusi Program Penyesuaian Kerjaya, Azam Kerja 2013 di sini hari ini.

Mereka yang dibawa dari sekitar Muar, Segamat dan Ledang didedahkan menerusi pelbagai teknik seperti latihan berkomunikasi, membuat resume dan sesi temuduga selama tiga hari sejak kelmarin, sebelum berpeluang mendapat pekerjaan secara terus daripada karnival kerja di Hotel Muar Traders di sini.

Seorang pencari kerja, Mohd. Nor Fitri Mohd. Ali, 18, berkata, beliau diberi peluang menghadiri kursus selama tiga hari dua malam sebelum menghadiri temuduga terbuka dengan banyak syarikat swasta yang turut menyertai program berkenaan.

Belia yang berasal dari Felda Palong Timur, Segamat ini berkata, pengalaman menghadiri kursus dan bantuan daripada pihak terlibat membolehkannya mendapat kerja di sebuah syarikat elektronik di Gelang Patah.

"Alhamdulillah saya berjaya mendapat kerja dan peluang ini akan digunakan bagi membantu keluarga apatah lagi ayah menghidap penyakit buah pinggang dan sukar bekerja, manakala ibu bekerja sebagai tukang cuci di sekolah," katanya.

Anak sulung daripada tujuh beradik itu berterima kasih kepada JobsMalaysia Centre Iskandar Malaysia yang memberi peluang kepada golongan susah sepertinya mengikuti kursus berkenaan.

Seorang lagi pencari kerja, Siti Nur Safiah Rosli, 21, dari Kampung Teluk Rimba, Ledang berkata, selepas menghadiri temuduga dia ditawarkan sebagai tukang jahit di sebuah kilang di Sungai Abong, di sini.

"Saya sudah dua tahun cuba mencari kerja tetapi tidak bernasib baik. Kali ini saya didedahkan dengan pelbagai perkara dan pekerjaan ini sesuai dengan saya yang memiliki sijil menjahit dari Kolej Komuniti," katanya.

Sementara itu, Pengurus JobsMalaysia Centre Iskandar Malaysia, Mohd. Syahrul Syahid Mohd. Saleeh berkata, seramai 170 peserta daripada isi rumah keluarga yang tersenarai dalam e-Kasih dipanggil menyertai kursus itu selain dibantu bagi mendapatkan kerja daripada lebih 21 majikan di sekitar Muar, Melaka, Johor Bahru serta Kuala Lumpur.

Selain peserta kursus, lebih 5,000 pencari kerja turut menghadiri karnival kerjaya berkenaan yang menawarkan kira-kira 2,000 peluang kerja dalam pelbagai sektor terutama di Johor, katanya.

"Kumpulan 107 peserta kursus itu kita beri mereka peluang yang lebih untuk mendapatkan kerja seterusnya dapat membantu keluarga masing-masing keluar daripada belenggu kemiskinan.

"Ini kali ketiga kita adakan selepas Batu Pahat dan Kluang, selepas ini kita akan mengadakannya semula di Johor Bahru," katanya.

Artis Youtube di Fesko malam ini

Posted: 11 May 2013 12:22 PM PDT

Oleh IFQDAR RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my

PARA pengunjung tertarik dengan kereta mini yang dihasilkan oleh mahasiswa Fakulti Pendidikan IPTK sempena Fesko di UTM, Skudai, Johor Bahru, Johor, semalam.

JOHOR BAHRU 11 Mei - Dua artis remaja yang dilahirkan menerusi laman Youtube, Najwa Latif dan Ainan Tasneem bakal memeriahkan majlis penutupan Festival Konvokesyen (Fesko) ke-50 Universiti Teknologi Malaysia (UTM) malam esok.

Pengarah karnival berkenaan, Muhammad Farhan Azmir berkata, segmen khas yang dinamakan 'Persembahan Artis Youtube' diwujudkan bagi memberi peluang kepada kedua-dua artis berkenaan untuk menghibur serta berinteraksi bersama peminat.

"Najwa dan Ainan merupakan antara artis Youtube yang mencipta populariti tersendiri di pentas hiburan tanah air dan lagu-lagu nyanyian mereka berjaya memikat peminat muzik tempatan.

"Jadi, segmen ini disediakan sebagai platform buat artis dan peminat berhibur bersama sambil bertanya khabar di samping beberapa aktiviti sampingan yang akan diadakan esok," katanya kepada Mingguan Malaysia di kampus UTM Skudai, di sini hari ini.

Selain itu, menurut Muhammad Farhan, pelakon filem KL Gangster, Sofi Jikan juga dijemput bersama-sama Najwa dan Ainan meraikan para ibu yang hadir sempena Hari Ibu yang disambut esok.

Sementara itu, pada sebelah petang, pelbagai aktiviti menarik disediakan untuk pengunjung termasuk beberapa pertandingan dengan hadiah menarik.

"Antaranya ialah pertandingan seni gubahan buah-buahan dan gubahan hantaran serta pertandingan permainan Saidina Master peringkat akhir. Di samping itu, terdapat persembahan zon aktiviti ekstrem seperti papan luncur, basikal Fixie dan BMX serta aksi lasak Parkour," tambahnya.

Sehubungan itu, penduduk tempatan khususnya di sekitar Skudai dijemput hadir ke festival berkenaan bagi memeriahkannya dan bersantai bersama keluarga.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat