{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Politik

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Politik


Ini perintah Allah - Hafiz

Posted: 13 May 2013 12:21 PM PDT

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 Mei - Seruan perpaduan antara UMNO dan Pas wajib disahut para pemimpin kedua-dua parti itu kerana merupakan perintah Allah SWT selain sunah Rasulullah SAW.

Bekas Ketua Pemuda Pas Pulau Pinang, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata, pemimpin kedua-dua parti terutamanya Pas tidak boleh menafikan seruan itu kerana terdapat ayat-ayat al-Quran yang mengajak umat Islam ke arah tersebut.

Selain itu, menurut beliau, terlalu banyak hadis yang memerintahkan umat Islam bersatu.

Malah, katanya, Pas sendiri tidak boleh lari daripada menerima perintah itu kerana Perlembagaan parti berkenaan jelas menyatakan hukum tertinggi dalam pegangan Pas ialah kitabullah (al-Quran), sunah Rasulullah, ijmak ulama dan qias.

"Sekiranya Pas benar-benar merujuk al-Quran dan hadis sebagai sumber hukum tertinggi, pemimpin-pemimpin Pas wajib menerima seruan perpaduan ini.

"Mereka perlu membuang segala ego dan dendam terhadap UMNO demi melaksanakan perintah Allah. Ingatlah, pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli UMNO adalah orang Islam yang wajib kita anggap mereka sebagai saudara seagama," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas desakan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa supaya agenda perpaduan orang Melayu dan umat Islam menerusi 'lapangan' kerjasama UMNO dan Pas diteruskan bagi memastikan bangsa serta agama Islam dapat diperkasa sepanjang zaman.

Nasharuddin turut mengajak pemimpin Melayu Islam menginsafi realiti masa depan bangsa dan agama yang kini mula dirobek pihak-pihak tertentu.

Sementara itu, Mohamed Hafiz yang juga Penyelaras Jaringan Muslimin Pulau Pinang (JMPP) mengakui kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu meludah pemimpin yang mengusahakan penyatuan UMNO dan Pas amat bertentangan dengan Islam dan akhlak Rasulullah SAW.

"Bukankah seorang pemimpin itu wajib memikirkan masa depan generasinya? Tidak sedarkah pemimpin ini apa akan berlaku kepada anak cucu kita sekiranya agenda perpaduan UMNO dan Pas tidak diselesaikan?," katanya.

Sementara itu, bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha turut menyuarakan hasrat melihat UMNO dan Pas bersatu demi Islam dan kelangsungan kaum Melayu di negara ini.

Beliau berkata, tiada gunanya kedua-dua parti terbesar bagi orang Melayu itu khususnya Pas terus berkeras kerana persengketaan tersebut hanya merugikan agama Islam dan orang Melayu.

"Seruan ini bukan seruan Nasharuddin tetapi seruan Allah SWT yang wajib dipatuhi tidak kira oleh UMNO atau Pas.

"Tanggungjawab ini tidak akan habis di dunia sebaliknya akan terus dipertanggungjawabkan hingga ke akhirat," katanya.

Tolak ego, bertolak ansur demi perpaduan ummah

Posted: 13 May 2013 12:21 PM PDT

ALOR SETAR 13 Mei - Agenda perpaduan antara UMNO dan Pas wajar dijalankan demi penyatuan ummah di negara ini dan perbincangan mengenainya harus digerakkan bermula sekarang.

Aktivis Pas, Datuk Muslim Othman (gambar) berkata, pemimpin kedua-dua parti itu harus mengetepikan ego masing-masing dan bertolak ansur untuk menyatukan kedua-dua parti itu.

"Tidak mustahil untuk kita melihat UMNO dan Pas bersatu sebab kedua-duanya parti orang Melayu yang beragama Islam, cuma jalan ke arah itu mungkin ambil masa panjang.

"Kedua-dua pemimpin perlu duduk berbincang dan bertolak ansur sebab penyatuan ini adalah satu jalan ke arah kebaikan dan kita harus sokong," katanya.

Beliau mengulas desakan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa yang mahu agenda perpaduan melibatkan umat Melayu Islam menerusi 'lapangan' kerjasama UMNO dan Pas diteruskan dari semasa ke semasa bagi memastikan bangsa serta agama Islam dapat diperkasakan sepanjang zaman.

Menurut Muslim, perbincangan ke arah perpaduan UMNO dan Pas itu perlu dijalankan segera memandangkan perpecahan antara umat Melayu Islam semakin ketara pada masa kini.

"Sudah-sudahlah orang Melayu bergaduh sesama sendiri, seeloknya memang kita patut bersatu sejak dari dulu lagi," ujarnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat