{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Ibu angkat 1,800 bayi

Posted: 12 May 2013 02:00 AM PDT

KATSARIS menyimpan ribuan koleksi patung berupa bayi yang dibuatnya di dalam sebuah bilik khas di rumahnya.

CIPTAANNYA selama 12 tahun itu kini tinggal bersama-sama suaminya, Bob di rumah mereka dan Katsaris dalam masa yang sama turut menjual karya tiga dimensinya mengikut kehendak pelanggan di serata dunia.

Katsaris yang mempunyai empat orang anak yang sudah dewasa obses dengan bayi kerana suka melihat riak wajah mereka yang comel dan menenangkan.

Maka dia memastikan setiap bayi yang dihasilkannya kelihatan realistik dari segi riak wajah yang pelbagai dan setiap daripadanya diberikan nama bersesuaian dengan rupa dan personalitinya.

Antara patung bayi kesayangannya ialah Bobby yang dinamakan sempena nama anak sulungnya kerana ia kelihatan seperti anaknya ketika bayi.

Katsaris telah menghabiskan lebih AS$25,000 (RM74,000) dan waktu sehingga 15 jam sehari bagi menghasilkan bayi-bayi yang kelihatan seperti bayi sebenar.

Cerita Katsaris, dia sering pergi ke wad bersalin bagi mempelajari riak muka bayi yang baru dilahirkan pada awal kerjaya sebagai pencipta patung berupa bayi.

Anjakan bidang seni lukis

Posted: 12 May 2013 02:00 AM PDT

Oleh RASDAN AHMAD
rasdan_utusan@yahoo.com

PERKEMBANGAN bidang seni lukis tempatan ketika ini memang tidak boleh disangkal lagi. Kebanyakan karya yang dihasilkan oleh pelukis tanah air mempunyai nilai yang cukup tinggi.

Secara umumnya, terdapat tiga faktor penting yang telah mempengaruhi perkembangan awal seni lukis tempatan iaitu penjajahan Inggeris, penghijrahan bangsa dagang dan status pendidikan.

Seni lukis moden pula disifatkan sebagai karya yang berbeza daripada mana-mana konvensi artistik tradisional.

Karyanya lebih menjuruskan ciri-ciri individualistik daripada manifestasi nilai sesuatu budaya yang menyeluruh dalam sesebuah masyarakat.

Kelahiran seni lukis moden Malaysia berkaitan dengan proses pemodenan negara. Malahan pemodenan merupakan salah satu isu penting dalam membicarakan perkembangan kebudayaan Malaysia termasuklah seni visual, seni kartun dan sastera.

Penglibatan golongan muda terutamanya dalam dunia lukisan semakin dirasai sejak kebelakangan ini menerusi penyertaan dalam pameran yang diadakan.

Kepercayaan yang diberikan oleh galeri-galeri seni bukan sahaja sebagai batu loncatan untuk melangkah lebih jauh tetapi juga satu penghormatan kepada bakat yang ada pada golongan tersebut.

Jika sebelum ini, cabang seni hanya tertumpu kepada bidang pop, filem serta sastera semata-mata kerana bidang ini dilihat mempunyai kelebihan berbanding seni lukis.

Tetapi hakikatnya lukisan merupakan satu karya yang mempunyai nilai yang cukup tinggi. Semakin lama lukisan itu semakin tinggi nilainya di pasaran. Sebagai contoh lukisan yang dihasilkan oleh Latiff Mohidin berjudul Mindscape dilelong dengan harga mencecah RM390,000 baru-baru ini.

Setiap hasil seni membawa pelbagai mesej dan identiti yang menjadi panduan mereka selama berkarya. Berbekalkan karya berwarna-warni yang dibentuk berdasarkan imaginasi masing-masing, semua artis berjaya menghasilkan karya terbaik untuk tatapan umum.

Pelukis muda tempatan ketika ini dilihat semakin kreatif dan mampu untuk bersaing dengan pelukis mapan tidak kira dari dalam atau luar negara.

Latiff Mohidin serta nama-nama besar lain mungkin ada pengganti serta pelapisnya selepas ini kerana pelukis-pelukis muda tanah air dilihat mempunyai bakat yang cukup besar ketika ini.

Selain Latiff, kita juga mempunyai pelukis yang boleh diangkat seperti pelukis bertaraf dunia yang lain antaranya Syed Ahmad Jamal dan Ibrahim Hussein.

Kebangkitan para pelukis muda tempatan telah menampakkan sinar harapan baru dalam dunia lukisan yang sebelum ini seolah-olah ketinggalan jika ingin dibandingkan dengan bidang seni negara-negara jiran sebelum ini.

Kematangan dari segi penghasilan cukup membanggakan kita kerana setiap hasil karya mempunyai nilai yang tersendiri.

Bertambahnya galeri seni swasta berbanding galeri sedia ada juga menjadi faktor terhadap kebangkitan pelukis tempatan ketika ini.

Usaha yang dilakukan oleh kebanyakan galeri seni lukis tempatan bagi memperkenalkan hasil seni anak tempatan juga nampaknya hasil yang setimpal.

Dalam pada itu, penubuhan sekolah-sekolah seni tempatan juga pada dasarnya sudah menampakkan hasil yang cukup jelas. Sekolah seni seperti di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) misalnya sudah berjaya menghasilkan pelapis seni yang cukup hebat ketika ini.

Usaha seperti ini sepatutnya diteruskan dari semasa ke semasa bagi memastikan bidang seni itu menjadi tarikan kepada anak muda pada masa akan datang.

Bidang seni bukan hanya khusus kepada yang berminat semata-mata malah bidang ini mampu menjanakan pendapatan yang cukup lumayan sekiranya dilakukan dengan pemikiran yang tajam serta bersungguh-sungguh.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat