{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Atlet paralimpik terpinggir?

Posted: 15 Jun 2013 09:57 AM PDT

Kuala Lumpur: Selepas kejayaan Hasihin Sanawi dan Mohd Ziyad Zolkefli memenangi pingat perak dan gangsa di Sukan Paralimpik London tahun lalu, dunia sukan ini sekali lagi 'hilang' dari radar peminat sukan.

Realitinya, masih terpinggirkah kelompok atlet dari kalangan golongan orang kelainan upaya ini daripada kepesatan pembangunan sukan negara yang melahirkan ramai bintang? Inisiatif Majlis Sukan Negara (MSN) menubuhkan Cawangan Paralimpik dan kemudian menyerapkan atlet berpotensi dalam program mereka harus dipuji tapi ia bukan sesuatu yang boleh dicapai sekelip mata.


"Kita tidak boleh memandang ringan pembangunan sukan paralimpik," kata Pengarah Cawangan Paralimpik Mohd Safrussahar Yusof.

"Sukan paralimpik kini sudah mencapai tahap tinggi dengan dominasi atlet China, Amerika Syarikat, Britain dan Australia." Justeru sesuatu perlu dilakukan untuk memastikan negara tidak ketandusan bakat baru untuk diketengahkan dan beliau melihat pembangunan di peringkat negeri sebagai elemen yang perlu diberi perhatian buat masa ini.


Menurutnya, hingga 2012, belum ada atlet OKU berlatih secara konsisten dan untuk itu, cawangan terbabit memulakan program di peringkat negeri sejak Januari tahun ini menggunakan khidmat jurulatih yang melatih atlet sekurang-kurangnya dua kali seminggu.


Lima sukan terbabit dalam latihan peringkat negeri itu adalah olahraga, powerlifting, renang, memanah dan ping pong, membabitkan 271 atlet dan 23 penggerak di hampir semua negeri.

Foto

ZIYAD (kiri) dan Hasihin menunjukkan pingat dimenangi kepada Tun Abdullah Badawi (tengah).

"Mereka bukan saja menjalani latihan tapi prestasi mereka diukur menerusi kejohanan dianjurkan sebelum dipilih menyertai program elit." Hingga kini, 74 atlet daripada 11 sukan berada dalam program elit yang dibantu 23 jurulatih menjalani latihan sepenuh masa di MSN.


Sebelas sukan terbabit membabitkan berbasikal, memanah, olahraga, pelayaran, ping pong, powerlifting, renang, lawan pedang, tenis berkerusi roda, bola keranjang dan triatlon.

Begitupun dalam usaha melahirkan atlet lebih mantap untuk berada dalam kelompok 16 atlet terbaik dunia layak ke Sukan Paralimpik, beberapa atlet terpaksa digugurkan.


"Mereka yang digugurkan disebabkan faktor usia dan tidak mampu mempamerkan peningkatan tapi kita masih beri peluang untuk kejohanan peringkat kebangsaan." Menurutnya, 2013 masa sesuai mempersiapkan atlet untuk Sukan Paralimpik Rio 2016 dan sehubungan itu tidak banyak kejohanan disertai tahun ini.


"Program 'conditioning' diadakan supaya fizikal, teknikal dan taktikal atlet lebih mantap sebelum bertanding di peringkat antarabangsa. Malah atlet luar negara juga dilihat tidak banyak menyertai kejohanan ketika ini.


"Begitupun 2014 dan 2015 masa untuk atlet memberikan aksi terbaik, cuba mengumpul mata demi memastikan tiket ke Paralimpik." Pada masa sama, beliau berharap pembinaan Kompleks Kecemerlangan Sukan Paralimpik di Kampung Pandan mampu menjadi pemangkin untuk terus cemerlang selepas ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/16

Pirlo kekal mantap

Posted: 15 Jun 2013 09:48 AM PDT

RIO DE JANEIRO: Bukan saja memiliki ladang anggur, kehebatan pemain tengah Itali, Andrea Pirlo terus membuktikan usia bukan penghalang untuknya menempah kejayaan lebih baik.

Pemain berusia 34 tahun itu dijangka akan tampil di perlawanan antarabangsa buat kali ke-100 menentang Mexico di Piala Konfederasi awal pagi esok. Lebih menarik, setiap kali beraksi di padang dia seolah-olah membuatkan AC Milan menyesal dengan tindakan melepaskannya pergi pada 2011.


Pirlo menyumbang kepada kemenangan trofi di San Siro termasuk dua gelaran di Serie A serta Liga Juara-Juara masing-masing pada 2003 dan 2007.

Bagaimanapun, malangnya AC Milan mengambil keputusan enggan menyambung kontraknya. Lantaran itu, Pirlo berhijrah ke Juventus sekali gus menjulang reputasinya sebagai pemain tengah unggul serta dinobatkan Pemain Terbaik Serie A.


Akur dengan Milan yang menyingkirkannya, Pirlo sekali lagi meletakkan sasaran memburu kemenangan keempatnya di Kejohanan Itali musim depan pada penghujung tahun ini.


Menurut rakan seangkatannya di Juventus dan Itali, Gianluigi Buffon, keputusan kelab membeli Pirlo adalah yang terbaik abad ini.

Bagaimanapun bulan lalu, Pirlo mengumumkan akan mengucapkan selamat tinggal kepada kerjaya antarabangsanya selepas Piala Dunia Brazil tahun depan. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/16

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat