{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Puting beliung badai Granbury

Posted: 16 May 2013 11:38 AM PDT

TEXAS 16 Mei - Sekurang-kurangnya enam orang terbunuh, manakala berpuluh-puluh lagi cedera apabila puting beliung membadai pekan Granbury di sini, semalam.

Pegawai polis Granbury, Roger Deeds berkata, puting beliung melanda dua kawasan penempatan di pekan terbabit pada kira-kira pukul 8 malam, menyebabkan banyak rumah musnah dan rosak teruk.

Jelasnya, pasukan penyelamat menemui beberapa mayat di dalam rumah dan di luar rumah.

Kira-kira 50 orang dikejarkan ke hospital Granbury dan 14 daripada mereka terpaksa dimasukkan ke wad akibat kecederaan serius, manakala dua lagi dipindahkan ke hospital Fort Worth.

Kami masih mengesan 14 penduduk yang tidak dapat dipastikan sama ada mereka hilang dalam kejadian semalam atau berada di tempat lain," katanya.

Jurucakap Pasukan Perubatan Bergerak MedStar, Matt Zavadsky melaporkan, sebanyak tiga ambulans dan sebuah bas perubatan dikerah dari Fort Worth ke Granbury untuk membantu kira-kira 100 mangsa yang cedera.

Dua kawasan penempatan yang dihuni kira-kira 8,000 penduduk di selatan pekan Granbury, kira-kira 105 kilometer di barat daya Dallas merupakan kawasan paling teruk terjejas akibat bencana itu.

Dalam perkembangan lain, kejadian di Granbury turut mencetuskan satu lagi pusaran puting beliung di barat daya Cleburne, sebuah bandar yang terletak kira-kira 40 kilometer dari tenggara Granbury.

Namun, tiada kematian atau kecederaan teruk dilaporkan dalam kejadian kedua itu.

Datuk Bandar Cleburne, Scott Cain berkata, hanya beberapa penduduk dilaporkan cedera ringan.

Saya juga tidak dapat menganggarkan jumlah kerosakan rumah penduduk akibat bencana itu.

Namun berdasarkan penilaian awal terhadap kerosakan bumbung rumah penduduk, angka kerugian mungkin tinggi," jelasnya. - AGENSI

Barisan Nusra bunuh 11 askar Syria

Posted: 16 May 2013 11:38 AM PDT

Imej diambil dari sedutan video yang dimuat naik ke YouTube semalam, menunjukkan seorang anggota kumpulan pemberontak Barisan Nusra menembak tentera Syria di lokasi yang tidak dinyatakan. - AFP

BEIRUT 16 Mei - Anggota kumpulan pemberontak Barisan Nusra yang dikaitkan dengan militan al-Qaeda, membunuh 11 orang askar Syria, berdasarkan satu rakaman video yang disiarkan, semalam.

Dalam video tersebut, seorang lelaki yang memakai topeng menembak mangsa yang sedang melutut dan matanya ditutup.

Kejadian berkenaan dipercayai berlaku di Deir al-Zor, wilayah utara Syria berdasarkan ucapan lelaki itu dalam video tersebut.

Mahkamah Syariah di wilayah Deir al-Zor menjatuhi hukuman mati ke atas tentera pengkhianat (kerajaan) yang membunuh saudara dan keluarga kita di Syria," jelas lelaki berkenaan.

Beberapa anggota kumpulan Barisan Nusra yang membelakangi bendera hitam, turut melaungkan Allahu Akbar (Allah Maha Besar) setiap kali askar terbabit ditembak.

Malah penembak tersebut turut melepaskan tembakan berulang-ulang kali ke arah beberapa askar untuk memastikan mangsa mati.

Rakaman terbaharu itu merupakan video yang kedua disiarkan oleh Barisan Nusra dalam tempoh dua hari.

Kelmarin, satu rakaman video disiarkan dalam Internet oleh kumpulan berkenaan di wilayah Raqqa yang dikuasai kumpulan pemberontak.

Video itu menunjukkan tiga lelaki yang ditutup mata ditembak di bahagian kepala.

Seorang lelaki dalam video itu berkata, hukuman terhadap tiga lelaki tersebut merupakan tindakan balas dendam ke atas pembunuhan orang awam di pekan Banias dua minggu lalu.

Dalam kejadian di Banias, rakaman video dan foto merakamkan berpuluh-puluh mayat dalam keadaan cacat ditemui bergelimpangan di jalan, kebanyakannya mayat kanak-kanak. - REUTERS

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat