{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Jalan Persekutuan dinaik taraf

Posted: 19 May 2013 11:23 AM PDT

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

KUALA LIPIS 19 Mei - Kerajaan merancang menaik taraf Jalan Persekutuan dari bandar Kuala Lipis ke Jerantut melalui pekan Kerambit sepanjang 60 kilometer untuk keselesaan perhubungan kenderaan dari kedua-dua daerah terbabit.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad (gambar) berkata, projek tersebut akan membabitkan pelebaran dan mengubah jajaran di laluan berdekatan Sungai Jelai yang didapati mempunyai banyak selekoh, berbukit dan kerap berlaku mendapan tanah.

Menurutnya, perancangan itu bukan sahaja memberi keselesaan kepada pemandu tetapi juga memendekkan masa perjalanan berbanding melalui Jalan Benta untuk ke Jerantut.

"Langkah tersebut dibuat berikutan laluan berkenaan sering berlaku kerosakan akibat lori bijih besi menggunakan jalan tersebut untuk berulang-alik dari Lipis ke Jerantut.

"Keadaan itu menyukarkan pergerakan kenderaan sehingga menimbulkan ketidakselesaan pemandu selain berhadapan dengan risiko kemalangan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan program Hari Keusahawanan dan Hari Terbuka Sekolah Kebangsaan Chat, di Benta di sini hari ini.

Abdul Rahman berkata, lori terbabit yang membawa lebih muatan bahan galian itu dipercayai menjadi punca kerosakan jalan berkenaan sehingga berlubang selain kerap terkandas di kawasan berbukit.

Sehubungan itu, beliau berharap pengusaha lombong bijih besi di kawasan terbabit digesa mematuhi membawa muatan itu tidak lebih 80 tan metrik sesuai dengan keupayaan serta reka bentuk Jalan Persekutuan tersebut.

"Kerajaan mengeluarkan peruntukan tinggi setiap kali membaiki jalan berlubang dan menurap semula, tetapi kembali ke takuk lama akibat tidak mampu bertahan dengan kapasiti muatan berlebihan.

"Saya berharap pengusaha terlibat mematuhi peraturan muatan ditetapkan, manakala usaha pematuhan berasaskan penguatkuasaan undang-undang perlu lebih kerap dilaksanakan oleh pihak berwajib," katanya.

Menurut Abdul Rahman, cadangan menaik taraf jalan tersebut merupakan sebahagian transformasi perhubungan dan pengangkutan yang boleh memacu pertumbuhan kawasan kampung tradisional di pesisiran Sungai Jelai.

"Kawasan ini berpotensi dimajukan menerusi sektor pertanian dan pelancongan dengan menyediakan kemudahan jalan raya yang selesa untuk pemasaran hasil kampung ke bandar," katanya.

OUM taja 5,000 naskhah Utusan Malaysia

Posted: 19 May 2013 11:23 AM PDT

Anuwar Ali (kiri) menyerahkan replika cek tajaan kepada wakil Utusan Pahang, Zamzurina Ahmad (kanan) dalam majlis penajaan akhbar Utusan Malaysia oleh OUM untuk sekolah menengah terpilih di Kuantan, Pekan, Temerloh dan Jerantut di Kuantan, semalam. Turut hadir, Mansor Fadzil (dua kiri), Ahmad Izanee Awang (tengah) dan Muhamad Afizan Sani.

KUANTAN 19 Mei - Universiti Terbuka Malaysia (OUM) menaja sebanyak 5,000 naskhah Utusan Malaysia yang akan diedarkan kepada 11 buah sekolah di sekitar negeri ini dalam usaha memanfaatkan sisipan Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) kepada pelajar sekolah yang bakal menduduki peperiksaan.

Tajaan akhbar bernilai kira-kira RM6,000 itu akan diedarkan pada setiap Khamis untuk sekolah menengah terpilih di Kuantan, Pekan, Temerloh dan Jerantut terutama calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Eksekutif Jualan Kumpulan Utusan Biro Pahang, Muhamad Afizan Sani berkata, usaha OUM itu patut dipuji kerana akan membantu meningkatkan pencapaian pelajar terutama menerusi sisipan khusus ADaP yang kandungannya cukup baik bagi membimbing pelajar menduduki peperiksaan.

"Langkah itu juga dapat menggalakkan amalan membaca dalam kehidupan harian masyarakat.

"Dalam masa yang sama, mereka juga dapat mengenali OUM dengan lebih dekat dan menjadikan universiti tersebut sebagai pilihan melanjutkan pengajian kelak," katanya selepas penyerahan tajaan itu dalam Majlis Makan Malam Meraikan Graduan OUM di sini semalam.

Hadir menyerahkan replika cek tajaan tersebut ialah Pengerusi OUM, Prof. Emeritus Tan Sri Anuwar Ali dengan diiringi Naib Pengerusi Kanan OUM, Prof. Dr. Mansor Fadzil dan Pengarah Pusat Pembelajaran OUM Pahang, Dr. Ahmad Izanee Awang.

Sementara itu, Anuwar berkata, OUM yang menawarkan lebih 50 program di peringkat ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah kedoktoran (PhD) merupakan universiti yang memberi ruang kepada golongan bekerja, orang kurang upaya (OKU) dan pesara untuk melanjutkan pengajian.

"OUM turut menyediakan pembelajaran fleksibel kepada penuntutnya menerusi pendekatan e-Pembelajaran yang membolehkan penuntut menyusun jadual belajar mengikut kemampuan dan kesesuaian masa mereka.

"Kelebihan yuran berpatutan, OUM juga mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)," jelasnya.

Kata beliau, OUM telah melahirkan 120,000 graduan sejak universiti itu ditubuhkan 12 tahun lalu.

Program Khidmat Bantu Di Rumah beri harapan kepada warga emas

Posted: 19 May 2013 11:23 AM PDT

KUANTAN 19 Mei - Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail memuji usaha murni Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang mewujudkan sebuah program perkongsian pintar antara JKM dan sukarelawan bagi membantu warga emas.

Menurutnya, program yang dinamakan Khidmat Bantu Di Rumah (Home Help Services) berperanan memberi perkhidmatan kepada warga emas yang daif dan tinggal berseorangan atau dengan keluarga tetapi memerlukan sokongan atau bantuan.

"Syabas dan terima kasih kepada JKM yang memperlihatkan usaha murni bersama sukarelawan yang berdaftar dalam usaha meringankan beban golongan tersebut termasuk orang kurang upaya (OKU).

"Melalui program ini, sukarelawan yang dilatih itu akan membuat lawatan ke rumah warga emas terpilih bagi membantu menjalankan urusan harian seperti penjagaan diri, kebersihan tempat tinggal, rakan berbual dan penjagaan kesihatan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran Program Kembara KAR1SMA sempena sambutan ulang tahun ke-67 JKM dan Sambutan Hari Ibu dan Bapa peringkat negeri di Felda Bukit Goh di sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah JKM Pahang, Datuk Shamsiah Husin dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Felda Bukit Goh, Mat Zahari Deraman.

Dalam majlis tersebut kira-kira 500 orang terdiri daripada kalangan ibu bapa diraikan dengan pemberian bunga dan kek cawan.

Sementara itu, Penyelaras Pembangunan Komuniti JKM Kuantan, Zatamah Yahya berkata, sebanyak 20 rumah penerima bantuan JKM kategori warga emas dan OKU Kuantan tersenarai di bawah program yang baharu diperkenalkan April lalu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat