{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Reka cipta UTHM terus diiktiraf

Posted: 21 May 2013 10:54 AM PDT

Oleh Haniza Hassan
utusan@utusanjohor.com.my

Barisan para penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia yang berjaya meraih pingat masing-masing dalam ITEX 2013 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 21 Mei - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) berjaya membawa pulang 16 pingat emas, lapan perak dan satu gangsa dalam Pertandingan Penyelidikan dan Inovasi yang diadakan sempena Pameran Reka Cipta Inovasi dan Teknologi Antarabangsa Ke-24 (ITEX 2013) di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pegawai Perhubungan Awam universiti berkenaan, Shafry Salim berkata, UTHM meraih 16 pingat emas melalui hasil penyelidikan oleh Prof. Dr. Mohd. Zarar Mohd. Jenu, Dr. Muhammad Yusof Ismail, Dr. Soon Chin Fhong, Ahmad Alabqari Ma'Radzi dari Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (FKEE).

Beliau berkata, kemenangan tersebut turut disumbang Prof. Madya Dr. Yusri Yusoff, Prof. Madya Dr. Badrul Omar, Prof. Madya Dr. Mustaffa Ibrahim, Prof. Madya Dr. Zawati Harun, Dr. Hassan Zuhdi Abdullah, Mohd. Zaini Yunos daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Pembuatan.

"Prof. Madya Dr. Lee Yee Loon, Dr. Norzila Othman dan Mohd. Ezree Abdullah dari Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar dan Suriati Suparjoh dari Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat turut menyumbang kepada kemenangan tersebut," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya, lebih 1,000 produk hasil penyelidikan dan inovasi menyertai pertandingan itu yang turut melibatkan peserta daripada institusi pengajian tinggi, syarikat korporat, agensi kerajaan, persatuan inovasi dan individu.

Pertandingan tersebut juga mendapat penyertaan dari pelbagai negara seperti Iran, Korea, Poland, Rusia, Taiwan, Vietnam, Arab Saudi, Filipina, China dan Hong Kong.

Pertandingan Penyelidikan dan Inovasi itu diadili panel hakim mewakili pihak industri dan pelbagai agensi yang membuat penilaian dalam beberapa aspek.

Antaranya, keaslian idea, pembaharuan dan inovasi yang dilakukan, sumbangan kepada masyarakat serta potensi untuk dikomersialkan.

Terdapat 25 kategori dipertandingkan antaranya pertanian, fabrikasi, bioteknologi, bahan kimia, peralatan pendidikan, elektrik dan elektronik, tenaga boleh diperbaharui dan alam sekitar, peralatan isi rumah, multimedia dan teknologi maklumat serta mesin dan peralatan.

Selain itu, pameran tersebut turut menjadi medium membantu penyelidik mewujudkan kerjasama dan hubungan dengan pihak industri bagi membantu mereka mengkomersial hasil penyelidikan dan inovasi yang dihasilkan.

UTM berjaya cipta yogurt guna santan kelapa

Posted: 21 May 2013 10:54 AM PDT

Dr. Harisun Yaakob (tiga dari kanan) bersama ahli kumpulannya yang menghasilkan produk tenusu berasaskan santan kelapa diberi nama Cogurt dalam sidang akhbar di UTM, Skudai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 21 Mei - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) terus mengorak langkah dalam bidang inovasi selepas berjaya mencipta yogurt berasaskan santan kelapa sekali gus menambah pilihan kepada pengguna bagi produk tenusu.

Produk diberi nama Cogurt itu menggunakan 99 peratus santan kelapa manakala bakinya adalah kultur pemula yang mempunyai khasiat sama seperti susu ibu.

Ketua Penyelidik Cogurt, Dr. Harisun Yaakob berkata, Cogurt yang dihasilkan selama tiga tahun menerusi penyelidikan dan pembangunan (R&D) berterusan adalah alternatif terbaik kepada penggemar yogurt yang alah kepada produk tenusu.

Katanya, Cogurt yang dibangunkan menggunakan kaedah Matematik Response Surface Methadologi (RSM) itu memberi kesan baik kepada kesihatan pengamalnya ekoran terdapat asid lemak berantai sederhana di dalamnya dan mampu meningkatkan metabolisme tubuh serta membantu mengurangkan berat badan.

"Pemilihan kelapa dibuat berdasarkan khasiat pemakanan yang tinggi dan ada kajian membuktikan santan kelapa mempunyai antivirus yang sangat bagus dan khasiatnya sama seperti susu ibu.

"Jadi, produk Cogurt ini akan menjadi alternatif kepada penggemar produk tenusu selain membantu mengoptimumkan penggunaan bahan tempatan," katanya di Pusat Pembangunan Bioproduk, di sini hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat