{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Timur

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Timur


RM800,000 bantu rakyat miskin

Posted: 17 May 2013 11:58 AM PDT

PASIR PUTEH 17 Mei- Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) memperuntukkan dana khusus sebanyak RM800,000 bagi membantu rakyat miskin di sepanjang bulan Ramadan dan Hari Raya Aidil Fitri tahun ini.

Ketua Pegawai Baitulmal dan Pembangunan MAIK, Nik Mohamed Noor Nik Ishak berkata, kumpulan sasaran yang layak menerimanya akan diagihkan bantuan berjumlah antara RM200 hingga RM3,000 seorang bagi meringankan beban mereka menjalani ibadat puasa dan persediaan menyambut hari raya.

"Mereka boleh mengisi borang yang boleh diperoleh menerusi Imam Mukim masing-masing atau Imam Jajahan di seluruh Kelantan mulai sekarang bagi membolehkan MAIK mendapatkan data yang lengkap sebelum agihan itu dilaksanakan," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan kepada orang kurang upaya (OKU), Efendi Fauzi, 50, di Kampung Surau di sini kelmarin.

Efendi yang lumpuh kedua-dua belah kaki sejak 10 lalu menerima bantuan wang tunai sebanyak RM2,000 hari ini bagi membeli barangan keperluan harian.

Nik Mohamed berkata, imam selaku pemimpin setempat bertanggungjawab mengesahkan kelayakan anak mukim di kawasan masing-masing secara adil dan telus dengan memusatkan perhatian utama terhadap tahap kemiskinan pemohon.

"MAIK akan mengagihkan bantuan dalam bentuk bekalan makanan atau lain-lain keperluan bagi membantu setiap penerima berbelanja untuk berbuka puasa atau menyambut hari lebaran," katanya.

Mengenai bantuan lanjut kepada Efendi beliau berkata, MAIK akan pertimbangkan untuk memberi sebuah motosikal beroda empat yang diubah suai bagi kegunaannya untuk berulang-alik ke Masjid Ibrahimi kira -kira 1.2 kilometer dari rumahnya.

Efendi ketika ditemui selepas itu berkata, ini pertama kali beliau menerima bantuan seperti itu sejak 10 tahun lepas dan merasa terharu di atas keprihatinan MAIK yang memberikan sumbangan itu.

"Sumbangan ini meringankan beban saya yang hanya bergantung mengambil upah mengurut dengan pendapatan yang tidak menentu bagi menampung kos hidup di samping menanggung seorang ibu yang telah tua," katanya.

Belia Kelantan terus diperkasa - Makhtar

Posted: 17 May 2013 11:58 AM PDT

Makhtar Mustapha (berdiri, lima dari kiri) bersama sebahagian anggota pertubuhan belia yang menerima anugerah pada sambutan Hari Belia Negara peringkat Kelantan di Pasir Puteh, kelmarin.

PASIR PUTEH 17 Mei - Kerajaan Pusat akan terus memperkasa keupayaan lebih 35,000 belia yang bernaung di bawah 350 pertubuhan belia di negeri ini bagi mencapai Wawasan Belia Negara.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Datuk Makhtar Mustapha berkata, usaha itu juga bagi memastikan belia terbabit dapat mencapai kecemerlangan dalam pelbagai aspek melibatkan sahsiah diri, ekonomi dan bidang keusahawanan.

Menurut beliau, bagi menjayakan matlamat tersebut, Kerajaan Pusat telah menyalurkan bantuan sebanyak RM100,000 kepada Majlis Belia Kelantan dan RM50,000 kepada 10 buah Majlis Belia Jajahan (MBJ) bagi melaksanakan pelbagai aktiviti sepanjang tahun ini.

"JPP Kelantan pula akan sentiasa menyalurkan bantuan tambahan yang diperlukan untuk menjayakan program-program tertentu yang memberi impak dan manfaat kepada belia setempat," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Belia Negara Peringkat Negeri Kelantan di sini semalam.

Majlis berkenaan turut menyaksikan Saupi Tengah, 32, dari MBJ Kuala Krai dinobatkan sebagai Belia Lelaki Cemerlang manakala Zuraihah Muhammad, 28, dari Persatuan Belia Kastria (MAYC) Kampung Kuala Nal, Kuala Krai pula dipilih sebagai Beliawanis Cemerlang.

Mereka masing-masing menerima hadiah wang tunai sebanyak RM3,000.

Anugerah Pertubuhan Belia Cemerlang negeri pula disandang oleh Persatuan Belia Felda Kemahang 2, Tanah Merah dan menerima hadiah wang tunai sebanyak RM10,000 sementara naib johan, Gerakan Belia 4B Malaysia Cawangan Sega Machang menerima wang tunai RM5,000.

Yang turut hadir, Pengarah Jabatan Belia Negeri (JBN) Kelantan, Md. Sulji Zakaria.

Makhtar berkata, JPP Kelantan sentiasa memberi galakan kepada kepimpinan belia di peringkat MBK dan MBJ untuk mengadakan pelbagai kursus dan seminar ekonomi ke arah melahirkan lebih ramai usahawan muda yang berjaya.

"Saya difahamkan setakat ini JBN Kelantan berupaya melahirkan kira-kira 60 usahawan muda dalam pelbagai bidang setiap tahun," katanya.

Beliau berkata, pemimpin belia perlu membimbing dan membuka ruang yang luas kepada ahlinya untuk berdikari dan melaksanakan pelbagai projek seperti perniagaan runcit dan borong, perkhidmatan, pembekalan dan kemahiran.

Penglibatan mereka dalam bidang-bidang berkenaan kata Makhtar lagi, mampu menjana keuntungan selain mewujudkan peluang pekerjaan kepada ahli dalam kalangan belia tempatan.

Jelasnya, pelbagai agensi kerajaan seperti Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), TEKUN Nasional dan syarikat kewangan tertentu turut bersedia menawarkan pinjaman mudah kepada usahawan belia yang berdaya maju.

MAIK agih zakat bantu mangsa kebakaran

Posted: 17 May 2013 11:58 AM PDT

Nik Mohamed Noor Nik Ishak (kanan) menyampaikan bantuan zakat kepada mangsa kebakaran di Jalan Tanjung Mas, Kota Bharu, kelmarin.

KOTA BHARU 17 Mei - Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah mengagihkan wang zakat sebanyak RM500 hingga RM2,000 bagi membantu enam buah keluarga di Kampung Pengkalan Chepa dan Jalan Tanjung Mas dekat sini yang hilang tempat tinggal dalam kebakaran pada Isnin lalu.

Bantuan zakat itu disampaikan oleh Ketua Pegawai Baitulmal dan Pembangunan MAIK, Nik Mohamed Noor Nik Ishak ketika mengadakan lawatan ke rumah keluarga berkenaan.

Menurut Nik Mohamed Noor, penderitaan keluarga terbabit yang hilang tempat tinggal telah mendapat perhatian Yang Dipertua Maik, Tengku Mahkota Kelantan, Dr. Tengku Muhammad Fai-iz Petra.

Beliau berkata, baginda yang cakna dengan masalah keluarga terbabit telah meminta Maik menyegerakan pemberian wang zakat tersebut untuk meringankan beban mereka.

"Kita sentiasa komited dalam membantu golongan yang layak menerima bantuan zakat selaras dengan kehendak Tengku Mahkota yang mahu mereka terus dibantu.

"Pihak kami bersimpati dengan nasib dialami tiga keluarga ini. Harapan kami agar bantuan kecemasan ini dapat meringankan beban ditanggung mereka," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan zakat semalam.

Yang turut hadir, Pegawai Urusan Sumber MAIK, Nik Fazul Fazlee Nik Othman.

Sementara itu, seorang penerima, Che Zuriana Hartini Awang, 32, memberitahu, dia terharu dan berterima kasih kepada pihak Maik di atas bantuan wang zakat tersebut.

"Saya bersyukur di atas sumbangan ini. Dengan ini dapatlah kami sekeluarga menikmati hidup yang lebih selesa selepas ini," ujarnya yang sarat mengandung lapan bulan.

Menurut Che Zuriana dalam kejadian pada hari Isnin lalu, dia sekeluarga bukan sahaja hilang rumah malah harta benda menyebabkan mereka kerugian kira-kira RM200,000.

"Api yang marak pada waktu itu menyebabkan saya hanya sempat menyelamatkan beg tangan yang mengandungi sedikit wang serta MyKad, lain-lain semuanya hangus terbakar.

"Buat sementara waktu, saya dan keluarga tinggal di rumah bapa mentua," katanya sayu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat