{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Harimau diperlekeh

Posted: 07 Jun 2013 09:26 AM PDT

Kuala Lumpur: Skuad kebangsaan seolah-olah diperlekehkan media tempatan di Canberra, Australia selepas kecundang 2-3 dalam aksi persahabatan menentang Canberra FC kelmarin.

Akhbar The Canberra Times memilih menggunakan tajuk "pemain sambilan raih kemenangan ke atas pasukan kebangsaan" (part-timers steal win over internationals) selain menggambarkan kelab divisyen dua Australia itu tidak gentar menentang skuad berstatus kebangsaan.


Ini mungkin hadiah alu-aluan buat skuad Datuk K Rajagobal yang gemar memilih Australia sebagai destinasi kem latihan sedangkan beberapa pemerhati bola sepak seperti Khalid Ali mempertikaikannya kerana membuang duit dan masa kerana kelab yang ditentang bukan daripada liga utama kebangsaan.

Apa yang mengecewakan, sedang Singapura dan pasukan jiran lain berlumba memperbaiki ranking dengan mengadakan perlawanan persahabatan antarabangsa berstatus A, Rajagobal termasuk pengurus Datuk Seri Subahan Kamal berkeras mahu ke Australia.


Inilah hasilnya. Satu pasukan kelab terdiri daripada pemain bekerja sambilan mengaibkan sebuah pasukan kebangsaan yang juga bekas juara Piala AFF. Cukup memalukan imej Malaysia.


Persoalannya, siapakah individu atau agensi yang mengaturkan siri perlawanan Malaysia di sana dengan kelab-kelab pemain sambilan yang kemudian diiktiraf pula Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM). Apapun yang nyata, sekalipun berdepan kelab yang pemainnya mungkin bekerja sebagai mekanik, peladang, penternak biri-biri atau jurujual insuran, skuad Rajagobal ketinggalan 0-2 pada separuh masa pertama.

Foto

KESEBELASAN utama negara ketika menentang Canberra FC kelmarin.

Alex Oloriegbe membuka jaringan pada minit ke-28 disusuli Ryan Keir pada minit ke-34 yang mudah menolak bola untuk membolosi gawang negara yang dikawal Norazlan Razali.


Rajagobal dalam reaksinya tetap puas hati dan menyifatkan perlawanan itu cukup kompetitif.

"Bagi saya ini satu perlawanan yang kompetitif dan secara keseluruhan berpuas hati dengan persembahan pemain. Pemain menunjukkan karektor yang bagus walaupun ketinggalan dua gol dan babak kedua kita bangkit untuk bermain lebih agresif," kata Rajagobal.


Jelas Rajagobal, aksi menentang Canberra FC yang pertama untuk skuad kebangsaan selepas perlawanan persahabatan menentang Palestin pada Mac dan pemain gagal menjelmakan persembahan yang diharapkan pada separuh masa pertama.


Penyerang Johor Darul Takzim (DT), Safee Sali yang dimasukkan pada babak kedua mencetuskan kebangkitan skuad negara apabila meledak dua gol pada minit ke-61 dan 85 sekali gus membuktikan sentuhannya masih berbisa walaupun sering memanaskan bangku simpanan ketika bersama kelab di saingan domestik.


"Saya puas hati dengan aksi Safee kerana kemampuannya menjaringkan dua gol. Saya harap dia serta pemain lain dapat mempamerkan rentak lebih baik dalam perlawanan seterusnya." Bagaimanapun harapan meraih keputusan seri tidak kesampaian apabila penyerang gantian Philippe Bernabo memastikan kemenangan tuan rumah apabila menewaskan Mohd Farizal Marlias di gawang skuad negara selepas dijatuhkan pada masa kecederaan separuh masa kedua.


Skuad negara dijadual meneruskan baki dua aksi persahabatan menentang kelab divisyen dua Australia dengan Sydney Olympic menanti pada Selasa diikuti Sydney United dua hari selepas itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/07

'Kami terkilan'

Posted: 07 Jun 2013 08:42 AM PDT

Kuala Lumpur: Skuad perahu layar negara berasa seolah-olah dipinggirkan Majlis Sukan Negara (MSN) kerana mendakwa lewat menerima peruntukan tahunan daripada badan induk pentadbir sukan negara itu.

Pengurus Besar Persatuan Pelayaran Malaysia (MYA) Mohd Afendy Abdullah terkilan dengan sikap MSN yang seperti menganak tirikan skuad pelayaran hingga mereka terpaksa menangguh beberapa program penting sebagai persiapan menghadapi temasya Sukan SEA Myanmar pada 11 hingga 22 Disember ini.


"Kami terpaksa menunda beberapa program penting bagi persiapan pelayar ke Myanmar disebabkan lewat mendapat peruntukan kewangan dan jumlah diterima tidak cukup untuk menampung kos program persediaan atlet yang disusun sejak tahun lalu," katanya.

Beliau turut melahirkan rasa kecewa kerana belum mendapatkan peralatan pelayaran yang dipohon sejak awal tahun lagi.


"Kami perlu mengganti segera semua kelengkapan dan perahu layar sedia ada kerana kesemuanya sudah berusia hampir lima tahun dan tidak sesuai lagi digunakan untuk kejohanan besar seperti Sukan SEA.


"Jika bantuan itu lambat disalurkan, saya risau pelayar negara hilang keyakinan akibat terganggu dengan kelengkapan yang uzur berbanding pelayar negara lain yang sudah pasti menggunakan peralatan serba baharu." Beliau harap pihak terbabit tidak akan menuding jari kepada MYA jika skuad pelayar negara gagal meraih sebarang pingat di Myanmar.

Pada temasya Sukan SEA Indonesia 2011 skuad pelayaran negara hanya mampu membawa pulang dua pingat perak dan sebutir pingat gangsa. - BERNAMA

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/07

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat