{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Edar katrij dakwat tiruan

Posted: 18 Jun 2013 10:52 AM PDT

Shah Alam: Sepasukan anggota penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) membongkar kegiatan sindiket mengedar katrij pencetak pelbagai jenama disyaki berisi dakwat tiruan dianggarkan bernilai RM500,000 dalam tiga serbuan di Seksyen U5, di sini, semalam.

Sindiket berkenaan dipercayai sudah beroperasi sejak dua tahun lalu dan mengedarkan katrij itu untuk pasaran tempatan dan luar negara. Dalam serbuan berkenaan, sebanyak 3,525 katrij dirampas sebelum ia sempat diedarkan.


Ketua Penguat kuasa KPDNKK Selangor Othman Nawang berkata, dalam serbuan bermula jam 12 tengah hari itu, seramai 15 anggota penguat kuasa KPDNKK diketuai Shahran Arshad menyerbu tiga premis iaitu sebuah kilang yang dijadikan tempat penghasilan produk, sebuah kedai untuk pembungkusan dan sebuah rumah teres untuk dijadikan stor. Semua premis itu terletak berdekatan.

Beliau berkata, pihaknya menjalankan risikan selama dua bulan bersama ejen risikan pemilik dagang sebelum mengenal pasti sebuah unit perumahan dan dua unit premis perniagaan yang dipercayai menjadi pusat terbesar operasi sindiket itu.


"Premis perniagaan pertama yang diserbu membabitkan dua blok kedai dijadikan kilang memproses dakwat kerana mempunyai pelbagai mesin, pemampat, serbuk dakwat dan katrij yang kosong serta serbuk dakwat dirampas selain menahan dua pekerja tempatan berusia 20-an.


"Seterusnya, serbuan dijalankan ke atas sebuah rumah teres yang dijadikan tempat menyimpan barangan yang sudah siap untuk dieksport ke negara jiran serta diedarkan di pasaran tempatan. Serbuan terakhir dilakukan ke atas sebuah kedai yang dijadikan tempat pembungkusan dan merampas pelbagai peralatan membungkus.

Foto

OTHMAN menunjukkan barangan yang dirampas.

"Dalam premis itu, kami merampas katrij pelbagai jenama seperti Samsung, Canon, HP dan Brothers," katanya, semalam.


Othman berkata, katrij berkenaan dijual dengan harga minimum RM50 sehingga RM180 seunit manakala bagi seunit katrij kosong tanpa dakwat dijual dengan murah serendah RM5 hingga RM12 untuk pasaran tempatan.

Bagaimanapun, harga katrij berkenaan akan mencecah sehingga ratusan ringgit apabila menembusi pasaran negara jiran iaitu RM200 hingga RM300 seunit.


"Ini rampasan terbesar di Selangor hasil kerjasama dengan polis," katanya.


Kes disiasat mengikut Akta Perihal Dagangan 2012 kerana mengedar barangan tiruan dan sabit kesalahan setiap unit katrij yang dirampas akan dikenakan denda RM15,000 maksimum untuk syarikat manakala RM10,000 untuk individu atau tiga tahun penjara.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/19

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat