{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Wanita perlu cuba Touareg TDI

Posted: 19 May 2013 11:23 AM PDT

Oleh FAIRUS KASSIM
ekonomi@utusan.com.my

BESAR, tinggi, panjang, lebar, menarik dan mewah adalah perkataan ringkas yang boleh disebut penulis apabila ditanya mengenai kereta Volkswagen berenjin diesel pertama di pasaran tempatan iaitu Touareg TDI.

Kenderaan utiliti sukan (SUV) yang bernilai hampir setengah juta ringgit itu cukup bergaya dan dilihat mampu menyaingi Porsche Cayenne dan Audi Q7 yang menggunakan platform sama.

Touareg TDI menggunakan enjin diesel caj turbo 3.0 liter dengan keupayaan menyokong bahan bakar diesel kelas Euro 2 di Malaysia tanpa sebarang masalah dan menjanjikan jaminan selama lima tahun tanpa had perbatuan untuk mengukuhkan keyakinan pengguna.

Rekaan luar kereta ini lebih ringkas berbanding Cayenne dan Q7 namun masih menyerlahkan imej garang di bahagian hadapan terutamanya bagi rekaan gril dan lampu dengan kemasan LED waktu siang.

Bahagian belakang pula sedikit ketinggalan berbanding Cayenne dan Q7 tetapi rekaan ekzos berkembar berbentuk segi tiga tepat cukup untuk menarik perhatian orang ramai manakala bahagian tepi dihiasi plat perak berkilat.

Walaupun kereta ini kelihatan agak tinggi, tetapi penulis tidak mempunyai masalah untuk menaikinya secara terus tanpa sebarang sokongan dan ini berita baik untuk pemandu wanita yang gemar SUV.

Ruang tempat duduk pemandu cukup selesa dan mempunyai jarak yang agak luas dengan penumpang di sebelah. Kerusinya juga dilengkapi dengan kawalan automatik enam hala dan pelarasan bentuk sokongan tulang belakang.

Apabila enjin dihidupkan dengan menekan satu butang tanpa perlu mengeluarkan kunci dari poket, deruman enjin diesel tidak terlalu bising dan apabila pintu ditutup, bunyi tersebut hampir tidak kedengaran jika sistem audio mula berfungsi.

Sistem unik dalam Touareg TDI adalah, imej persekitaran kereta akan terpapar pada skrin sesentuh di papan pemuka seolah-oleh ada kamera merakamkan kedudukan kereta dari bahagian atas kenderaan.

Pemandu boleh melihat imej sejauh dua kaki meliputi 360 darjah dari kereta. Ini memudahkan pemandu meletakkan kenderaan di tempat sempit dan bergerak di jalan sempit yang mempunyai banyak halangan yang sukar dilihat dari tempat duduk.

Kawalan stereng juga tidak terlalu ringan dan penulis kagum dengan reaksi kawalannya kerana penulis seakan-akan membawa kereta kompak walaupun pertama kali mencubanya di kawasan letak kereta yang sempit.

Pada pandangan penulis, pemandu wanita perlu mencuba kenderaan ini dan tidak perlu takut dengan rupa luarannya kerana pretasinya luar jangka daripada segi kawalan. Hud hadapan dan bonet menggunakan sistem hidraulik dan automatik sekali gus hanya sedikit tenaga untuk mengendalikannya.

Bonet belakang juga sangat luas dengan kapasiti 580 liter dan mampu meningkat kepada 1,642 liter jika kerusi penumpang diturunkan dengan menekan suis. Tayar simpanan juga dilengkapi dengan pam elektrik.

Dari segi prestasi pula, Touareg TDI menawarkan pecutan awal yang baik dengan reaksi gear duanya cukup tinggi iaitu sehingga 2,500 rpm sebelum bertukar ke gear seterusnya ketika mod automatik.

Penulis berjaya merekodkan penggunaan minyak sekitar 7.3 liter/100 kilometer dalam mod kawalan kelajuan (auto cruise) dan secara keseluruhan meter minyak berbaki suku tengki selepas melalui perjalanan lebih 600 kilometer dengan corak pemanduan yang pelbagai.

Penulis hanya menguji kelajuan pada tahap 160 km/j daripada prestasi maksimumnya iaitu 220 km/j, hasilnya kereta masih stabil, enjin tidak mengaum kuat tetapi bunyi desiran angin mula kedengaran pada bibir tingkap.

Secara keseluruhannya penulis berpuas hati dengan Touareg TDI. Yang pasti kenderaan ini juga sesuai untuk pemandu wanita.

ETCM anjur bengkel khas buat pemilik Nissan

Posted: 19 May 2013 11:23 AM PDT

KUALA LUMPUR 19 Mei - Edaran Tan Chong Motor (ETCM) telah memulakan bengkel ikhtiar hidup di bandar yang diadakan khas buat pemilik kereta Nissan wanita.

ETCM dalam kenyataan di sini menyatakan, bengkel tersebut bertujuan melengkapkan mereka dengan pengetahuan sewajarnya mengenai bagaimana untuk melindungi diri apabila berdepan situasi berbahaya atau ancaman jenayah.

Katanya, bengkel ikhtiar hidup menyaksikan peserta diajar dengan teknik-teknik mempertahankan diri dan tip-tip bagaimana untuk menjadi lebih berjaga-jaga.

"Mereka juga diajar bagaimana untuk bertindak melindungi diri sendiri dalam situasi kecemasan,'' menurut ETCM.

Bengkel ini merupakan sebahagian daripada Kempen Keselamatan Peribadi Nissan yang juga akan diadakan di G Hotel, Pulau Pinang pada 29 Jun ini dan hotel Royal Bintang, The Curve dekat sini pada 6 Julai depan.

Pengarah Eksekutif ETCM, Datuk David Chen berkata, keselamatan dan kesejahteraan para pelanggan terutama golongan wanita sentiasa menjadi keutamaan ETCM.

"Kami harap kemahiran yang diperoleh dalam bengkel ini akan bermanfaat untuk melindungi kaum wanita daripada bahaya terutama di bandar," katanya.

Selain Lembah Klang, Bengkel Ikhtiar Hidup akan diadakan pada 18 Mei, 15 Jun dan 22 Jun ini di Hotel Zenith, Kuantan; Hotel Ming Garden, Kota Kinabalu dan Hotel Grand Margherita, Kuching.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat